Apua tänne! Nyt tuli toinen samanlainen oireileva tipu, kuin se, jonka hautasin toissa päivänä! Mikä hitto näillä on? Meillä ei hajuakaan. Otin videolle, jotta näette omin silmin, käykää katsomassa ja antakaa diagnoosinne! Kyseessä vielä mun lempparitipu, eli just se harlekiini!
Ennen kuin osaa mitään arvaillakaan, niin pari kysymystä...Paljonko tipulan lämpötila on? Onko vettä koko ajan tarjolla? Juoko/syökö/ulostaako? Millaista kakka on?
Lämpötila normaali, 35 asteen paikkeilla. Ollaan laskettu pikku hiljaa. Ulostaa normaalisti, juuri äsken omin silmin todistin tämän. Kakka ihan samanlainen kuin muillakin (kuinka sitä analysoimaan?? ), vettä on tarjolla ja tarjosin sitä äsken myös suoraan suuhun, mutta ekan tipan jälkeen puisteli päätään ja kääntyi pois, joten oletin ettei ole jano? Nyt ei syönyt, mutta tänään vielä päivällä söi normaalisti muiden mukana.
Nyt alkaa tää mennä samanlaiseen, yhtä voimattomaan tilaan, kuin se edellinen, eli haukkoo enää vaisusti ja silmät on koko ajan kiinni eikä haluaisi avata vaikka miten hätyyttelen hereille. Nyt on kissan kyljessä kiinni lämmittelemässä mun sylissä, että voin seurata kokoajan.
Olikos nämä siellä terraariossa? Onhan siellä myös viileämpiä osia, että pääsevät tarvittaessa jäähdyttelemään lämpölampun alta jos sattuu tulemaan kuuma?
Terraariossa on, ja toinen puoli ei ole lampun alla, eli viileä puoli löytyy myös! Näyttää minustakin ihan siltä, kuin olisi läkähtyä kuumuuteen tai hyvin janoissaan, tai sekä että! Mutta ei pitäisi olla?
Voi kurja, näyttää kyllä tosi huonolta tilanne. En osaa yhtään sanoa mikä voisi olla vikana, jos olosuhteet ja ruokinta on kunnossa. Joku puutos/tarttuva sairaus?
Toivottavasti joku tietäisi mikä auttaa.
Olen koettanut kahlata kanakirjoja ja nettiä, muttei löydy mitään mistä olisi apua Jos löytyy joku tipuilla tavattava tauti, jossa olisi voimakkaita hengitystieoireita, niin niihinpä ei ole hoitoa.
Näyttää kyllä ihan kuin se läkähtyisi kuumuuteen, kun siivetkin harallaan. Tarkista nyt vielä sen terran lämmöt eli kuumin paikka tipujen selän korkeudelta mitattuna saapi olla sen n. 35. Mittaa myös se viilein paikka, kun umpiseinäinen tipula voi olla yllättävän tasalämpöinen.
Raapikaas nyt aivonystyröitä porukalla!
No mietin kans, jos onkin joku tarttuva tauti? Tosi kiva.. Toi on nyt se toiseksi nuorin tipu. Se nuorin oli se kuollut karvajalka, ja se joka kuoli viimeks oli myös loppupään kuoriutuja. Mikähän tauteja on olemassa, jos tuolla nyt joku sellainen jyllää? Mites, ei sitä taida poiskaan saada, vaikka miten desinfiois koko terran, kun tipuissa se tulee sit takas sinne? :'(
No nyt katoin lämmöt taas, niin 33 astetta on kuumimmasta kohtaa, ihan siitä alusten tasolta. Ja toinen pääty 29 astetta tai alle, vähän seilaa siinä. Voi itku, minun ihanat, rakkaat tipuset! Jos tää on joku mun huolimattomuudesta johtuva asia, niin jo on helkkari, en kyllä enää ikinä ota yhtään eläintä! Ei se saa kuolla..
Tuo kuuman ja kylmän paikan ero on kyllä aika vähän, jos tipulle tulee kuuma. Olisiko mahdollista vaihtaa pienempitehoiseen lamppuun, jonka laittaisi lähemmäksi ja parantaa ilmanvaihtoa. (Siis jos lämmitys on jollain lampulla.)Kuinka umpinainen tuo on? Onko terraarion päällä verkko vai lasilevyt vai milläs tuo kissa pysyy sieltä poissa?
Lamppua voi kyllä siirtää vielä kauemmaksikin, siis kohti toista laitaa, jotta ero olisi suurempi. Terran päällä ei ole mitään, jotta ilma vaihtuisi mahdollisimman hyvin. Kissat ovat eri tiloissa, kuin tipuset. Tiput laitettu muualle ihan jo senkin takia, että nykyisessä huoneessaan niillä pysyy ympäröivä lämpötila kaikkein tasaisempana. Mikähän se suositeltu lämpötila sitten olisi siihen jäähdyttelypuolelle?
Tosi kurjaa. Mä en vähentäisi lämpöä pienentämällä lamppua, koska oon pitäny itse tipuilla enemmän kuin tuon 33 tuossa vaiheessa. Ja jos olisi kyse liian kuumasta, niin senhän huomaisi siitä että tiput ei ole lampun alla, vaan siellä viimeämmässä päässä. Eli jostain muusta on mun mielestä kyse kuin liiasta lämmöstä, tosin lampun siirto sivumpaan voisi olla hyvä.
Ok, meillä tosiaan ovat kyllä selkeästi valinneet aina ovatko lampun alla vaiko muualla. Jos lämpö on päässyt syystä tai toisesta nousemaan, tipuja on siroteltuna ympäri terraariota ja makoilevat vaan eikä oo hätiä mitiä missä kaverit on, kun taas jos on yhtään viileää, niin ovat ymmärrettävästi ihan sumpussa. Tuo lämpötila on kyllä tähän asti vaikuttanut ihan sopivalta kaikille, mutta valoa kävin äsken siirtämässä vähän reunempaan. Tai itseasiassa pöytää, valo kun on sopivasti kiinni siellä minne sen sai, niin pöytää terroineen oli helpompi siirtää.