Automaatit viiriäiselle

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Xaus

Automaatit viiriäiselle

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Kertokaas viisaammat, minkälaiset ruoka- ja juoma-automaatit kävisi parhaiten viiriäisille. Ostin vaan sellaiset pienemmät, missä on se säiliö ja ympäriltä juodaan/ syödään. Ongelmana on se, että juoman ne kakkivat samantien likaiseksi ja punaheltat heitellään pitkin seiniä... :smt003 Mistä niitä pienemmällä juoma-aukolla varustettuja pulloautomaatteja saa? Voisiko ruoka-automaattiin laittaa jonkun systeemin, että se aukko pienenisi hieman, eikä murot sitten lentelisi pitkin poikin? :smt017
sera1

Re: Automaatit viiriäiselle

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Meillä on viiriäisillä hamsterin juomapullo käytössä. Se on tietty aika pieni, joten isommalle viirulaumalle saa olla useampi pullo tai joutuu täyttämään pulloa ahkerasti.
Ruokakupit ovat ihan koukuilla häkin pinnoihin kiinnitettäviä muovikippoja. Ne kun ripustaa tarpeeksi ylös, niin sinne ei sotkua pääse lentelemään rehun sekaan niin paljoa.
Niihinkin kuppeihin viirut sukeltavat yleensä varpaat edellä. Ruoka varpaissa vaan näyttää olevan kivaa :smt003

Voisiko siihen rehupinnan päälle virittää verkkoa? Sellaista verkkoa, että viirut yltävät ruokaan, mutta eivät pääse kuopimaan rehuja seinille. :smt017
Xaus

Mä mietinkin tuota verkkoa, mutta onko niillä sitten naamat verillä, kun innokkaasti kuopivat. :? Laitoin nyt kipot automaattien päälle niin, että vain puoliska automaatista on käytössä. Katsotaan, katsotaan...

Lisäkysymyksiä vielä ruokinnasta, kun menin vahingossa ostamaan munitus-ph:ta, niin voisiko viiriäisille laittaa esim. kauralesettä sekaan? Tarviiko sitten lisäksi myös kalkkia, käykö ruokintakalkki, se hieno? Sitä kun jo muiden elikoiden vuoksi on hankittu. Pikkuph:takin kyllä on, mutta ajattelin sen tipuille. Sehän tarvii sitten kalkkilisän. Tajuaako viirut syödä tarpeensa kalkista, vai pitääkö sekoittaa ruoan sekaan.

Kyllä sitä tunteekin itsensä ihan surkeaksi, ehkä mä jossain vaiheessa opin. :smt003
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Meillä on itse tehdyt automaatit viiruilla.1 1/2 litran limukkapullo väärinpäin ja alusena esim. leikattu mehupullon pohja. Limsapullossa pitää vaan olla lovet pullonsuussa että vesi tulee ulos. Toivottavasti joku tajus systeemin. :smt003
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Meillä on pet-pullon juoma-automaatti (maksaa pari euroa nettikaupassa) eli siihen tulee limupullo nurinpäin ja suhteellisen pieni se kaukalo ja sehän on maasta koholla niin ei sotkeennu. Tosi kätevä ollut, suosittelen. Juomat kannattaa laittaa kauemmas ruuista ja kylpypaikoista.

Ruoka-astiana meillä oli jossain vaiheessa sellainen kananpojille tarkoitettu peltinen kaukalo missä ritilä suojana. Mutta paras kuitenkin ollut ihan itse tehty kapea pitkä kaukalo joka nostetaan irti maasta (roikkuu verkkossa kiinni koukuiksi taivutettujen naulojen avulla).

Jos syöttää munituspunahelttaa niin siinä on kalkki mukana (pikkupunaheltassa ei kalkkia ole munitustarpeiksi asti). Meillä on syötetty kesät munituspunahelttaa eli käy hyvin ihan sellaisenaan muniville viiriäisille. Pikkupunaheltan kanssa on sitten annettu jauhemaista kalkkia ja sotkettu sitä siihen sekaan kun muuten eivät meinaa syödä tarpeeksi. Munankuoria söisivät kyllä vaikka kuinka paljon.
MYÖHEMPI LISÄYS: HUOM. tarkoitin munituspunaheltalla punaheltta balansia (täysrehu), en niitä puolitiivisteitä joita myydään "munitus punaheltta plus puolitiiviste"-nimellä.

Mulla olisi pari noita juoma-automaatteja ylimääräisenä, mutta ne on muotonsa vuoksi tosi hankala postittaa ja tulee turhan iso paketti ja kuluja suhteessa siihen mitä maksavat.
Lisäys: saa sen automaatin näköjään purettua jotta postituskin olisi helpompaa :smt003 Räpsäisin nopsaan kuvan eli tuossa automaatti purettuna (se punainen läpyskä meni muovin läpi ja sen siis saikin pois...) ja vieressä ohjekuva millainen se käytössä on

Kuva
Viimeksi muokannut dripple, 29 Kesä 2009, 22:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Xaus

:smt041 Mullemullemulle! Laitan yksäriä...
Pauke

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Minulla on viiriäisiää kanssa hamsterin juomapullo (1.1 litran) käytössä /5 viiriäistä. Riittää nyt noin 2 päiväksi. Yksi viiriäinen oppi käytön heti ja mallista viikossa muut.
dripple

Pauke kirjoitti:Minulla on viiriäisiää kanssa hamsterin juomapullo (1.1 litran) käytössä /5 viiriäistä. Riittää nyt noin 2 päiväksi. Yksi viiriäinen oppi käytön heti ja mallista viikossa muut.
Meillä valkoiset eivät olisi varmaankaan oppineet ennen janokuolemaa. Villiväriset kyllä.
sera1

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Minäkin epäilin viiriäisten juomapullon käyttöä aluksi. Kyttäsin ja laskeskelin, että käyvätkö varmasti kaikki juomapullolla.
Yksi oppi käyttämään juomapulloa varmuudella vasta, kun otin pois tavallisen vesiastian häkistä.
Se tapaus vaan joi mistä oli helpointa, eli siitä tavallisesta vesiastiasta. Heti kun astia otettiin pois siirtyi tämä hitaammin oppivainen myös sujuvasti juomapullolle, kun ei ollut enään muita vaihtoehtoja tarjolla.
dripple

Mulla oli alkuun juomapullon rinnalla tavallinenkin automaatti. Ja sitten poistin sen. Valkoiset alkoivat rääkyä hullun lailla aina kun menin häkin ohitse ja tarkkaillessani niitä eivät koskaan juoneet siitä juomapullosta. Ja kun pistin vesikipon sinne hetkeksi, ryystivät sitä vettä kuin viimeistä päivää. Ei mun sydän kestänyt kidutusta katsella, joten ajattelin että juokoot tavallisesta automaatista sitten.
Pauke

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Minulla on kaksi valkoista kukkoa, oppivat siinä kuin muutkin. Ovat muuten hieman pienempiä kuin muut kukot.
Vastaa Viestiin