Jo toinen konehaudonta pilalla

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

kukkokiekuu

Jo toinen konehaudonta pilalla

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Mikähän nyt oikein mättää minun konehaudonnassani? Ensimmäinen satsi,30 viirua ,tulos= 3 pientä reppanaa, joista yksikään ei ole enää elävien kirjoissa.Toinen,12 kananmunaa,tulos= 1 pirteä jonka sain ujutettua toisen hautovan kanan alle.Kone on Maino 12 täysautomaatti.Lämpömittari näyttää oikeita lukemia,37,8, kosteusmittari 37-40%.Mittari on pyöreää mallia.Tein kaikki koneeen valmistajan ohjeen mukaan,kääntämisen lopetin vuorokautta ennen,ja vettä olen pitänyt astiassa kuten ohjeissa sanottiin.

Onko kosteuksissa jotain häikkää?
Edellisen satsin munia en päässyt analysoimaan koska niiden omistaja oli ne jo hävittänyt.Olisin halunnut tietää mitä niistä löytyi, mutta nyt se on jo myöhäistä.Osa niistä oli ollut tyhjiä, loppuihin hän ei koskenut , vaan heitti menemään.Tämän satsin muna ovat vielä koneessa, yliaikaisina, 27 vrk.Joko aloitan ruumiinavaustoimet?
Munat olivat juuri kerättyjä molemmissa satseissa, ei yli 2 viikon ikäisiä.Kukko oli astunut ahkerasti kanoja(alholaisia ja silkkejä)Silkki oli muuten ainoa joka kuoriutui toisesta satsista.Säilytin munia huoneenlämmössä, sen aikaa kun ne minulla olivat, yhden päivän ennen koneeseen laittoa.En tiedä miten omistaja oli niitä käsitelly, ehkä ne olivat jääkaapissa, ehkä eivät.
Silkin muna oli huoneenlämmössä(oma).
Joku kertoi käyttäneensä stetoskooppia sydänäänten kuunteluun,pitääpä hankkia sellainen.Halvin näyttää olevan netissä alle 10€.Voisiko myös piirtoheitintä käyttää läpivalaisuun?
Nyt olisivat hyvät neuvot kallit, kiitos etukäteen!
maunu_muori

Re: Jo toinen konehaudonta pilalla

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Liian kuiva, kosteus pitää olla paljon korkeempi. Peruskosteus alussa 60 % luokkaa ja lopussa parina viime päivänä mieluummin yli kuin alla 80%
Millanen on sun koskutusastia, laita lisää vettä koneeseen ja suihkututa lopussa seinämille vettä.
Ne kehittyvät poikaset ei saa kunnolla ravintoa, kun munista häipyy kosteus kuoren läpi.

Mittarin jos on sellainen huishydormetri, näytön klalibroinnin voi tehdä niin, että sulkee sen mittarin muovipussiin ja laittaa pussiin litimäräksi kostutetun esim pyyhkeen(mittari ei saa kuitenkaan koskettaa pyyhettä eikä pussissa saa olla irtovettä).. pussi suljetaan hyvin ja päivän kahden päästä mittarin tulis näyttää vähintää 95% kosteutta, jos ei näytä, niin siellä takana, tai jossain, pitäsi olla ruuvi, jolla sitä voi säätää tai sitten vaan otat ton virheen huomioon kostuksen riittävyyttä arvioiessas.

Piirtoheitin ei oo oikein hyvä, tai sitten se pitää piilottaa pahvin alle, tarkotuksena nääs olis että huone on muutoin pimee, mut munaa valastaan pistemäisessä valossaa( esim lamppu mustassa pahvilaatikossa), ja sitten se reikä, jonka päälle muna läntätään, niin pieni, ettei munan reunoilta tuu yhtään valoa läpi, vaan kaikki valo pitää tulla munan kautta, sillon sen kehittymisen näkee, muutoin ei erota mitään.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

kukkokiekuu kirjoitti:Lämpömittari näyttää oikeita lukemia,37,8, kosteusmittari 37-40%.
Kuumemittari vai koneen oma mittari? Kummin vain mutta varsinkin jos edellinen niin tarkista ihmeessä todellinen lämpötila toimivalla kuumemittarilla (tarkista toimivuus vaikka mittaamalla itsesi ensin).
En tiedä minkälainen mittari sulla on mutta oman erimallin Mainoni lämpömittari näyttää tällä hetkellä 41,5 astetta ja munat hautuvat siellä erinomaisesti :smt002
Eli jos sulla on vain se koneen oma mittari niin olen täysin valmis laittamaan kaikki pelimerkkini likoon sen puolesta että koneessa on liian viileää (tai vaihtoehtoisesti liian kuumaa, veikkaan kuitenkin viileää kun jotain tipunrääpäleitä kuitenkin on tullut).
Kosteuden pitäisi kyllä riittää vaikka se saisi olla hiukan korkeampikin. Kosteusmittarin kalibrointiin suolan avulla pitäisi löytyä etsi-toiminnolla vinkkejä. Märän pyyhkeen kanssa kalibrointikin antaa osviittaa kosteusmittarin toiminnasta mutta suolan kanssa saa kalibroitua tarkemmin koska testiolojen kosteus on lähempänä haudontaolojen kosteutta. Ja ilman muuta kannattaa siis testata kosteusmittarikin, oli se sitten hiushydrometri tai digitaalinen.
BTW koneen seinille suihkimista kätevämmäksi (tai no, siitä itse asiassa ei ole kokemusta...) olen huomannut pyyhkeistä koneen ympärille väsätyn "teltan". Jos ei koneen vesikipot riitä että loppuvaiheessa saat kosteuden nostetuksi 80% tienoille voit väsätä froteepyyhkeistä koneen ympärille telttamaisen viritelmän. Kun kastelee pyyhkeet kunnolla märiksi, ne luovuttavat kosteutta yli vuorokauden ja silloin "teltassa" on kosteampaa kuin sen ulkopuolella.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Viiriäisten osalta olen saanut parempia tuloksia noin 45-55 % kuin 60 % haudonta-ajan kosteudella. Komppaan kuitenkin Muusaa siinä, että luulen myös lämpötilan olevan väärä..
kukkokiekuu

Kiitos avusta,kalibroin kosteusmittarin ohjeen mukaan.Laitan myös ylimääräisen lämpömittarin koneeseen,voi olla että lämmöissäkin on ollut häikkää.Mutta mistä johtuu että yksi virkeä säilyi hengissä...
Vesiastia on aivan onnettoman pieni purkki halkaisija noin 3 cm.Voisiko huoneen lämpötilalla olla merkitystä,yöt ovat olleet täällä idässä hyvin kylmiä eikä lämmitystä tietenkään ole päällä.Edellisessä satsissa käytin ylimääräistä vesiastiaa, saivatkohan ne taas silloin liikaa kosteutta, mittari näytti koko ajan yli 50 prosenttia, silloin koneessa oli viirunmunat.
Pitäisikö laittaa koneelle villapaita päälle...
Aion tehdä munien ruumiinavauksen huomenna, olen sitä lykännyt ja lykännyt, epämiellyttävä velvollisuus, joten huomenna olen viisaampi.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla on ollut tuo sama kone käytössä. Se koneen mukana tullut kippo ei todellakaan ole riittänyt pitämään kosteutta tarpeeksi korkealla :smt011 Mulla on ollut huomattavasti laakeempi kippo siellä aina, vie kyllä valtavasti munilta tilaa, mutta parempi sekin, kuin ei ollenkaan tipejä :smt013
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Juu..vaikka golleega sanoo et kosteus riitäs, niin se suhteellinen kosteus jota noi hiushydrometrit mittaa on riippuvainen lämpötilasta JA siitä vesimäärästä jota siihen ilmaan siinä lämmöss' on höyrystyny.. mitä matalampi lämpö esmes huoneessa sen vähemmän vettä siinä ilmassa on jos katotaan tota suhteellista kosteutta vaikka 20 astetta korkeemmassa lämmössä,,, ja oon ihan satavarma et munasta haihtuu liikaa nestettä jos koko ajan on suhteellinen on ollu.. oli sitten lämpö mikä tahansa jos kosteusmittasi on näyttäny 37%, niin ne kuivuu, ja kaikissa vanhoissakin kirjoissa sanotaan et jos on liian kuiva kuoriutuvat poikaset on rääpäleita tai ei pääse kuoresta ulos..... haluutteko et skannaan termiksen kirjasta noi käyrät... :smt005 .. onhan sekin jossain... tosin kurssi tuli läpästyy kyllä sillain rimaa hipoen, mut soveltaa kyllä osaan :smt003.. suhteellinen kosteus jota noi mittairit mittaa tarkottaa siis sitä kuinka paljon vettä pystyy siinä LÄMPÖTILASSA vielä haihtuun ilmaan ennenkus se vesi 100% rupee tiivistyyn.. ja jos se on 37 % niin ne munat kuivaa.. de facto!!! ton mittarin toimitahan perustuu taas sellaseen fysikaaliseen ilmiöön et se elementti sillä sisässä absoirboi vesimolekyylejä ja "kasvaa" vaan kun se kyky sitä tehä riippuu siitä pajonko toi ilma on valmis luovuttaan.. ne kun kilpailee keskenään...ja kun on kosteempaa niin se kyky rohmuta ilmasta vettä on sillä hydrometsilla parempi ja sillon se venyy----- luulen ma
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Totta kai puhutaan suhteellisesta kosteudesta ja haudonnassa se nyt varmaan kaikille tarkoittaa, että suhteellinen kosteus oikeassa haudontalämpötilassa tulee olla jotakin. Ja totta kai 37 % on liian kuiva, mutta tarkoitin vain varoittaa, että viiriäisten osalta mun omalla kokemuksella 60 % on liikaa. Ei se mikään absoluuttinen fakta ole, mutta olen nyt mäkin jo muutaman koneellisen ehtinyt kokeilla.
kukkokiekuu

Kiitos ohjeista,sanoit ninnu että sinulla on samanlainen kone ja astia on mielestäsi liian pieni.Missä pidit sitä ylimääräistä astiaa kun sanoit että se vie paljon munilta tilaa?Kun haudoin viiruja, laitoin laakean viilaastian POHJALLE, ja valutin lisäveden siihen pohjaverkon läpi.Kone oli silloin kyllä täynnä munia.Kone on nyt uudestaan koekäytössä ja mittari muovipussin ja märän froteehuovan sisällä.Onkohan meillä ninnu, samanlainen kosteusmittari, sellainen pyöreä?Onkö se näyttänyt suhtkoht oikeita lukemia?
Olisikohan tuosta huoneen ylimääräisestä kostuttamisesta froteepyyhkeen kanssa apua, ainakin minun lapsuudessani meidän lasten huoneissa pidettiin kosteita pyyhkeitä antamassa lisäkosteutta kun olimme flunssan takia tukossa.Pitäisiköhän laittaa lopussa myös märkiä kangassuikaleita koneen sisään...?
Mittauksissani on tullut ilmi että lämmöt ovat pysyneet kuosissaan, 37,7. mittasin myös digitaalisen kuumemittarin kanssa, ja samat olivat lukemat.Siitä ei nyt ole voinut asia kiikastaa. Joten ainoaksi fibaksi jää nyt se KOSTEUS. Ellei sitten munat ole olleet mahoja, mene ja tiedä sitten.Muttta nyt menen tekemään sen ruumiinavauksen,palaan puolen tunnin kuluttua.heipsis!
kukkokiekuu

No niin,avaus on suoritettu.12 munasta 4 oli täysin alkutekijöissään ,4 munaa kuoriutumista vaille, eli täysin kehittyneitä ja loput siltä väliltä.Ei ollut aivan niitä hauskempia huveja, nääs tämä avaus..
Perunat on nyt koneessa, ja 2 vesiastiaa, ynnä kostea pyyhe roikkumassa yläpuolella.Maanantaina aion laittaa seuraavat koneeseen, jos luoja suo.Hyvää viikonloppua kaikille munanettiläisille tasapuolisesti, en palaja foorumille ennen sitä.
kukkokiekuu

Ja niin aloitin tänään uuden haudonnan 12 hamburgerin munalla.Kosteusmittari on kunnossa,lämpömittareita on kaksi ja koneen ympärillä 2 villapaitaa.Vesiastioita on koneen pohjalla myös kaksi kappaletta, tavallisia laidoiltaan madallettuja viilipurkkeja.
Yölämpötilat ovat täällä idässä huidelleet 5-14 asteen välillä, siitä johtuu ne 2 villapaitaa.
En ole vielä kytkenyt kääntölaitetta päälle,torstaiaamuna vasta laitan kääntökoneen hyrräämään.
Eipä tässä voi kuin toivoa parasta, yritän kyllä herutella yhtä minicochinia, jospa se suostuisi hautomaan, mutta se voi olla jo myöhäistä, kun on niin kylmät yötkin.Laittaisin mieluummin munat kanarouvan alle, pääsee hoitotoimenpiteistäkin vähemmällä, ja saa kokea äitiyden iloa yhdessä.
höppäiita

Viesti Kirjoittaja höppäiita »

:smt006 onnea haudontaan :thumbleft:
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Onnea haudontaan ja toivotaan oikein monta tipusta.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Jätte stora peukutus :smt003
kukkokiekuu

Nyt taisi tulla taas muutos haudontaan.Kultabrahmamamma,3v,päättikin ruveta sitten hautomapuuhiin.Katselen vielä tämän päivän onko tosi kysymyksessä ja siirrän huomenna koneessa olevat munat rouvan alle luonnonhaudontaan.Tilalle laitan koneeseen viiriäisenmunia.Eli huomenna pyörä on pyörähtänyt ympyrän ja olen taas alkuasetelmissa.Saas nyt sitten nähdä onnistuuko tämä viirusatsi paremmin kuin ensimmäinen.Siis enemmän kosteutta, riittääkö 50 prosenttia alkupäivinä,vai vieläkö lisää poveria.Olen lukenut että liika kosteuskin on pahasta,tipit saattavat jopa hukkua muniinsa.Lämpö sama kuin kananmunilla,ilmeisesti.
Vastaa Viestiin