Papu taitaa toipua? =D

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Tirppa

Papu taitaa toipua? =D

Viesti Kirjoittaja Tirppa »

Minulla on yksi kääpiö-kochin kana, reilun vuoden ikäinen. Papu on ollut nuutuneen ja masentuneen oloinen muutamia päiviä, ei ruopsuttele pihalla niinkuin normaalisti vaan olla möllöttää suurimman osan ajasta paikoillaan...lisäksi tekee pään ja kaulan kanssa sellaisia "käärme" liikkeitä. Elikkä venyttää kaulan pitkäksi ja koukuttaa sitä puolelta toiselle. Ihan kuin siellä kurkussa olisi jotain ja koittaa saada sitä tuolla luikertelulla alas. Ei kuitenkaan yski ja kako kurkkuaan, mutta jotain sillä on kyllä pielessä :smt017
Ulkoisesti en ole huomannut Papussa mitään muutoksia. En osaa sanoa onko kupu turvoksissa, kun koko kana on ihan pallon muotoinen.. ollut jo alusta saakka.
Olen tarjonnut sille ja muille kanoille kaikenmaailman herkkuja, mutta sen syöminen on vähän niin ja näin. Syö kyllä ruokaa ja juo, mutta ei lainkaan samanlaisella halulla kuin muut.
Illalla ei mene orrelle nukkumaan vaan jää yhden munintapesän päälle, mikä sekin on epänormaalia..
Papu on ollut minulla Toukokuun lopusta lähtien ja koko aikana se ei ole muninut kuin 2-4 munaa ja tällä hetkellä ei taaskaan muni.
Mistäköhän mahtaa olla kyse?
Onko muiden kanoilla ollut vastaavia oireita? Mitä voisin tehdä Papun hyväksi? :smt009
Viimeksi muokannut Tirppa, 03 Heinä 2009, 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kotopullaki

Re: Papu sairastaa =(

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Voi Papua :smt009 Mieleeni tuli heti valitettavasti marek. Onko Papulla ollut myös vaikeuksia tasapainonsa kanssa?

Tässä Emilian ketjussa http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=10&t=5068 on keskustelua marekista, ja sieltä löytyy kaksikin muuta linkkiä, josta löytyy lisätietoa marekista.

Voi siis olla marek, mutta voi olla jotain muutakin. Tarkastapa vaikka Papun jalat, jos sieltä löytyisi syy siihen miksei mene orrelle nukkumaan.

Marekiin ei ole lääkettä, joten toivon kovasti että Papua vaivaisi joku ihan muu.
Tirppa

Kotopullaki kirjoitti:Voi Papua :smt009 Mieleeni tuli heti valitettavasti marek. Onko Papulla ollut myös vaikeuksia tasapainonsa kanssa?

Tässä Emilian ketjussa http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=10&t=5068 on keskustelua marekista, ja sieltä löytyy kaksikin muuta linkkiä, josta löytyy lisätietoa marekista.

Voi siis olla marek, mutta voi olla jotain muutakin. Tarkastapa vaikka Papun jalat, jos sieltä löytyisi syy siihen miksei mene orrelle nukkumaan.

Marekiin ei ole lääkettä, joten toivon kovasti että Papua vaivaisi joku ihan muu.

Kiitos vastauksestasi Kotopullaki...Papulla ei ole minkäänlaisia tasapainohäiriöitä.Pyrstö eikä siivet ole mitenkään notkollaan vaan ihan normaalissa asennossa...pää/kaula on myös normaalissa asennossa, niitä outoja "muilituksia" lukuun ottamatta.Tänään aamulla istuin pitkään kanatarhan ulkopuolella ja seurasin niiden toimia. Vein niille tuoretta ruohoa ja jyviä napsittavaksi, mutta Papu ei niistä erityisen kiinnostunut ollut, aloitti sen pään muiluttamisen hetkeksi ja sitten vaan jatkoi ympärilleen katselua eikä alkanut syömään niinkuin muut. On jotenkin niin uneliaan oloinen jatkuvasti :smt009
Ajattelin ottaa naapuriini yhteyttä jos tulisi lopettamaan Papun ja samalla suorittaisi sille ruumiinavauksen. Marekia siitä ei selviä, mutta jos kurkkutorvessa jotain ylimääräistä on niin se ainakin siitä selviäisi. Marek tai ei niin joka tapauksessa näkee ettei sillä ole hyvä olla :smt009
Papun jaloista en ihmeempiä ole löytänyt, silloin kun se tuli meille niin kynnet oli todella pitkät ja ne leikattiin, lisäksi jalat puhdistettiin ylimääräisistä kökkäreistä...mutta en niistä ole mitään muuta vikaa löytänyt.

Jos kyseessä on Marek, niin tarkoittaako se sitä että muutkin kanani sairastuvat siihen? :crybaby:
...Luinkin tuosta Marekista vielä uudelleen nuo kirjoitukset läpi ja pitelen kyllä peukkujani, että muut pysyvät oireettomina..mikäli se edes on Marek. Tietysti sitä aina hakee sitä pahinta vaihtoehtoa mielessään, mutta pitää toivoa parasta että muut tirpat pysyvät terveenä :smt023
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla kuoli eilen kana.. :smt009 Se oli Mun Enkeli.. Se aloitti hautomisen muutama päivä sitten. Eilen aamulla se oli ihan normisti hautomassa ja kirisi mulle, kun kokeilin, onko toinen kana muninut uusia munia alle. Iltasella se löytyi lattialta kyljellään ja kuoli noin puolessa tunnissa, vaikka yritin sitä hoidella.. Taitaa olla toinen marek-uhrini (huom. kolmessa vuodessa), mutta laitan varan vuoksi Eviraan. Kummallisen nopeasti lähti, mutta ehkä oireita ei vain huomannut, kun rouva makoili hautomassa viimepäivät?

Mutta se siis marekista lohdutukseksi, ettei se järkiään koko parvea tapa, mulla siis kanoja koko ajan reilut 20 - jopa 50 ja ennen tätä on siis yksi kana kuollut marekiin kolmen vuoden aikana.
Ulla

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Marekin lisäksi mulle tulee mieleen, että kanalla vois olla keuhkomatoja. Nehän tekee hengityksestä työlästä ja huonoa oloa muutenkin. Tai siellä kurkussa on jotain jäänyt jumiin. Parafiiniöljyä voisi ensin koittaa, auttaisiko se asiaa. Pari milliä pikkuruiskulla suuhun. Matolääkettäkin antaisin. Axilur ei tehoa keuhkomatoihin, vaan täytyisi olla vahvempaa albendazol nimistä. Myös keuhkotauti tulee mieleen, mutta se vaatii ell:tä antibioottihoidon.
Tirppa

Mitenkä se Stronghold..muistaakseni myyjä kertoi laittaneensa sille tipan niskaan ennenkuin kana minulle tuli Toukokuun loppupuolella. Tehoaako kyseinen aine noihin keuhkomatoihin ?

Googletin tuota Strongholdia muutenkin ja siellä pisti silmään tällainen lause: "Poikkeustapauksissa tämän valmisteen käytön jälkeen on havaittu palautuvia neurologisia oireita,kuten muidenkin makrosyklisten laktonien yhteydessä"

Voisiko olla tällaisesta kyse tuossa "muiluttamisessa"? :smt017
Gurrre

Viesti Kirjoittaja Gurrre »

Henkitorvimato voisi olla kyseessä. Siihen tepsii esim Flubenol: http://img.orion.fi/liitteet/201699.pdf .
Tirppa

Kiitokset kaikille vastauksista ja neuvoista! :smt048

Fiskarsin vierailu on siirretty tuonnemmaksi ja aloitan matokuurin Papulle tänään ja siinä samalla truutilla pikkaisen öljyä kurkkuun. Seurailen tilannetta muutaman päivän ja mikäli olo ei ala kohentumaan tai käännös huonompaan tulee, niin sitten kutsun Fiskarsin vierailulle.

Toivottavasti kyse olisi vain niistä madoista... [-o<
Tirppa

Mimmi kirjoitti:Mulla kuoli eilen kana.. :smt009 Se oli Mun Enkeli.. Se aloitti hautomisen muutama päivä sitten. Eilen aamulla se oli ihan normisti hautomassa ja kirisi mulle, kun kokeilin, onko toinen kana muninut uusia munia alle. Iltasella se löytyi lattialta kyljellään ja kuoli noin puolessa tunnissa, vaikka yritin sitä hoidella.. Taitaa olla toinen marek-uhrini (huom. kolmessa vuodessa), mutta laitan varan vuoksi Eviraan. Kummallisen nopeasti lähti, mutta ehkä oireita ei vain huomannut, kun rouva makoili hautomassa viimepäivät?

Mutta se siis marekista lohdutukseksi, ettei se järkiään koko parvea tapa, mulla siis kanoja koko ajan reilut 20 - jopa 50 ja ennen tätä on siis yksi kana kuollut marekiin kolmen vuoden aikana.

Enkelistä tuli sitten enkeli :angel10: , voi surku.. :smt009
Tirppa

Re: Papu taitaa toipua? =D

Papu on kuin uudestisyntynyt,annoin sille eilen Axiluria ruiskulla kurkkuun ja päälle tujauksen öljyä. Aamulla ropsutteli kanalassa ihan kuin muutkin ötiäiset eikä muiluttanut lainkaan päätään puolelta toiselle! En ole sitä noin pirteänä nähnyt moneen päivään,Jippii! :smt035 :smt048
Kotopullaki

Re: Papu taitaa toipua? =D

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Ei voi olla totta!!! :) Hyvä-hyvä!!! Onneks ei sitten ollut marekia! :smt041
Tirppa

Papun ruumiinavauskuvia, ei heikkovatsaisille!

Tänään Papu pääsi tirppojen taivaaseen. Aiemmin täälläkin neuvoa kyselin Papun outoon vaivaan. Oireina olivat kaulan käärmemäinen muilutus ylös alas sekä apaattisuus.Lääkitsin Papua Axilur kuurilla kun epäilin sillä olevan keuhkomatoja. Lääke kuurin jälkeen muilutus laantuikin ja arvelin että matoja sillä oli...mutta todellisuudessa vaivaan olikin ihan toinen syy. :smt009
Laitan tänne muutaman kuvan Papun avauksesta, jossa näkyy tajuttoman kokoinen kupu, sekä aivan tyhjät suolet.Papun kuvussa on ilmeisesti ollut vaivaa jo pidemmällä ajalla, koska se oli todella laihassa kunnossa, ei juurikaan lihaa luiden ympärillä. :dontknow: Papu on ollut minulla toukokuusta lähtien ja ilmeisesti sillä on ollut kuvun kanssa ongelmia jo ennen sitä. En osannut katsoa kupua "sillä silmällä", koska Papu oli ollut pallon mallinen jo alusta saakka, ainoastaan tuo muilutus ja vähäinen liikkuminen alkoi pistämään silmään...tänään sitten loppui sen nääntyminen. :angel10:

Tässä kuvassa näkyy suuri kupu,joka oli ihan tois puoleinen.
Kuva

Tässä kuvassa näkyy suolistoa joka on ihan tyhjä ym..
Kuva

...ja kuvun sisältöä,jota oli paljon!
Kuva

Kuvun sisältö ilmeisesti oli alkanut käymään hajusta päätellen. :puke:
Viimeksi muokannut Tirppa, 30 Elo 2009, 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Satchell

Re: Papun ruumiinavauskuvia, ei heikkovatsaisille!

Viesti Kirjoittaja Satchell »

Hyvin näkyy kuvat.

Voi Papu-raukkaa, todella kurja tapaus! :smt009
erppa

Viesti Kirjoittaja erppa »

tosi hyväät kuvat. onex ei haju tuu nettin kautta :smt047 se oli sit tosi kauhee.
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Voi Papu parka,onneksi pääsi vaivoistaan :smt056
Vastaa Viestiin