Meillä Tohvee-kananen on hautonut munia, joiden 21.pvä on sunnuntaina. Munia laitoin alle kymmenen, mutta kahdeksan on jäljellä.

Tämän viikon alussa huomasin, että Klaara (vanhempi kana) on ajanut Tohveen pesästä ja hautoi tämän munia. Minä otin Klaaran pois monta kertaa, ja annoin Tohveen mennä pesäänsä. Senhän tipuja niistä tulee, eikä kenenkään pesänvaltaaja-klaaran! Keräsin 9 kpl munia toiseen pesään, merkkasin ne ja länttäsin Klaaran niiden uusien munien päälle. Siinä se muka makasi sen aikaa kun minä olin katsomassa. Kun kävin pihalla puoli tuntia, oli Klaara taas Tohveen pesässä ja Tohvee uusien munien päällä. Eilen sitten kyllästyin ja vaihdoin munat päittäin pesästä toiseen. Nyt on Tohvee omiensa päällä, ja rauha on toistaiseksi talossa.
Meillä on pesät puolen metrin korkeudella, eikä niitä saa kuulemma kovin helposti matalammalle. Onko tyhmää laittaa pesän suuaukon alalaitaan lauta estämään tipujen tippumista heti alkuunsa? Mitä suosittelette? En viitsisi siirtää Tohveeta munineen enää uuteen pesään, jota ei vielä ole edes olemassa.
En ole saanut otettua kuvia, enkä varsinkaan laitettua niitä tänne, mutta mielellään laittaisin ja laitankin pian, kun mies jää huomenna kesälomalle, niin aika lisääntyy. Hän on parhaillaan tekemässä kanoille ulkotarhaa. Siitä näyttäis tulevan hienompi ja tukevampi kuin naapurin terassi-patiosta.

Sitten vielä yksi kysymys: voiko leijonanharjaskania pitää talvella kanalassa samassa tilassa kuin kanat, siis niiden seassa? Jos sillä on oma koppi, mihin ei kanat pääse? Olisi mukava että sillä olis talvellakin tilaa pomppia, eikä tarvis tehdä omaa karsinaa. Mitä ongelmia näette tuollaisessa yhteiselossa? Kokemuksia kaipaan, kiitos.
Lisään kuvia kanoista ja niiden asumuksesta, kunhan tässä hellittää kiireet..