Hanhi ja ankat

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

ankkailija

Hanhi ja ankat

Viesti Kirjoittaja ankkailija »

Jossain elukkalehdessä luki että hanhelle riittä seuraksi vain ankat, eikä muita hanhia tarvii ollenkaan, jos hanhella on monta ankkaa kaverina.. :smt012 Outoa..
maunu_muori

Re: Hanhi ja ankat

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Meillä hanhet ja ankat on laumaantuneet samaan sakkiin, vaikka tietty kivahan on että on myös lajitoverit. Luulen että tässä on vähän samanlaisesta laumaantumisesta kyse kuin vuohilla ja lampailla, lähellä samanlaista elämää viettävät eläimet voivat saada tarvittavaa seuraa toisesta lajista jos omaa lajitoveria ei ole. Vois vaikka aatella et shettis ja tavishevonenkaan eivät oo sen kummosempi parivaljakko, siis ovatyhtä epäsuhtaset kuin hanhi ja ankka.
ankkailija

Aa, vähän niinkuin myös marsuilla ja kaneilla.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Joissain kirjoituksissa mainitaan silloin tällöin että muutama hanhi on ankkalauman paras henkivakuutus. Ite jopa uskon tuon oikein hyvin. :) Mutta tarvii se hanhi siis silti lajikumppanin mun mielestä, ihan kuin marsukin. :smt002
ankkailija

smari kirjoitti:Joissain kirjoituksissa mainitaan silloin tällöin että muutama hanhi on ankkalauman paras henkivakuutus. Ite jopa uskon tuon oikein hyvin. :) Mutta tarvii se hanhi siis silti lajikumppanin mun mielestä, ihan kuin marsukin. :smt002
Sitä minäkin.
maunu_muori

Tähän taivasteluun ei voi sanoo muuta kuin : Onko armon ystävillä kokemusta, miten hanhi kärsii, jos sillä ei ole lajitoverii... seksikin onnistuu ankkain kanssa...vaikka olis naisii omastakin lajista...mie oon nähny kun hanhi parittelee ankan kanssa.. tai siis yrittää..Elkää aina inhimillistäkö noita elikoita... :smt011.. mie oon satavarma että yksittäinen hanhi luulee olevansa ankka jos hää on sen lauman jäsen... mulla oli kerran kokeilu kääpiökochkukko naarasankkain kanssa, ja kukko oli täysin tyydytetty... :smt005 eukot oppi jopa sen Täällä herkkusii tulkaa syömään -äänen.. no kukko ei uimasille lähtehy frouvain kanssa... :smt019
smari

Ei se muori ole eläimen inhimillistämistä jos on sitä mieltä että niitten pitäisi saada elää lajityypillistä elämää, eli esim laumaeläimen laumassa tai parisidonnaisen parina.
maunu_muori

No sitähän se just on... laumaelämää hanhella ankkalaumassa ja ne elintavat on kummallakin lajilla niin lähellä, ovathan ne laiduntavia vesilintuja kummatkin, et kyllä hanhi ankkalauman jäsenenä elää ihan onnellista lajityypillistä elämää.. Hanhi ei ole parisidonnainen eläin eikä myöskään ankka että siinäkään ei oo mitään sanomista jos vaikka olis 10 ankkanaarasta ja yks hanhiuros, niin että miks sitten kritisoida tuollasta laumaa...jos joku haluu sellasta pitää, kysyn ma :smt003.. kriteerit on siinä kohdillaan ja kyllä tässä nyt pikkasen haiskahtaa se , että kun ei oo oman lajin kumppani niin kärsii :smt018 :smt018 .(se on sitä inhimillistämistämistä ).. ei hanhilaumassa kaikilla yksilöillä ole omia jälkeläisia niin että ei se koirashanhi esmes siitä kärsi ettei pääse isäksi.. muutoinkin näillä kahdella lajilla poikasista päävastuun kantaa naaras, niin että ei sekään pitäs olla mikään syy taivastella yksittäistä hanhee ankkojen joukossa... vieläkö jatkan :smt002 .. jos tollasta laumaa julkisesti kovin nettipalstalla kritisoidaan ja kyseenalaistetaan niin joku älypää tekee siitä vielä tietämättömyyttään eläinsuojeluilmineerauksen !
smari

En mä kyllä yllyttäisi ketään ottamaan yhtä hanhea. Ihmiset ottaa muutoinkin jo mitä ihmeemmistä syistä yhden marsun, yhden lampaan, yhden undulaatin jne. Ei hyvä!
maunu_muori

PST: Tää keskuksteluhan alkoi just siitä ettei hanhi muka voi elää lajityypillistä elämään ankkojen kanssa, ei yksin.....tai ainakin sitä et näin vois olla epäiltiin... eihän se sillon ole yksin kun on osana ankkalaumaa, ja tossa yritin perustella miksi se sopii siihen laumaan jäseneksi eikä ole "YKSIN". ... No mulla on niitä itellä useempi, kumpaakin lajia ja siinä pääsee kivasti seuraamaan miten ne toimii sekalaumana / omana porukkanaan... nyt vaan on sillain ettei hanhet pääse joka paikkaa missä ankat viilettää, ja sekös se vasta stressaavaa niille onkin... kun vahtihommelit menee poskelleen :smt005 ja hanhenmetävää aukkoo ei voi piha-aitaan puhkasta kun sillon sitä käyttää kyllä riiviöt siinä kuin hanhetkin.. ankat mahtuu aidan ali ojan kohdalta :smt002
ankkailija

Mielestäni kyllä hanhia pitäisi monta.. Laumaeläin.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Kyllä mäkin olen täysin sitä mieltä, et hanhi kaipaa omaa lajia seuraks! Toki se tulee toimeen ankkojen kansa ja sulautuu joukkoon, jos ei muuta vaihtoehtoo ole...
Maunu_muori: Ajattelppa et ite asuisit simpanssin kanssa, etkä näkisi ihmisiä koskaan. Simpanssi ja ihminenhän on aika lähellä toisiaan.. Parittelukin varmaan onnistuu :smt078 . Mun mielestä aika lailla verratavissa tohon ankka/hanhi yhdistelmään...

Mulla on nyt hanhet ja ankat keskenään samassa tarhassa ja ne todellakin on omissa laumoissaan ja ruokailee omilla kupeilla, juo omista ämpäreistä ja kulkee omia polkujaan. Hanhet tietysti vahtii alati ankkoja, mutta ei tod. ole niistä kiinnostuneita muussa mielessä ku vahtimisessa!
maunu_muori

JAmppa hyvä.. mistäts tiiät minkälaisen simpanssin kanssa mää punkkaa :smt005 .. Ompa sulla ihmeelliset hanhet, meillä ne kyllä syö samasta( jos ei oo hanhelle liian ankkamaista ) ja asuu samaa tilaa, ja hanhikoiras kyllä keväällä paritteli myös ankkojen kanssa vaikka sillä on omiakin akkaja...tosin toi meidän pölvästi on vähän onneton noissa seksiasioissa, ei se mitään jälkeläisiä oo onnistunut hedelmöittään.

ENHÄN ole sanonut että ei saa ottaa .. mut oman kokemuksen pohjalta uskon että on tyytyväinen, jos ei oo mahollisuutta pitää kovin iso laumaa tai jos ei haluu nauttia paisuvasta kaaoseta jälkeläisten muodossa, ei se KÄRSI vaikka kaveria olis vain muutama ankka... helpompi ja vaivattomampi tapa on ottaa yks hanhi ja muutamia esmes 3 ankkaa kuin päinvastoin.... :smt005

kun kirjotin siitä inhimillitämisessä niin edellä olevasta esimerkistä just paljastuu, miten täällä asioita mietitään...mää luulen et jos asusin simpansin kanssa niin se oppis pian puhumaan .... ja pärjättäis ihan hyvin ja oltas tosi onnellinen pariskunta... tässä talossa on ennenkin asunu vanaha mummo, joka länttäs ovet lukkoon jos joku yritti tulla kylään..ja kyl miekin oon ihan tyytyväin, kun saan ton papukaijan ees hetkeksi jonnekin :smt002, ja olisin mieluummin täällä kuin immeisten ilmoilla!
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Tää on sellainen asia taas josta voi olla montaa mieltä... Oletuksena nyt kuitenkin se, et jokainen haluaa tarjota eläimilleen mahdollisimman hyvät olot ja sen perusteella tietty se lajitoveri, eikö?
Mutta kärsiikö hanhi sit, jos sillä ei ole lajitoveria, vaan vain ankkoja seurana... Mietin, et jos hanhi on hanhien kanssa kasvanut ja yhtäkkiä siirretään ankkojen luokse yksin, niin saattaisi jopa kärsiäkin. Ja varmaan hakeutuisi hanhien seuraan, jos niitä myöhemmin samaan laumaan tulisi (kellään kokemusta?).

meillä ei esim. vuohet ja lampaat tulleet ollenkaan toimeen. Lampat pelkäsivät ja vuohet kiusasivat . :smt003 Eli mun kokemuksella ne eivät tyydytä sitä seuraa mitä lajitoveri.

Ja jos tätä käydään inhimillistämään, niin hyvimpä ihmisetkin hakeutuu saman maalaisien seuraan mielellään, vaikka ei edes lajin rajat ole menneet rikki. :smt002
maunu_muori

Vaan mulla taas on vuohista ja lampaista ihan erilainen kokemus :smt016 ... tosin nyt, kun kumpaakin sorttimenttia on ihkin riittävästi sanoisin että vuohia jopa liikaa... niin oon jopa erottanut erilleen urokset ja naaraat... sillon alkuun, kun tää kokonaismäärä oli siedettävä, oli nää tasan samaa laumaa, kesät talvet.. yhen kilin paras nukkupaikkakin oli uhen uuden villoissa.. samalla tää jäbä myös ratsasti, ja jos uuhi ei siirtyny tarpeeksi nopeesti eteenpäin niin pikkaisen sarvilla niskaan kannustettiin... kummatkin elikot oli tulleet paikoista, joissa ei ollut aiemmin toista lajia. ja jos se uuhi olis siitä ollu jotenkin moksiskaan, niin olishan siinä tehty jotain muuta kun siirrytty eteenpäin .... pukit ja pässi toli alussa keskenään, nyt on sattuneesta syystä erillään, ei siks etteikö ne tulis toimeen keskenään, vaan sen vuoksi ettei oo mahollista rakentaa koko äijäkaartille pukinkestävää tarhaa... pässi pysyy vähemmän barrikaadia muistuttavassa tarhassa...
Vastaa Viestiin