hautova hanhi

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
pyrstö

hautova hanhi

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

Pitääkö uros erottaa naaraasta kun poikaset kuoriutuu ja ovat vielä pieniä? Entä yhden kasvattajan neuvo ottaa poikaset myös emolta pois etteivät liiskaannu. En kyllä tohon mielellään lähtisi. Muistan täältä lukeneeni että urosankat nappaa poikaset hengiltä heti kun kuoriutuvat mutta ei enää muutaman päivänikäisinä. Joten toiminta ohjeita tarvitaan.
pronssari

Re: hautova hanhi

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Uros hanhi kannattaa otaa pois naaraan ja poikasten seurasta ainankin muutamaksi ekaksi viikoksi :smt045 Toiset urokset ovat näet noiden pentujen kanssa vähän arvaamatomia. Jos hanhi on eka kertalainen poikasten saanissa suosittelen ottamaan suurimman osan poikasista pois ettei tallo niitä. Voisit pitää emää samassa tilassa poikasten kanssa mutta sillein että poikaset ovat jonkun verkon takana lämpölampun kanssa pari viikkoa jonka jälkeen voisit päästää ne emon kanssa samaan tilaan emo ei näet tallo sen ikäisiä poikasia niin helposti ja tuo näkö yhteys poikasten ja emon välillä on ehdoton jos haluaa ne sille palauttaa :smt002
pyrstö

Suurkiitos kullanarvoisista neuvoista :smile: En haluaisi käydä sitä erehdystä läpi enää toista kertaa joka mulla kävi ankanpoikasten kanssa :smt022. Toi verkkolla erottaminen oli hyvä idea, minusta on kuitenkin parempi että emo hoitaa vaavit jatkossa. Vaikka on ne perässä piipittävät hanhenpoikaset ihania, sitten kun tulee väsy niin eiku sykkyyn :smt060
pekko

Viesti Kirjoittaja pekko »

Siis mitä?? Uros ankka tappaa poikaset??? Mulla myskit hautoo, täytyykö munkin nyt sitten sulkea ukko johonkin poikasten kuoriuduttua :smt009
pyrstö

Minä en tosiaan tiedä onko kaikilla roduilla noin, en tehnyt kun sen yhden pesueen, niin paljon harmitti tuo tietämättömyys ja katastrofi. Se oli ennen munanettiä kun kaikki piti opetella kantapään kautta, tai suurin piirtein kirjoista joissa ei sanota muuta kun että ankka sanoo kvaak. Nyt jännitän hanhipesueen kanssa. Onneksi pronssarilta sai hyvät evästeet miten toimia :smt006 Luulen että samoin kannattaa toimia kun ankat ovat muutenkin vähän huolettomia höseltäjiä, ei paljon kattele mihin räpylä laitetaan.
pekko

Viesti Kirjoittaja pekko »

Ok,kiitos tiedoista.Onko muilla kokemuksia asiasta??
MattiH
tipu

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Kyllä uros mulla aina on käyttäytynyt asiallisesti. Lähtökohtaisesti antaisin olla yhdessä.
pyrstö

MattiH; kuulisin mielelläni lisää luomupesinnästä ja kokemuksia, vihjeitä. Tietoa ei ole paljon tarjolla ainakaan suomeksi. Tankero englannilla olen yrittänyt hakea mutta kivempi saada kotimaisella. Konehaudonta ei ole ihan mun juttu, en ole tarpeeksi tarkka ihminen siihen ja mikään ei viehätä minua enemmän kun emo hoitaa ja opastaa poikasiaan. Tykkään enemmän että elikoilla on lajiseuraa vaikkakin eivät ihan niin kesyynny.

Minä en luota, enkä tunne tuota meidän urosta kun tuli vasta muutama kuukausi sitten aikuisena. Vaikuttaa aika söhlöltä verrattuna minun kesyihin ja käsiteltyihin hanhiin.Onneksi ei enää ole niin säikky että lentää pitkin seiniä. :smt009 Se kävelee jopa hautovan naaraan yli. Meidän tyttö kyllä katselee aina mihin räpylänsä laittaa.
MattiH
tipu

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Pieni lista "takapihahanhien" haudonnasta:
-on helpompaa jos on vain yksi pari, niin ei esim. muniva naaras häiritse hautovaa tai sitten runsaasti tilaa ja hautoville emoille omat pesäkopit
-munat on hyvä kerätä pois jos yöpakkaset uhkaavat viedä niiden hedelmällisyyden, laittaa vasta alle kun rupeaa hautomaan (pitää merkitä päivämäärät lyijykynällä ja käänellä viileäkaapissa päivittäin)
-läpivalaisulla on hyvä ottaa kirkkaat munat pois ajoissa, ettei mätänä räjähdä emon alla (sen oppii kun huomaa eron.. haudonnan loppu vaiheessa olen upottanut veteen ja silloin pomppiminen kertoo sikiön elon...)
-jos pesä kuivisssa sisätiloissa, niin pesän alle voi laittaa maata, jota pitää kosteana (ja pitää huolehtia että emo pääsee kylpemään)
-pienet poikaset saa emon vaistot herkistymään, varo emoja. Näky on niin kaunis, että antaa anteeksi mustelmat...
pyrstö

Mustelmat kyllä kestetään :smt003 Mitenkä poikasten kanssa jos ollaan päästy sinne asti. Onko esim variksista vaaraa jos ovat emon kanssa? Jos uros on erotettu niin koska olisi turvallista kokeilla yhteen?
Vastaa Viestiin