Mustafasaani

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Rouva Konijänkä

Mustafasaani

Viesti Kirjoittaja Rouva Konijänkä »

Onkos tuttu kelleen mustafasaani? Meillä on itsellä pariskunta ja olen yrittänyt netistä infoa löytää, mutta suomeksi ei ainakaan löydy. Oisko tiedossa edes englanninkielistä nimeä? Tai latinalaista? Black pheasant ei ainakaan tuottanut tulosta :smt003
mikkero

Viesti Kirjoittaja mikkero »

mulla on ollut noita mustereita jo melkoosen kauan. Ja eikai ne ole sen kummosia ku tavallisetki. Vai mitä halusit tietää niistä? Teillä on noita erikoisfasaaneita. Mistäköhän olet niitä saanunna?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kokeilepas googlata hakusanalla 'phasianus colchicus mongolicus' tai 'mongolian pheasant'. :smt001
Rouva Konijänkä

Googlettanut olen... ei vain löydy tarvittavaa tietoa. Eli alkuperämaa, elinympäristö, ominaisuudet(eli ulkonäkö, käyttäytyminen), lisääntyminen, ravinto. Pitää saada taas kotieläinpihalle infotauluun kyseiset tiedot mustafasaanista.

Erikoisfasaanit olen ostanut Somerolta Isto Kortteelta, mutta hänellä ei niitä enää ole kun ainokaisensa mulle myi. Viiriäisiä, helmikanoja, riikinkukkoja ja riikinkukkokyyhkyjä mieheltä kyllä löytyy reippaasti.
Pootsi

Jos mä nyt olen oikein ymmärtänyt, kyseessä on ihan vaan tavallisen fasaanin alalaji, alunperin kotoisin koillisen Turkestanin ja Mongolian alueelta. Rotumääritelmää en löytänyt, wikipediassa on lyhyt kuvaus värityksestä: "Broad neck ring. Wing coverts white, uppertail coverts hue rusty to chestnut, general plumage hue copper." Kaipa nuo sitten elelee samaan tyyliin kuin muutkin lajinsa edustajat. Mut tosi huonosti löytyy kyllä tekstiä just tuosta sortista.
Rouva Konijänkä

Onkos levinneisyydestä mitään hajua?
Pootsi

Luonnonvaraisena mustafasaania esiintyy siis siellä Aasiassa, sieltä sitä on tarhattu ja istutettu ympäri maailmaa, myös Eurooppaan ja Suomeen. Suomeen on istutettu myös jalo- ja sepelfasaania, nykyiset metsästysfasaanit ovatkin enimmäkseen näiden kolmen rodun erinäköisiä sekoituksia.

Tositosi vähän oikeasti löytyy juuri mustafasaania koskevaa tietoa, Kai se johtuu siitä, että se on vain nk. tavallisen fasaanin alalaji. Ihan puhtaana sitä ei ilmeisesti tarhata kovinkaan paljon. koska risteytykset ovat kestävämpiä ja kookkaampia.
Rouva Konijänkä

Ok, kiitti=)
ankkailija

Re: Mustafasaani

Viesti Kirjoittaja ankkailija »

Miten kestää talvea?
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Näköjään ihan hyvin :smt005 Kai ne kestää siinä missä muutkin fassut kunhan on vedoton ja kuiva paikka...
Alholainen

Viesti Kirjoittaja Alholainen »

Talven viettivät ulkosalla ja hyvin pärjäsivät. Laittaa vaan tarhaan runsaasti kuusia, minkä alle pääsevät pahimpia tuiskuja piiloon. Luin jostain, että fasaanit stressaavat herkemmin sisätiloissa, mistä seurauksena esim. kannibalismia.
vostozno

Viesti Kirjoittaja vostozno »

Erkki Pulliaisen 60-luvulla kirjoittaman fasaanintarhausoppaan mukaan tuo mustafasaani kestää paremmin pakkasta kuin "normaali".
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Paljon muuten mahdollista. Mulla kummatkin pärjäsi hyvin pakkaskauden. Tiloja ei lämmitetty, ja linnuilla oli reilusti kuivaa olkea, ja suojaa. Laittakaapas nyt joku mustafasun kuvia, kellä on näitä lintuja ( et sää Jamppa !) ois kiva nähdä millasia muilla on.
Vastaa Viestiin