Tänään kävi ell hevosten takia ja esittelin kukonkin vaivan. Meillä on aivan ihana, uusi, nuori eläinlääkäri ja kyllä se siinä kukon ääressä hetken kyyhötti ja yritti kuulla rohinaa. Sanoi kyllä, ettei ole kanojen sairauksista kovin perillä. Kysyin, että voisiko sille antaa esim hevosten Oriprim-purkin jämiä eli sulfaa. Lupasi selvittää annostusta ja soittaa. Soittikin. Nyt kukko on saanut 0,5 g/kg ja kahden kilon mukaan annoin. Hieman mielenkiintoisella tavalla jouduin tuon aineen kyllä mittaamaan. En ole huumeiden käyttäjä, mutta telkkarista oppii kaikenlaista. Koska purkissa on 10 grammaa vetävä mitta, niin otin sen 10 g ja kippasin peilin palan päälle. Muotoilin 20cm pitkän kakun siitä viivoittimella ja jaoin kymmeneen pätkään, eli gramman annoksiksi. Pakkasin annokset paperiin, kuten joskus kauan sitten oli päänsärkypulverit pakattuna. (Saa nähdä, koska meille kaartaa poliisit huumeratsiaa pitämään!) Kukko sai ekan satsin vesitilkaan sekoitettuna ja ruiskulla nokkaan tarjoiltuna. Kyllä se lääkkeen nieleksi. Huolestuttavan apaattinen se kyllä oli ja hengittäminen on aika vaikeaa. Ei ollut jaksanut lehahtaa ylös orrellekaan, vaan kyhjötti alimmalla pienalla.
Onko kellään mitään vinkkejä, mistä voi olla kysymys ja mikä olisi oikea lääke?
Kanat vaikuttaa ihan pirteiltä, mutta eivät nekään ole munineet moneen viikkoon. Niiltä tosin sulatkin vaihtuvat ja olen ajatellut, että niillä on ihan luonnollinen munintatauko (kesällä?)
Olen minä kyllä vähän synkkänä, kun mun kukot ei pysy hengissä!