Sempun alholaiset hautoo

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

semppu

Sempun alholaiset hautoo

Viesti Kirjoittaja semppu »

En tiedä, kumpi on suotavampaa, välttää viljelemästä liikaa uusia topiceja ja kirjoittaa samanaiheisen topicin alle vai olla nimen omaan tekemättä sitä. No nyt kuitenkin laitoin itelleni uuden topicin. :smt004

Meillä Tohvee-kananen on hautonut munia, joiden 21.pvä on sunnuntaina. Munia laitoin alle kymmenen, mutta kahdeksan on jäljellä. :smt017 Yhden löysin, niin kuin kerroin, puoliksi syötynä. Se oli lähtenyt ainakin kehittymään. Toisesta ei ole jälkeäkään, mutta luulen että se on nokittu. Lopust kahdeksan on vielä nätisti jäljellä, ja Tohvee on hautonut niitä kiltisti ja ahkerasti. Jännittää, kun en ole uskaltanut läpivalaista kertaakaan. Tuleekohan mitään.

Tämän viikon alussa huomasin, että Klaara (vanhempi kana) on ajanut Tohveen pesästä ja hautoi tämän munia. Minä otin Klaaran pois monta kertaa, ja annoin Tohveen mennä pesäänsä. Senhän tipuja niistä tulee, eikä kenenkään pesänvaltaaja-klaaran! Keräsin 9 kpl munia toiseen pesään, merkkasin ne ja länttäsin Klaaran niiden uusien munien päälle. Siinä se muka makasi sen aikaa kun minä olin katsomassa. Kun kävin pihalla puoli tuntia, oli Klaara taas Tohveen pesässä ja Tohvee uusien munien päällä. Eilen sitten kyllästyin ja vaihdoin munat päittäin pesästä toiseen. Nyt on Tohvee omiensa päällä, ja rauha on toistaiseksi talossa.

Meillä on pesät puolen metrin korkeudella, eikä niitä saa kuulemma kovin helposti matalammalle. Onko tyhmää laittaa pesän suuaukon alalaitaan lauta estämään tipujen tippumista heti alkuunsa? Mitä suosittelette? En viitsisi siirtää Tohveeta munineen enää uuteen pesään, jota ei vielä ole edes olemassa.

En ole saanut otettua kuvia, enkä varsinkaan laitettua niitä tänne, mutta mielellään laittaisin ja laitankin pian, kun mies jää huomenna kesälomalle, niin aika lisääntyy. Hän on parhaillaan tekemässä kanoille ulkotarhaa. Siitä näyttäis tulevan hienompi ja tukevampi kuin naapurin terassi-patiosta. :smt020 On mitallistettua kakkosnelosta, Bauhausista ostettua lintuverkkoa (silmäkoko 1 cm, 100 cm korkeaa, 25 m rulla 69€) ja punainen peltikatto ja puuosathan maalataan valkoisiksi. Ei tuo ukko suostu tekemään sutta. Mulle olis riittänyt kattamaton kanaverkosta tehty kesätarha, mutta tuollahan pitäis ympärivuotisesti vaikka itseään, niin on hyvännäköinen tarha tulossa. :smt045 Pieni siitä tulee, vain 12 neliötä, ja tosiaan pellillä katettu, eipähän lähellä pesivä ruskosuohaukka syö ekana meijän kanoja, jos maltan pitää niitä tarhassa tai vapaana vain silloin kun olen valvomassa. (Muuten on tuo haukka aika pelottavan näköinen kun liitelee tuosta puunlatvojen korkeudelta yli...)

Sitten vielä yksi kysymys: voiko leijonanharjaskania pitää talvella kanalassa samassa tilassa kuin kanat, siis niiden seassa? Jos sillä on oma koppi, mihin ei kanat pääse? Olisi mukava että sillä olis talvellakin tilaa pomppia, eikä tarvis tehdä omaa karsinaa. Mitä ongelmia näette tuollaisessa yhteiselossa? Kokemuksia kaipaan, kiitos.

Lisään kuvia kanoista ja niiden asumuksesta, kunhan tässä hellittää kiireet..
Mimmi

Re: Sempun alholaiset hautoo

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hauskalta kuulostaa - ja tutulta! Hienosti sait järjestettyä rouvat hautomaan ja munat järjestykseen, hyvin oivallettu! Peukutetaan, että tulee oikein monta reipasta tipua!

Lauta pesän edessä kuulostaa ihan hyvältä. Verkonkin voi laittaa alkupäiviksi, jos sitten päästää emokanan sieltä ulkoilemaan pari kertaa päivässä. Helpointa on kyllä sitten muuttaa emo tipuineen mahd. pian maan tasalle, niin ei tule vahinkoja. Mulla ainakin nuo emot itsekin muuttaa 2. tai 3. päivänä tipuineen ihan vain lattialle. Nyt munien aikaan ei kannata siirtää, ettei haudonta häiriinny, mutta sitten tipujen kanssa suosittelen kyllä.

Hienolta kuulostaa kanojen tarha, laitahan kuvia heti kun mahdollista! Meillä kanit muuten pärjäisivät kanojen ja ankkojenkin kanssa samassa, mutta mä en keksi, miten estäisin niitä syömästä kanojen tai ankkojen rehua. Siipikarjan rehussa kun on myös eläinperäisiä ainesosia, se ei varmaan tee kovin hyvää kanien massuille. Siispä olen pitänyt erillään, mutta se voi olla ihan mun omaa (yli?)varovaisuutta.
semppu

Kiitos vastauksesta, Mimmi!

Laittelenpa verkkoa siihen pesän suojaksi, niin eivät tiput tipu heti. Voi kun sieltä jotain tulisi!

Hyvä, tuota ruokajuttua en tullut aatelleeksi. Eihän se kanille tee hyvää syödä liharuokaa tosiaankaan. Täytyy vissiin tehdä omaa aitausta talveksi.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Voisiko kanoille tehdä ruokintapaikan niin ylös että kani ei pääse sinne? Esim joku tasanne?
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Kuulostaa hyvältä, täällä ootellaan innolla kuvia :) Ihania miehet jotka viittivät nikkaroida, ja kullanarvosia tuollaset jotka "eivät suostu tekemään sutta" :smt023
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Eikös kanin turkki sotkeennu, kun tuo sonta on aika kosteaa?? Onnea haudontaan!! :smt023
semppu

Nyt on ainakin neljä pikkuista pehmoista tirppaa ilmoittautunu! :smt041 Saa nähdä, tuleeko lopuista neljästä. On ne suloisia!
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Onnea!!! :smt041
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Onneks olkoon :smt023
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea sempulle ja Tohveelle tipusista! Ja jospa sieltä Klaarakin aikanaan omansa saa.
Peltikatto tarhassa on oikein hyvä! Pitää sateenkin loitolla ja antaa myös varjoa.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Voi onnea tipusista :smt003 :smt023
semppu

Kiitos onnitteluista!

On niitä tipuja jo ainakin viisi. Huvittava kun ovat niin valmiita ja tiitteriä, vaikka ovat aivan vastasyntyneitä! Pilkku-kanakin (kolmas jo meidän neljästä kanasta) haluaisi kovasti hautoa, ja yrittää tunkea itseänsä jompaan kumpaan pesään, missä kukin on hautomassa. Aikamoisia hautomishulluja :smt002

Ikkuna on ollut tänään jo uuteen tarhaan auki, mutta eivät tajunneet käyttää ikkunaa kulkuaukkona. Saa nährä miten oppivat, tikapuutkin tehtiin jo vaikka ei nuo näytä tikapuita hirveästi tarvitsevan. Kuvia olen otellut mutta katotaan osaanko lisätä tänne.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Onnea tipusista! Ihanaa, että onnistui hautominen! Joo, onhan nämä vähän hautomahulluja, mutta vieläkin tiput ovat joka kerta yhtä ihmeellisiä ja ihania! Nyt mulla kyllä taas on vähän erilaisia tipusia, kyllähän se vaihtelukin virkistää.. :smt002
semppu

Nyt on osa poppoosta ulkona, tarhassaan.

Kuvia en nyt jaksa ruveta tänne linkittämään, mutta jos kiinnostaa, niin pari minun räpsäsemää kuvaa löytyy osoitteesta http://www.sivuseikka.net
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Onnittelut Sempulle tipuista!
Kivoja kuveja sulla tuolla sivuilla... :smt004
Vastaa Viestiin