ehkäpä ankkoja...

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kotkot

ehkäpä ankkoja...

Viesti Kirjoittaja kotkot »

kanoja mietein alkuun,mutta nyt niin ihastunut ankkoihin :smt050
onko teillä kuvia "talviasunnosta",ankathan kun lutraavat,niin onko vesiastia jossain sivummalla ettei kaikki paikat kastu :smt017
ja hanhia mietein.....kokemuksena vaan kuullut että ne kiukkuisia...voiko hanhia ottaa vaan kaksi ja samaa sukupuolta..onko käytöksessä/ääntelyssä eroja...kiitos!
pipsa

Re: ehkäpä ankkoja...

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Mä mietin tätä samaa ja piäätin etten nyt sitten ota ankkoja, kun en oikein tienny miten tämä asia hoituisi :smt017
Olis kyl kiva nähtäillä miten muut ovat tän asian kohdanneet?
Vai onko tuo lutraus luultua pienempi ongelma?
Joten tätä miettiessäni otimpa kanoja......ni.... :smt035
......Jonain piäivänä perhaps.............
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on ollut ankat tallissa silleen, että niillä on aika selkeästi kaksi eri osaa: toinen puoli on pehkulla ja sitten toinen puoli paljaalla betonilattialla, jossa on lattiakaivo. Sinne siis vedet ja ruuatkin tarjolle. Eka talvena laitoin niille siihen kylvytkin, mutta se oli aika karmeata. Ne roiskii sen veden kyllä aivan joka paikkaan, vaikka mulla oli suihkuverhokin muka rajoittamassa roiskeita. Viime talven tein niin, että vettä oli tarjolla parissa sankossa ja kylvyt pidettiin lauhoina päivinä ulkona. Kyllä mä ainakin vähän niin kuin varottelen, että aika paljon siitä lotrauksesta on työtä.. Kesällä toki menee helpommin ja ankathan pärjäävät ulkona aika pitkään syksyyn, jos on joku suojapaikka.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Talvisin myös meillä on ankoilla boxissaan vain iso vati, jossa vettä, tosin se pitää vaihtaa ja lisäillä usein.
Kunnon kylvyt otetaan pihalla lastenammeessa, noin kerran viikossa.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Kuinka myöhään syksyyn pidätte ankkoja vielä ulkona? Et voinko uittaa niitä tuolla tekeillä olevassa lammessaan vielä kuinka myöhään? Ja eikai ne vettä niin kamalasti silloin tarvitse yöksi sisälle, jos voivat päivät ulkoilla?
Joskus tossa vuosisata sitten, kun mulla oli ankkoja niin niillä oli ruoka, ja vesi sellaisessa lasten puhallettavassa uimaaltaassa. Se oli kohtuullisen helppo puhdistaa. Mutta vesi oli vain sangossa. Uimassa käytiin sit ulkona, aina kun pesin sen uimaaltaan niin samalla reisulla. Ja jos siihen oli jotain kökköjä jäänyt kiinni, niin nehän likosi siinä samalla hyvin.
Ei varmaan kamalan hygieenisen kuulosta, mutta huuhtelinhan minä toki sen altaan ennen kylpyä!
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla siis ankat ulkoilee ympäri vuoden.
Kesäisin taapertavat navettaan yöpuulle siinä klo:23. Talvisin ulkoilevat keleistä riippuen tunnista, kuuteen tuntiin.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Eli jos olis tarpeeks leutoo, niin saisvat läträä pihalla kesän talven!
No meillä on ollu kaks viimestä talvee melko lämmintä. Et varaankohan turhaan kamalia märkä virityksiä tonne navettaan ankoille? Kävi sellanen hullu ajatus jo mielessä, et kävelytän ne tost pihan poikki aina välillä kylppäriin :smt005
Jos ulkona on 15 pakkasta, niin kuinka herkkiä ankan jalat on palelemaan?
Vastaa Viestiin