Tämmösen oli joku viiriäinen pyöräyttänyt:
Tässä vielä kananmunan kanssa.
Muna ei siis ole ihan valkoinen vaan sellainen vaalean mintunvärinen. Liekö jollain linnulla loppunut värit kesken?
Meilläkin on kahdesti löytynyt viiruhäkistä tuollainen tuotos.
Niissä on kyllä kaunis väri
Ensin hätäännyin, että onko joku viirukana sairas kun tuommoisia munii. Rauhoituin kun tuollaisia munia ei ilmestynyt heti enempää.
Aina välillä on tullut viiriäisiltä mintunvihreitä munia, mutta niissä on ollut nuo tummemmat kuviot kyllä mukana. Vaikuttaakohan tuo vihreä tuoreravinto, mitä saavat nyt runsaasti? Onko kellään tullut vihertäviä munia pelkällä rehuruokinnalla?
Onhan tuo aika jännänvärinen verrattuna muihin. Mulla joku viiruista munii melko vaaleita munia, mutta niissä on silti aivan selvä kuviointi (näkee kauempaakin, eli ei ihan himmeä). Tänäänkin oli mielestäni yksi hieman normaalia vaaleampi muna, mutta kuitenkin selvästi kuvioitu. Tuo aivan vaalea muna on muuten kovin "täydellisen" oloinen, pinta on sileä eikä minkäänlaista värieroa missään kohdassa.
(Kukon värikasetti ei voi vaikuttaa näihin, kun nämä tyypit ovat ihan akkaporukalla vaan... )
Mulla on muutaman kerran tullut tuollaisia ja mun mielestä ei ole ruokinnan kanssa tekemistä. Kerran tuli myös sellainen, joka oli puoliksi niiden ruskeiden kuvioiden peittämä ja puoliksi tuollainen yksivärinen. Siinä meni vain raja keskellä. Se oli se muna, minkä kohdalla värikasetti oli loppunut?
Satuitko näppäämään kuvaa ja oliko raja leveys- vai pituussuunnassa? Meilläkin tuli joskus valkoisia viirumunia ja niissä oli yleensä hieman ohuempi kuori.
Raja oli leveyssuunnassa, mutta kuvaa en hoksannut ottaa. Pitää ottaa, jos tulee uudelleen vastaan. Eilen viimeksi oli viiruhäkissä vastassa kokonaan sammalenvihreä muna, jossa oli aivan ohuen ohut kuori ja se rikkoutuikin heti sormiini, kun sitä mukaani poimin. Eiköhän ne ole jotenkin kesken kehityksen olevia munia ja kanaressu pulauttaa sellaisen ulos esim. säikähdettyään tjsp. (vrt. nahkamuna).
Kun meillä oli viiriäisiä tuli tasaisesti noita pilkuttomia ja myös valkoisia munia. Ei tullut koskaan kyllä mieleenkään että olisi joku vika, vaan olin tohkeissani että munii ne muutakin kuin pilkullisia
Haettiin naapurin kanssa viiruja ja hänellä sama juttu. Ensin ihan valkoinen ja sen jälkeen puoliksi normaali muna. Kysyin asiaa myyjältä ja hän sanoi sen johtuvan paikan vaihdoksen aiheuttamasta stressistä.
Minulla on viirut olleet samalla paikalla jo vuoden eli syntymästään asti. Onko niillä siis aina sressi kun munivat välillä täysin valkoisia munia? Tuollasia puolittais värjättyjä en kyllä ole nähnyt.