Beanin haudontakokeilu
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
sisu65
Re: Beanin haudontakokeilu
Onnea vielä kerran. Ihania nuo tummat tiput ja on se vaaleakin.
-
Bean
Hieman paranneltu versio aiemmasta hautomakoneestani. Nyt löytyy hyttysverkko olkien tilalla ja styroks-laatikko on käännetty pystyyn ja uteliaille silmäpareille on tehty ikkuna.

-
Bean
Tuohon yllä olevaan "hautomoon" meni Elviksen munat ja netistä tilattuun ja tänään postista haettuun Covatutto 16:een menee James Bondin kanalauman munat. Tosin tuohon covatuttoon meni myös muutama Elviksen kanalauman muna, koska Bondin lauma on ollut niin laiska munimaan ja hautomossa oli tilaa.
Ja nyt sitten vaan PEUKUTETAAN ja odotetaan 3 viikkoa.

Ja nyt sitten vaan PEUKUTETAAN ja odotetaan 3 viikkoa.
-
Bean
Kuvassa Covatutto 16. Hautomakoneessa Elviksen ja Bondin munat

Tarkkana saa näköjään olla. Esiviritetty kone, mutta jo tänään alkoi lämpö nousta ohjeiden ylärajalle, joten ei muuta kuin säätämään lämpöä hieman alemmas. Nyt näyttäisi sopivalta.
PS. Koneen mukana tuli ihan hyvät ohjeet ja neuvot miten munia tulisi kerätä "oikeaoppisesti". Erittäin valaisevia neuvoja ja huomasin kuinka monta virhettä sitä itse voikin tehdä. No, jatkossa tiedän sitten ottaa neuvoista opiksi ja saada myös kuoriutumisprosentin korkeammaksi.

Tarkkana saa näköjään olla. Esiviritetty kone, mutta jo tänään alkoi lämpö nousta ohjeiden ylärajalle, joten ei muuta kuin säätämään lämpöä hieman alemmas. Nyt näyttäisi sopivalta.
PS. Koneen mukana tuli ihan hyvät ohjeet ja neuvot miten munia tulisi kerätä "oikeaoppisesti". Erittäin valaisevia neuvoja ja huomasin kuinka monta virhettä sitä itse voikin tehdä. No, jatkossa tiedän sitten ottaa neuvoista opiksi ja saada myös kuoriutumisprosentin korkeammaksi.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Laitoitko Covatuttoon mitään kosteusmittaria? Kun ainakaan vanhemmassa mallissa sitä ei ole valmiina...
Hassu kone---jotkut onnistuvat aivan nappiin ja toisilla menee mönkään, tosin näinhän se taitaa olla minkä vaan koneen kanssa
Hassu kone---jotkut onnistuvat aivan nappiin ja toisilla menee mönkään, tosin näinhän se taitaa olla minkä vaan koneen kanssa
-
kanamummo
Mulle on käyny kummatkin ton koneen kans,suksee ja totaali fiasko(nyt viimeks). Se termostaatin muovinen säätöruuvi on mulle se pahin ongelma. Ei mitään tapahu vaikka rassaa kuinka. Pyörittelen ja säätelen pari päivää ja sit sähkömiehelle jonsei tokene.
-
Bean
joo samaa meinasin itse kirota, kun ajattelin vain vähän säätää ruuvia. No, ainakin kaksi kierrosta väänsin miinusta kohti ja sitten alkoi lämpö pysyä pitkässä viivassa (100F). Mitenkäs Kanamummon kosteus on pysynyt ohjeilla?
Vai oletko jotain virityksiä tehnyt?
-
kanamummo
Kas kun se kone on kellarissa, huoneenkin suht.kosteus muuttu kevään mittaan aika paljo. Mulla on iso kellonnäkönen kosteusmittari kuvusta roikkumas ja se näytti 50-60 prossan väliä, kalibrointi kyllä pitäs tehä, en tiä paljonko tohon voi luottaa.
Välillä riitti kun keskikuppiin laitto vettä, välillä ei piisannu mikää ja kun oikeen sato sai hautoa ilman vettä alapaljussa.
Lämpömittareita on paraillaan ollu kolme.
Välillä riitti kun keskikuppiin laitto vettä, välillä ei piisannu mikää ja kun oikeen sato sai hautoa ilman vettä alapaljussa.
Lämpömittareita on paraillaan ollu kolme.
-
kanamummo
Hahaa! Banzai!
Nymmä taas repäsin! Ruuvasin hautomakoneen latvasta ne kaks ristipääruuvia auki, rupesin ihmetteleen että mikä tätä termostaatin ruuvia vaivaa ja- väänsin sen irti! Sen mustan muovisen noin 5 mm mötikän siis. Alta paljastu messinkinen hyvin fiksun näkönen ruuvi, josta kääntämällä lämpö lähti oitis laskuun, lamppu sammahti ja lämpö on munien yläpinnan tasalla nyt 38¤C Hiihaa! Kosteus 50 prossaa! hah!
Se oli taas joku molto italiaano ingeniööri vetänny sen hervottoman muovimölikän siihen välikappaleeks, ihan mitään tekemätön vehes
(naurankohan vielä huomisaamuna, jos se vaikka kärähtää
) Ei kestäny "hennon" suomalaismumman kätösissä ees tavallista lämmönsäätöä!
(ulko-ovi aukes, tyttö karkas - taas mä juoksen...)
Nymmä taas repäsin! Ruuvasin hautomakoneen latvasta ne kaks ristipääruuvia auki, rupesin ihmetteleen että mikä tätä termostaatin ruuvia vaivaa ja- väänsin sen irti! Sen mustan muovisen noin 5 mm mötikän siis. Alta paljastu messinkinen hyvin fiksun näkönen ruuvi, josta kääntämällä lämpö lähti oitis laskuun, lamppu sammahti ja lämpö on munien yläpinnan tasalla nyt 38¤C Hiihaa! Kosteus 50 prossaa! hah!
Se oli taas joku molto italiaano ingeniööri vetänny sen hervottoman muovimölikän siihen välikappaleeks, ihan mitään tekemätön vehes
(ulko-ovi aukes, tyttö karkas - taas mä juoksen...)
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Nonni ja mumma löysi sisäisen insinöörinsä 
-
Bean
Hyvä juttu, että sait säädöt kohdalleen!kanamummo kirjoitti:Hahaa! Banzai!
... josta kääntämällä lämpö lähti oitis laskuun, lamppu sammahti ja lämpö on munien yläpinnan tasalla nyt 38¤C Hiihaa! Kosteus 50 prossaa! hah!
.....