Viiriäisten yhdistäminen

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
smari

Viiriäisten yhdistäminen

Viesti Kirjoittaja smari »

Meillä on 3 aikuisen kokoista viiriäistä, joilla on ikää nyt 6 viikkoa. Sitten on isompi porukka 3 viikon ikäisiä. Isommat on kai 2 kanaa ja kukko ja pienistä en tiedä. :smt017

Voisinkohan yhdistää ne samaan häkkiin? Kuinka ne yleensä suhtautuu, nämä eivät ole siis olleet lainkaan samoissa tiloissa. Tarkoitus oli kyllä tehdä näille pienemmille oma häkki, mutta nyt nämä jouluvalmistelut vie aikaa eikä oikeen ehtisi väsätä vielä uutta ja pienten entinen häkki on käymässä pieneksi.
Uskallanko koittaa?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon yhdistänyt ja hyvin on aina mennyt. Jos oon laittanut ihan pieniä, niin oon pariksi päiväksi laittanut ne omassa häkissään ison häkin sisälle pariksi päiväksi ja sitten sekaan vain. Ei ole kukaan koskaan kiusannut ketään.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä yhdistin eilen 2 5vko ja 12 3vko.
Toinen isompi ei tuumannu mitään. Toinen jahtasi kokoajan.
Joten otin sen nokkian ja laitoin aikuisen pariskuntani seuraan. Sinne sopeutui hyvin.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mullakin on mennyt yhdistelyt ihan hyvin, kanat sopeutuu ihan ok. Kukkojen kanssa kannattaa vähän varoa. Kun silmä välttää, voi olla verilöyly seurauksena.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Meillä yhdistettiin nuo melko pian kun tähän kysymykseen tuli nuo vastaukset, eli kiitos taas avusta. :smt045 Hyvin on sujunut ja nythän noi on jo niin samankokoisia, että ikäerokaan ei näy. Ja ihan hyvin on tähän asti sopu säilynyt, edes aluksi ei ollut riitaa yhtään, vaikka mitään totutteluja ei tehty. :smt001
mirri

Kiva kuulla hyviä uutisia!
Suvianne

Minä olen jo katsellut ja tuumaillut. Minun pitäisi nyt yhdistää vanhat kukot uusien kanojen knssa ja päinvastoin.
Ajattelin siivota kanatipujen häkin ja laittaa kaikki uuteen ympäristöön. Jospa se yhdistäminen onnistuisi paremmin kun ei ketään tunge valmiille reviirille.
Yritän, että olis useampi kukko ja kana ryhmässä.
mirri

Tuntuu ihan järkeen käyvälle, kaikkihan menee silloin tavallaan uudelle reviirille! Ei muuta kun onnea!
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Se reviiri on juuri se mitä ne linnut puolustaa. Eli meillä yhdistys on onnistunut aina niin, että siivotaan häkki ja muutetaan sisustusta ja kaikki linnut laitetaan pahvilaatikkoon siksi aikaa (uudet ja vanhat) ja sieltä sitten samaan aikaan häkkiin. Näin ei ole tullut tappeluja. Kahta kukkoa en kyllä uskaltaisi yhdistää. Mulla ei pienestä asti yhdessä eläneetkään tottuneet toisiinsa. Muutenkin ollut niin ahkeria kukkoja, että kaksi köyrisi kilpaa kanat niskasta kaljuksi :smt003
mirri

:smt005 kaljuja kanoja näkyi mullakin, ja kun poistin liiat kukot niin alkoi niskahöyhenet taas kasvaa. Ei taida oikeen menestyä kellään, jos on ihan täysikasvusia kukkoja monta samassa.
Mimmi

Mulla oli 3 kukkoa ja 10 kanaa ok. Sitten yks kana kuoli, niin nyt on vähän aikaa ollut 3 kukkoa ja 9 kanaa. Niin nyt sitten kahdella kanalla on ihan nypitty niska! :smt104 Kyllä se on pienestä kiinni!

(Ja huomenna viiriäispaistia yhdelle..)
Suvianne

Ja se on kukosta kiinni. Yhdella kukollani on kaksi kanaa ja niskat ehjänä.
Pingviini uroksellani on 5 kanaa ja kaikki ihan kaljuja niskasta!!! :smt012
En käsitä kuinka monta sille pitäisi laittaa!

Nämä Mimmin kukot ei ole tapellu vielä kertaakaan, vaikka ovat nyt aloittaneet astumisen. Niitä yritän yhdistää useamman kukon ja kanan samaan.

Omia vanhoja en uskalla!! Liian monta ruumista on tullut..
kanatar

URGENT! Minkä ikäisenä viirut samaan häkkiin?

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Oukei... Meillä on akuutti probleemi. Kolme kanatipua ja yksi viiru asustavat onnellisesti samassa terraariossa. Ovat nyt kohta kolme viikkoa vanhoja. Tiput lähtisivät uuteen kotiin, mutta kun viiru jää sitten yksin. Voisinkohan kokeilla viirun siirtämistä isoon häkkiin muiden viirujen kanssa, vai nokkiivatko kuoliaaksi pienen? Mikä on suositusikä? Yksin en raaskisi sitä pitää. Vai... voisikohan se olla yksin nyt sen aikaa kun kasvaa sen verran suureksi, että voi laittaa samaan? Periaatteessa saan järjestettyä niin, että se näkisi kolme isoa kanatipua lasin takaa terrastaan, eli ei olisi ihan yksin yksin, mutta samaan en näiden isojen kanssa uskalla laskea. Kukot ovat sen verran murkkuikäisiä, että saattaisi tulla paistos.

Kanatipuille olisi tänään kyyti uuteen kotiin. Tilat uhkaavat loppua kesken. :smt004 Saisin sitten isot kanatiput vapaaksi tuohon tilaan, missä nyt pienet asustavat terraariossaan.
Mimmi

Re: URGENT! Minkä ikäisenä viirut samaan häkkiin?

Mulla ei ole isommat viiriäiset koskaan kiusanneet pienempiä, olen laittanut pienet samaan tilaan yleensä siinä kolmen viikon ikäisenä. Mutta kannattaahan se seurata tilannetta.
kanatar

Re: URGENT! Minkä ikäisenä viirut samaan häkkiin?

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Hienoa... Viiruvauva jäi nyt yksin, tiput lähti maailmalle. Koetan huomenna laittaa sen samaan häkkiin. Se on ihan reppana yksinään, mutta en viitsi yötä vasten laittaa.
Vastaa Viestiin