Missä vaiheessa tiput...?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kanatar

Missä vaiheessa tiput...?

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Missä vaiheessa tiput pärjää ilman lämpölamppua?

Missä vaiheessa ne voi siirtää ulkoruokintaan, entä missä vaiheessa liittää parveen?

Missä vaiheessa liian monesta kukkotipusta tulee ongelma, eli milloin tulevat sukukypsiksi?

Entäs, missä vaiheessa tipuille voi alkaa syöttämään tähteitä? (nyt 2vkoa saavat kananmunaa & puuria, tipurehua, vesiheinää ja vettä)

Ja vielä sokerina pohjalla, minkäkokoista soraa, niille tulee antaa? Nyt lienen antanut liian hianoa...

Huomaa, että neiti kyselyikäisen kyseleminen tarttuu äitiinkin. :smt004
Muusa

Re: Missä vaiheessa tiput...?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Pärjäävät ilman lämpölamppua sitten kun niillä on höyhenpeite, jos ovat sisätiloissa eli lämpimässä niin pärjäävät hyvin jo ennenkuin höyhenpuku on ihan täydellinen.

Ulkoruokintaan? Siis ulkoilemaan ja/tai kanalaan? Näin kesäkelillä olen siirtänyt kanalaan sitten kun on höyhenet (meillä 3-viikkoisina), lämpimillä ilmoilla olen ulkoiluttanut jo paljon pienempinäkin vahtien niitä, mutta itsekseen päästän ulkoilemaan vasta muutaman viikon ikäiset (vapaaksi pihalle). Talvisinkin olen siirtänyt 3-viikkoisia kanalaan mutta niille on silloin siellä tarjolla lämpölamppu. Samassa iässä olen liittänyt parveenkin, tipuille on tarjolla oma "turvatarha" eli kaltereista tehty nurkkaus, tiput pääsevät kulkemaan kaltereitten välistä mutta isot kanat eivät joten tipuilla on oma rauha turvatarhassaan (ja omat herkut ja se lämpölamppu) ja pääsevät sieltä omaan tahtiinsa tutustumaan isompiinsa.

Mun mielestä useimmat kukkotiput muuttuvat ongelmallisiksi jo siinä vaiheessa kuin havaitsen niitten olevan kukkoja :smt003 hankkiudun niistä eroon mahdollisimman nopeasti eli en ole ikinä jäänyt odottelemaan alkavia mahdollisia ongelmia... aika isoiksikin muttei sentään täysikasvuisen kokoisiksi on jotkut päässeet meillä kasvamaan ilman sen kummempia ongelmia.

Tähteitähän voi syöttää jo ihan pienille - riippuu ihan tähteistä. Pääasia että menee nokasta alas ja että koostumus on muutenkin tipuille sopivaa (esim. porkkanaraasteesta olen huomannut että jos sitä tarjoaa lautasella, tiput juoksevat muutaman kerran yli ja tuloksena on tiiviiksitallottu raastelätty jota ne eivät enää noki) ja että ruokinnan monipuolisuudesta pidetään huolta (proteiininsaannista pitää pitää huoli).

Soran suhteen olen ollut vähän hysteerikko, aloitan pikkutipujen kanssa 0,5-1,2mm puhallushiekaasta ja tipujen vähän kasvaessa seulon tavallisesta sorasta niille senkokoista kiviainesta minkä voin kuvitella menevän ongelmitta alas nokasta ja tipun ruuansulatuselimistön läpi. Parin kolmen viikon ikäisten tipujen kanssa olen sitten jo luottanut niiden omaan arvostelukykyyn soran koon ja muodon suhteen.
kanatar

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Kiitos vastauksista! Kanaset ulkoilivat jo hieman, mutta oli selvästi vielä liian kylmää tai aikaista. Loppuviikosta ne muuttavatkin jo uuteen kotiin.
Paulikki

Viesti Kirjoittaja Paulikki »

Minulle tuli tunnontuskia kun luin Muusan ohjeet, olenko pitänyt huonosti; tiput 1 viik ja 1 pv , olleet aamusta alkaen pihalla, käyden välillä sisällä tai kanan alla, syöneet ruokansa ja soransa (emon kuopimaa) muiden joukossa, ulkoilu tapahtunut ilman turvatarhoja muiden joukossa. Ja kummallakin vielä henkipihisee, tosin emo tarkka, kukon tullessa samalle säpylälle tipujen kanssa sai mammalta vihaset kurlutukset.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Älä huolehdi Paulikki. Sullahan on lämpölamppu ja turvatarha, kun on emokana! Muusan mainiot ohjeet ovat konehaudotuille :smt002
Vastaa Viestiin