Lilli hautomassa

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
marja-leena68

Lilli hautomassa

Viesti Kirjoittaja marja-leena68 »

Lilli on koht päässyt loppuunsa elikkä koht on täynnä 21 vrk. Himputin vihane emo ollu, sinne ei piä kenenkään mennä sorkkiin...Mutta nyt sinne sen pesään on ilmestynyt sen oma poikane 12 viikkonen....eikä sano sille mitään, siellä ne kyyhättävät kumpanenki..Onko normaalia ? :smt017 .Ensin Lilli hauto tyhjää pesää,kun en tajunnu sillä olevan taas hautomiset kyseessä ja sinne se jämähti..sain naapurilt siitosmunia,mitäs jos ne munat eivätkään kuoriudu koskaan,elikkä ei tuu tipun tipua...Lopettaakos se Lilli haudonnan...vai jatkaakos se vaan makoilua? Mulla olis Ellun siitosmunia,mutta Ellulla ei oo hautomis halua ainakaan viel näkynny...Otanko Lillin alta munat pois jos ei ala tipuja kuulumaan ja laitan Ellun munia tilalle....vai lopettaakos Lilli kokonaan ... :smt048 ,en tajuuu,mutta kertokaas te,jos osaatte auttaa :)
Mimmi

Re: Lilli hautomassa

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mullakin joskus emo "adoptoi" vähän isompiakin tipusia omien pikku-tipujensa kaveriksi. Nytkin mulla on Orvokki-kanalla kolme pientä tipua ja mukana kulkee kolme isompaa orpoa, jotka se päätti ottaa hoiviinsa. Odota nyt muutama päivä, jos tipuja alkaisi tulla. Joskus haudonta venyy jonkun 3-4 päivää. Osaisitko läpivalaista munia? Sillä tavalla voisit tarkistaa, onko haudotuissa munissa elämää.

Emo ei välttämättä osaa lopettaa haudontaa, vaikka tipuja ei kuoriutuisikaan. Se on vähän tapauskohtaista. Jos laitat uudet munat alle, se melkoisella varmuudella jaksaa hautoa vielä nekin. Toki siinä on se riski, että jättää sitten sen haudonnan kesken.
marja-leena68

:smt006 Täytyy huomenna tunkee oma käs sinne ja koittaaa läpivalaista munat....Jos ei nyt ihan kauhiast suutu!!
marja-leena68

Haudonta venyi 6 päivää.... :smt017 ,MUTTA niin pikkusii ihanii tipusii siellä kurkki että olin sulaa vahaaa :smt049 .Kyllä oli emokana vihanen,kun siirsimme sen tipuineen omaan "lukaaliin"...Yks muna on vielä kuoriutumatta.....Onks nää hiukka hitaita kuoriutumaan.....vai mikä niissä...samaan aikaan ne kaik on pesään laitettu... :smt017
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea tipusista! Venyipäs se pitkäksi. Hautoiko Lilli tunnollisesti vai pääsivätkö munat välillä jäähtymään?
marja-leena68

Nyt mulla on Lillin yks tipune omassa hoidossa...Se joka viimeks kuoriutu,elikkä tänää päivällä.Lilli ei huolinnu sitä omakseen millään...käveli päällä monasti...Niin en tiijä säilyykö tää hengissä mun hoivissa,kun en omista lämpölamppuuka, tuolla se pesuhuoneessa vadissa piipittää ja mä välillä käyn hiustenkuivaajalla puhaltamassa sille lämmintä...Niin sillä on siellä pipo ja muutenki lämmintä...saunan pienessä lämmössä o...Mä nyt kuitenkin aattelin sen pelastaa julmalta äidiltään....saas nähä onks aamulla viel hengissä...... :smt010 kyllä mua itkettäää....sainkin tänää semmoisee itkuraivarin,että huh huh.....KAI mä olen hulluks tulossa.....
sera1

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Laita sille lämmikkeeksi sukkaan pujotettu kuumavesipullo. Eli kuumaa vettä pulloon, pullonkorkki kiinni ja pullo sukkaan.
Sukka siksi, ettei tipu polta itseään kuumaan puteliin.
Jos lämpölamppua ei ole, niin katseles kaikki pöytälamput sun muut, jos jonkinlaisen hehkulampun saisit viritettyä tipua lämmittämään.
marja-leena68

Tänää aamulla pikkune tipune pääsi emonsa hoviin, hyvin meni viime yö,kotihoidossa :smt048
Vastaa Viestiin