haudottavien munien valinta

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Kaneli

haudottavien munien valinta

Viesti Kirjoittaja Kaneli »

Mites olette valinneet haudottavat munat,jos on siis vain yksi siitosparvi ja yksi kukko niin annatteko kaikkien kanojen munien kehittyä vai keräättekö vain yhdeltä tietyltä kanalta kerrallaan haudottavaksi? Ja näin ollen pysyisi siis paremmin kärryillä mitä sukua tulevat tiput on.Vai onko se yleensä niin tarkkaa tietää sitä sukupuuta? Jos vain vaihtaisi sitten sitä kukkoa ettei aikanaan polje tyttäriään?
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Re: haudottavien munien valinta

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Munia kannattaa kerätä haudottavaksi mielestäni mahdollisimman monelta kukko-kana yhdistelmältä, jolloin perimä pysyy parvessa mahdollisimman kirjavana. Myöhemmin voit vaihtaa kukkoa sitten niin, että hankit toista sukuhaaraa olevan kukon, jolloin se ei ole läheistä sukua kenellekään ja parvessa on edellisen periaatteen vuoksi mahdollisimman laaja perimäaines.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Muusa

Re: haudottavien munien valinta

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Minusta se on käytännössä hankalaakin kerätä vain tietyn kanan munia. Mutta olen tehnyt niinkin että jos siitosmunia kerätessä näen jonkun kanan munivan niin merkkaan munaan kanan nimen (yks ei-kanaharrastajakaveri hämmästeli esitellessäni koneellista munia, että "onks niillä jo nimetkin!" :smt005 ) ja koitan sitten vähän seurailla tipujen kuoriutuessa että mistä munasta tulee minkäkinlainen tipu ja olen niitä tipuja sitten merkkaillut sinisellä haavaspraylla etteivät mene heti sekaisin vaan vähän tietää kuka on kukakin. Ja kun pari kertaa olen hautonut niin että omien kanojen munien seassa on muutama jonkun muun parvesta peräisin oleva niin olen laittanut ne munat hautomakoneeseen omaan "kaukaloonsa" jotta tiput kuoriutuessaankin pysyvät varmuudella erillään ja tiedän mitkä tiput ovat eri parvesta.
Eihän se sukupuun tietäminen kanoilla ole niin tarkkaa kun sitä on niin vaikea selvittää. Varsinkin jos on useampi kukko parvessa niin niistähän ei voi tietää kuka on minkäkin kanan polkenut.
Kukkoahan kannattaa tosiaan vaihtaa aina niin ettei se pääse omia tyttäriään polkemaan. Eli jos tipuja haluaa kasvatella ei kannata kiintyä kukkoihin...
Vastaa Viestiin