APUA NYT!! Taas tekee tipu kuolemaa!?!

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

smari

Re: APUA NYT!! Taas tekee tipu kuolemaa!?!

Viesti Kirjoittaja smari »

etna kirjoitti:Mikähän se suositeltu lämpötila sitten olisi siihen jäähdyttelypuolelle? :smt017
Sehän voi olla melkein mitä vain, jos lamppu on hyvä ja paikka vedoton. Eli voi verrata siihen että kun kana hoitaa poikaset ja ne pienet sieltä kanan lämmöstä ulkoilee ympäröivään ilmaan. Tosin enitenhän ne hautoo niin että on kuitenkin plussan puolella. :smt002
etna

Viesti Kirjoittaja etna »

Okei, eli mä nyt sit käyn siirtämässä lampun ihan kylmästi vaan täysin toiseen reunaan. Jos jätän sellaisen "lämmittelynurkkauksen" vaan sinne?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä vertaan nyt emohaudontaan...jo muutaman päivän ikäiset tiput vilistävät melko pitkiäkin aikoja emon ympärillä tai emon matkassa pitkin kanalaa/pihaa. Lämpötilahaarukka 'ei emon alla' on iso, esim. talvella kanalassa +5, kesällä ulkona +15-+30. Eli munkin mielestä siirtoliike oli hyvä!
Gurrre

Viesti Kirjoittaja Gurrre »

Tarkennetaan tota toteamusta lampun pienentämisestä. Eli tarkoitin, että jos lamppua pienentää ja sen vie lähemmäs, niin sen lämpimän alueen saa kohdistettua pienemmälle alueelle ja vilpoinen pääty voisi pysyä vilpoisempana. Lampun siirto selkeästi toiseen reunaan auttaa varmasti tilannetta, jos tämä nyt yleensäkään johtuu siitä.
etna

On kyllä outoa, miten muut tiput ovat ihan täysin virkeitä ja normaaleja. Ja aina yksi kerrallaan nuo oireet sitten pamahtavat jollekin. :( Kyllä luulen ennemmin, että joku tauti siellä jyllää, kun noin järjestelmällisesti tipuja vie samoin oirein. Ensimmäinen kuollut ei ehtinyt edes terraariossa olla kuin muutaman tunnin (tjtn?) ja oli kuollut sitten sinne hautomakoneeseen, jonne sen laitoin, etteivät muut tallo hengiltä. Mutta tuosta lampun siirrosta ei taatusti haittaa ole, oikein hyvä vaan, että mua oikaisitte! ;) Harlekiini sinnittelee yhä, mutta ei hyvältä näytä. :(
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Onko ollut mitään nuhan oireita? Eritettä sieraimista/nokasta/silmistä? Aivastelua? Aikuiset linnut ihan kunnossa?
etna

Ei ole ollut mitään oireita. Pari kertaa tuo ulkokanamme Matilda on mun kuullen niiskahtanut, mutta ei mitään eritteitä ole kyllä ollut havaittavissa, vaikka se on kuitenkin meidän ainut ihan oikea sylittelykana, eli tarkimmassa syynissä todennäköisesti. Ja oon yrittänyt huolehtia hygieniasta aina kun menen tipuja tai niiden kipposia liikuttelemaan.
etna

Vielähän tuossa Harlekiinissa henki pihisee, uinuu siellä muiden seassa, mutta haukkoo vieläkin niin, että koko kroppa vavahtelee. :smt009 Näinköhän on taas aamulla hautajaiset edessä. :smt089 Muusahan sen sitten nimesi, vaikka piti olla A:lla alkava nimi. Ja mä olen mokannut, noi nuttulta tulleethan se A-tipue on, toi toinen on B! Mitä mä oon hourinut!
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Kannattaa laittaa tipu tutkittavaksi eviraan jos niin kurjasti käy että kuolee.
höppäiita

Viesti Kirjoittaja höppäiita »

:smt022 voi että et tuollaisia koettelemuksia pittää tulla :smt010 voimia sinne sulle ja toivotaan et tipu paranis :smt056
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mites Harlekiini voi? Kurjan näköistä on kyllä tuo haukkominen.. Voisko sillä vain olla jotakin takertuneena kurkkuun? Siivet on levällään pitämässä tasapainoa, en usko, että se viittaa kuumuuteen.
etna

Harlekiini on - yllättävää kyllä - yhä elävien kirjoissa ja vointi on ripauksen parempi ainakin ulospäin. Mutta yhä kannattelee itseään siipien varassa ja kroppa vavahtelee, ei niin rajusti enää, kuin videolla, mutta kuitenkin. Mites, jos sillä onkin jotain juuttunut kurkkuun? Miten sieltä mitään löytää, saatika voi pois ottaa? Vai lekuriinko tässä lähdetään? :smt017
etna

Noh, nyt on Harlekiinikin vainaa... :smt089 :smt089 ](*,) Mites toi eviraan lähettäminen käytännössä sujuu? Osaako kukaan auttaa?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Voi ei! :smt087
:smt056
Eviran sivuilta löytyy pakkaus- ja lähetysohjeet. Lähetä ihmeessä, toivottavasti tutkimuksessa selviää joku syy joka on helposti poistettavissa!
HiltaHelikopteri
kukkoilija

HeiHei Pikku-Harlekiini :cry: Osanotot etnalle! Toivottavasti muut tiput ovat kunnossa...
Vastaa Viestiin