Jos kukolla ei ole mitään akuttia vaivaa jaloistaan, niin en viitsisi liotella. Jos taas on jo haavaumia tai kävelyvaikeuksia könttien takia, niin sitten kannattaa. Mutta jos on vaan kosmeettinen haitta, niin voi kyllä hyvin odottaa että punkit kuolee ja kökkäreet tippuvat pois itsestään ajan kuluessa.raakku kirjoitti:Olisiko hyvä kuitenkin liotella niitä kukon jalkoja? Vai onko se turhaa työtä?
Kalkkijalka -oireet ja hoito
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito
Täkäläinen eläinlääkäri jonka kanssa olen aiheesta sähköpostitellut kirjoitti seuraavaa.
Suora lainaus:
"Ivermektiini-valmiste on tuotantoeläimille hyväksytty valmiste. Sen varoaikaa munille ei ole määritelty, mutta varoaika lihalle on 35vrk ja maidolle jopa 60vrk (ummessa oleville lehmille). Munille soveltaisin varmuuden vuoksi 60 päivän varoaikaa. Valmiste annetaan ihonalaisena pistoksena. Toisaalta kanoille ivermektiini opastetaan myös antamaan suun kautta tai ihon päälle levitettynä. Stronghold-valmiste ei ole tuotantoeläimille hyväksytty valmiste eikä sille ole määritetty varoaikoja. Joten suosittelisin ivermektiini-valmistetta. Ivermektiinin annos on 0,2 mg/kg ja annostevahvuus on 10mg/ml, joten annettava määrä on pieni. Hoito toistetaan 10 pv kuluttua.
Kaikki linnut on hyvä hoitaa samalla kertaa, jotta loinen saadaan häädettyä."
So, minä haen ivermektiinin tänään apteekista ja koitan tuota nokkahoitoa. Pistäminen olisi ehkä vielä helpompaa, kun vain tietäisi varmuudella mihin kohtaan pistetään. Ettei osu vahingossa isoon verisuoneen tms. Kissani olen rokottanut itse, ettei tarvitse suotta niitä pyydystää ja kuljettaa autolla, mutta kissa on helppo tapaus kun sillä on se löysä niskanahka jonka alle piikki tuikataan. Onko jollain kokemusta kanojen rokottamisesta?
Suora lainaus:
"Ivermektiini-valmiste on tuotantoeläimille hyväksytty valmiste. Sen varoaikaa munille ei ole määritelty, mutta varoaika lihalle on 35vrk ja maidolle jopa 60vrk (ummessa oleville lehmille). Munille soveltaisin varmuuden vuoksi 60 päivän varoaikaa. Valmiste annetaan ihonalaisena pistoksena. Toisaalta kanoille ivermektiini opastetaan myös antamaan suun kautta tai ihon päälle levitettynä. Stronghold-valmiste ei ole tuotantoeläimille hyväksytty valmiste eikä sille ole määritetty varoaikoja. Joten suosittelisin ivermektiini-valmistetta. Ivermektiinin annos on 0,2 mg/kg ja annostevahvuus on 10mg/ml, joten annettava määrä on pieni. Hoito toistetaan 10 pv kuluttua.
Kaikki linnut on hyvä hoitaa samalla kertaa, jotta loinen saadaan häädettyä."
So, minä haen ivermektiinin tänään apteekista ja koitan tuota nokkahoitoa. Pistäminen olisi ehkä vielä helpompaa, kun vain tietäisi varmuudella mihin kohtaan pistetään. Ettei osu vahingossa isoon verisuoneen tms. Kissani olen rokottanut itse, ettei tarvitse suotta niitä pyydystää ja kuljettaa autolla, mutta kissa on helppo tapaus kun sillä on se löysä niskanahka jonka alle piikki tuikataan. Onko jollain kokemusta kanojen rokottamisesta?
Ihan vaan varmistan, et kai ole kissoja sentään itse rokottanut?kettu viuhanen kirjoitti: Pistäminen olisi ehkä vielä helpompaa, kun vain tietäisi varmuudella mihin kohtaan pistetään. Ettei osu vahingossa isoon verisuoneen tms. Kissani olen rokottanut itse, ettei tarvitse suotta niitä pyydystää ja kuljettaa autolla, mutta kissa on helppo tapaus kun sillä on se löysä niskanahka jonka alle piikki tuikataan. Onko jollain kokemusta kanojen rokottamisesta?

Mulle sano ivermectiini-liuoksen varoajaksi kananmunissa 8vrk...enkä vielä ole kuollut...tiedä sitten onko loiset häädetty, ettei tartte enää ite perinteistä
"matokuuria" ottaa jos joskus kesälomalle ehtii...
Liuos sekoitettiin valmiiksi isompiin ruiskuihin ja sieltä sitä otin aina sopivan satsin pienempään ruiskuun ja truuttasin kotkon kitusiin aina annoksen...
Oli varsin helppo tapa antaa, kunhan malttoi tyhjennellä ruiskua kanan suuhun hissukseen, ettei hötälehi liuosta henkeen...

Liuos sekoitettiin valmiiksi isompiin ruiskuihin ja sieltä sitä otin aina sopivan satsin pienempään ruiskuun ja truuttasin kotkon kitusiin aina annoksen...
Oli varsin helppo tapa antaa, kunhan malttoi tyhjennellä ruiskua kanan suuhun hissukseen, ettei hötälehi liuosta henkeen...
Hö!
No kylläpä minä nykyään ilmaisen itseäni epäselvästi.
Siis olen antanut jotain kissarutto-mitälie rokotteita/pistoksia kissoille silloin nuorempana. Siis kun kissat olivat nuorempia. Ja olinhan minäkin tietysti. Tässähän menee nyt aivot ihan solmuun. Onneksi alkaa kesäloma ensiviikolla
.
En nyt muista tarkemmin mitä troppia ruiskussa oli. Ei ainakaan mitään loishäätöä. rokotus uusittiin parin vuoden välein. Soitin vain lääkärille että kissat pitäis rokottaa ja sain reseptin. Nyt taitavat olla kyllä olla taas rokotukset pois voimasta, että pitäis varmaan ryhdistäytyä silläkin saralla. Vaan terveinä ovat olleet.
Rokottamisella tarkoitin ihan siis pistämistä, että pistänyt olen ruiskulla lääkettä elukkaan, nisäkkääseen siis, mutta en tiedä onko se ihan yhtä helppoa kanan kanssa.
Pistäminen vain kuulostaa helpommalta ja rauhallisemmalta kuin torkkuvan kanan nokan väkisin avaaminen.
Tulinkos nyt oikein ymmärretyksi
?
Viuha
No kylläpä minä nykyään ilmaisen itseäni epäselvästi.

En nyt muista tarkemmin mitä troppia ruiskussa oli. Ei ainakaan mitään loishäätöä. rokotus uusittiin parin vuoden välein. Soitin vain lääkärille että kissat pitäis rokottaa ja sain reseptin. Nyt taitavat olla kyllä olla taas rokotukset pois voimasta, että pitäis varmaan ryhdistäytyä silläkin saralla. Vaan terveinä ovat olleet.
Rokottamisella tarkoitin ihan siis pistämistä, että pistänyt olen ruiskulla lääkettä elukkaan, nisäkkääseen siis, mutta en tiedä onko se ihan yhtä helppoa kanan kanssa.
Pistäminen vain kuulostaa helpommalta ja rauhallisemmalta kuin torkkuvan kanan nokan väkisin avaaminen.

Tulinkos nyt oikein ymmärretyksi

Viuha
Ai ihan totta? Lääkäri on sulle kirjoittanut rokotereseptin
En ihmettele sen pistämisen takia, sehän onnistuu helposti, vaan rokotteistahan voi tulla pahoja allergisia reaktioita. Rokottajalla pitäis olla adrenaliinia ja kortisonia välittömästi saatavilla, en kyllä uskaltais omia kissoja kotona rokottaa. (en suostu rokottamaan ihmisiäkään kotona, vaikka moni tuttu on pyytänyt matkalle lähtiessään) Eikä tämä ole mitään turhaa hössötystä, minun yksi kissakasvatti on kuollut rokotusrektioon. Meillä päin ei lääkärit tahdo antaa edes antibiootteja pistettäväksi, vaikka sanon tekeväni sitä työkseni ihmisille, kuulemma lääkintöhallituksen ohjeet kieltää.

Siimis, ok. En sitten turhia hieroskele jalkoja. Kuhmurat eivät haittaa elostelua. Onneksi jalkapohjat ovat siistit. Harmittaa vaan vietävästi, kun en ole aiemmin asiaa älynnyt. Hyvä, että täältä munanetistä löytyy neuvoja joka lähtöön. Sain Strongholdit laitettua linnuille. Huomenna käyn vielä laittamassa tropit myös kaverin tirpoille, joille lahjoitin taudin kaupanpäällisiksi
ja sitten viidentoista päivän päästä uusinta. Toivottavasti lääke tepsii.

Tuosta ivermektiinistä vielä - ihmettelen vaan sitä, kun ernonu on saanut eläinlääkäriltä valmiiksi laimennettua kamaa ruiskussa... Sen laimennoksen teho ei meinaan säily kuin puoli tuntia! Näin sanoi meidän kunnaneläinlääkäri. Eli troppi pitää laimentamisen jälkeen käyttää heti. Kaiken lisäksi se pitäis laimentaa alkoholiin, koska vedessä se vaan sakkautuu eikä sekoitu.
Aika erilaisia käytäntöjä näyttää olevan tuon ivermektiinin suhteen..? Vähän erilaiset varoajatkin
Vai onko varoaika eri pistettynä ja suun kautta annettuna?
Aika erilaisia käytäntöjä näyttää olevan tuon ivermektiinin suhteen..? Vähän erilaiset varoajatkin

Juu eläinlääkäri sen rokotereseptin kirjoitti, itse kyllä taisin asiaa ehdottaa.Enpä osannut arvata että rokottaminen on noin vaarallista puuhaa... Ensimmäisen piikin on kyllä jokaiselle antanut eläinlääkäri, että ehkä se sitten riitti näytöksi, että eläin kestää rokottamista.
Tää meidän kotipaikkakunta on semmoinen maaseutukaupunki, missä on sikoja enemmän kuin ihmisiä ja vallalla on vielä semmoinen vanhanajan henki, että ellei eläin ole tuotantoeläin, niin ei sitä oikeestaan maksais vaivaa hoitaa. Rotukoirat vielä menee, mut rotukissa on jo friikkien puuhaa, tavalliset on ok hiirenpyytäjinä, mutta eihän niitä nyt rokoteta eikä leikata, saunan taakse vaan jos jotain kremppaa tulee ja uusi tilalle. Katinpennuista kun on edellä mainituista syistä maalla aina ylitarjontaa.
Itse olen kyllä etsinyt omille kissanpennuilleni aina hyvät kodit, tuntemattomille en ole pikkuisia antanut ollenkaan. Olen myös kaikki kissani nuorina yhden pentueen jälkeen leikkauttanut (sen teki sentään lääkäri
) ja rokotuksistakin olen koittanut huolehtia vaikka kattini ovatkin niitä pahamaineisia, eli saavat juosta irti, sillä hiirenpyydyksiksi kissat oikeastaan osittain hommattiinkin. Sen lisäksi että ovat tietysti kissamaisen ihania.. No, onneksi asumme maalla kaukana muista.
Leikkamisesta tulikin mieleeni, tämä samainen lekuri . Ei ole kanajuttu, mutta kerronpa kumminkin. Herra lääkärin piti taannoin leikata meidän kollijuniorilta kulkuset ja mielenkiinnosta halusin jäädä jälleen kerran operaatiota katselemaan. No, sitten pistettiin rauhottavaa niskanahan alle. Odoteltiin, minä, lääkäri ja katti. Mitään ei tapahtunut. Ei kyllä tehonnut tuo aine , huomautini hetken kuluttua, kun kissa yhä vain katseli kumpaakin ihmeissään. Yleensähän aine vaikuttaa parissa sekunnissa. Lääkäri mutisi jotain, että joskus se kestää vähän kauemmin, mutta alkoi sitten ihmetellä että mitäs märkää hänen käsilleen valuu. Oli sitten pistänyt neulan ronskisti niskanahan läpi niin että se oli tullut ulos toiselta puolelta ja lääke oli kaikki valunut turkkiin. Silloin kyllä hiukan kylmäsi vatsanpohjasta, että herrajumala, kuka tätä kattia oikein hoitaa, ja siksi muistaakseni myöhemmin ehdotinkin, että jospa pistäisin rokotteen itse. Kun ei se kerran tuon vaikeampaa näyttänyt olevan...
No, tänään haen minä vuorostani kanojen tropit apteekista, vapiskaa loiset!
Tää meidän kotipaikkakunta on semmoinen maaseutukaupunki, missä on sikoja enemmän kuin ihmisiä ja vallalla on vielä semmoinen vanhanajan henki, että ellei eläin ole tuotantoeläin, niin ei sitä oikeestaan maksais vaivaa hoitaa. Rotukoirat vielä menee, mut rotukissa on jo friikkien puuhaa, tavalliset on ok hiirenpyytäjinä, mutta eihän niitä nyt rokoteta eikä leikata, saunan taakse vaan jos jotain kremppaa tulee ja uusi tilalle. Katinpennuista kun on edellä mainituista syistä maalla aina ylitarjontaa.

Itse olen kyllä etsinyt omille kissanpennuilleni aina hyvät kodit, tuntemattomille en ole pikkuisia antanut ollenkaan. Olen myös kaikki kissani nuorina yhden pentueen jälkeen leikkauttanut (sen teki sentään lääkäri

Leikkamisesta tulikin mieleeni, tämä samainen lekuri . Ei ole kanajuttu, mutta kerronpa kumminkin. Herra lääkärin piti taannoin leikata meidän kollijuniorilta kulkuset ja mielenkiinnosta halusin jäädä jälleen kerran operaatiota katselemaan. No, sitten pistettiin rauhottavaa niskanahan alle. Odoteltiin, minä, lääkäri ja katti. Mitään ei tapahtunut. Ei kyllä tehonnut tuo aine , huomautini hetken kuluttua, kun kissa yhä vain katseli kumpaakin ihmeissään. Yleensähän aine vaikuttaa parissa sekunnissa. Lääkäri mutisi jotain, että joskus se kestää vähän kauemmin, mutta alkoi sitten ihmetellä että mitäs märkää hänen käsilleen valuu. Oli sitten pistänyt neulan ronskisti niskanahan läpi niin että se oli tullut ulos toiselta puolelta ja lääke oli kaikki valunut turkkiin. Silloin kyllä hiukan kylmäsi vatsanpohjasta, että herrajumala, kuka tätä kattia oikein hoitaa, ja siksi muistaakseni myöhemmin ehdotinkin, että jospa pistäisin rokotteen itse. Kun ei se kerran tuon vaikeampaa näyttänyt olevan...

No, tänään haen minä vuorostani kanojen tropit apteekista, vapiskaa loiset!
Minäkin oon muuten joutunut rokotteita pistämään elukoihin, myös tuotantoeläimiin. Eihän niitä kaiketi oikeasti saisi edes asiakkaalle luovuttaa, mutta kun eläinlääkäripula on paha niin hätä ei lue lakia.
Antibioottien itse pistäminen eläimiin on ihan arkipäivää, ei täällä ole toivoakaan että saisi eläinlääkärin esim. viitenä päivänä peräkkäin pistämään kuurin.
Antibioottien itse pistäminen eläimiin on ihan arkipäivää, ei täällä ole toivoakaan että saisi eläinlääkärin esim. viitenä päivänä peräkkäin pistämään kuurin.
Kyllä minäkin olen antibiotteja itse pistänyt. Eläinlääkäreillä on tähdellisempääkin tekemistä kuin kulkea ympäri kuntaa piikkejä pistämässä. Maatalouskoulussa ja hevostalouskoulussa oikein opetetaan pistäminen eri eläinlajeilla, ei kai sitä tehtäis jos se olis jotenkin kiellettyä?
Ei kai se pistäminen olekaan kiellettyä, vaan määrättyjen lääkeaineiden luovuttaminen. Meillä oli kissanpentu ripulissa ja sille ei saanut millään annettua antibioottia suun kautta, tai sai annettua mutta kaikki tuli ulos. Pyysin lääkäriltä pistettävää antibioottia, mutta siitä tuli iso vääntö. Sain lopulta avatun pullon kun lupasin pitää asian omana tietonani. Eli tälleen täällä Helsingin seudulla. Hyvin osaavat kyllä rahastaa.
En kyllä kanalle oo antibioottia tarvinnu mut.... aikoinaan kyllä eläinlääkäri lehmille anto itse pistää monta päivää
No siis nimenomaan antibiootteja olen pistänyt, eikä eläinlääkärit kyllä ikinä ole puhuneet mitään ettei niitä saisi luovuttaa. Ovat vaan suoriltaan kysyneet, pistänkö itse. Sen tiedän, että puhelinreseptejä nykyään antavat nihkeästi juuri tuon lääkelain vuoksi, mutta näissä tapauksissa ell on ensin nähnyt eläimen, määrännyt sille lääkkeen ja minä olen vaan pistänyt.
Vaan enkös mä jo kaupunkieläinlääkäreille täällä aiemmin silmiäni pyöritellytkin
että kyllä asia voi olla Helsingissä eri lailla! Vai onko sitten niin, että lehmän, sian tai hevosen hoitajan taitoihin luotetaan enemmän kuin kissanpennun omistajan..? Koulunkäyneillä eläintenhoitajilla kun tosiaan on tuo lääkintäkoulutuskin käytynä.
Siitä kissan niskanahasta on muuten tosi helppoa tökätä se neula läpi, niin menee että hujahtaa
Paria kania olen myös piikittänyt, toisella oli niin pehmoinen nahka, ettei edes huomannut milloin neula meni läpi. Toisella taas niin sitkeä, että ihan hartiavoimin sai vääntää!
Vaan enkös mä jo kaupunkieläinlääkäreille täällä aiemmin silmiäni pyöritellytkin

Siitä kissan niskanahasta on muuten tosi helppoa tökätä se neula läpi, niin menee että hujahtaa

No jo on Strongholdilla hintaa jos yhden kukon lääkitys maksoi lähes 40 euroo! Oisko lääkettä riittänyt useammallekkin kotkolle vai oliko tosiaan vain yksi annos??? Onko kukaan laskenut paljonko tulee yhden kanan lääkeannoksen hinnaksi Strongholdilla ja vastaavasti ivermektiinillä? Ois ihan kiinnostava tieto.Martta kirjoitti: stronhold-resepti. Kuuri maksoi vajaa 40 euroa
Sopiiko muuten ivermektiini kissoille ja koirille?