Hauskahan tuota on seurata, mut silti päässä pyörii kaikki mahdolliset (ja mahdottomat) tartunnat kanoille. Sanokaa nyt mulle, et olen taas vaihteeksi yli huolehtiva 'äiti'.
kanat ja luonnonlinnut
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
max3
kanat ja luonnonlinnut
Olen nyt pari päivää seurannut, miten harakka selvästi tekee kiusaa kanoille. Harakka istuu ulkohäkin tolpan nokassa tai hiipii (hyppelee)
ruohotupsun takaa lähemmäs aitaa ja Kultsi saa aina hepulin ja tekee hyökkäyksiä harakkaa kohti. Ilmeisesti suojelee kanojaan.
Hauskahan tuota on seurata, mut silti päässä pyörii kaikki mahdolliset (ja mahdottomat) tartunnat kanoille. Sanokaa nyt mulle, et olen taas vaihteeksi yli huolehtiva 'äiti'.
Vai pitääkö mun parkkeerata itseni pelättimeksi aidan vierelle? 
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Mä en oikein osaa huolehtia luonnonlinnuista tulevia tartuntoja. Tulee, jos tulee. Syksyllä annan matolääkkeet ja ulkoloiset häädän aina, jos/kun niitä löytyy. Muita vaivoja/sairauksia ei ole vielä luonnosta tullut.
Harakka vaan osaa olla inhottava muna- ja tipurosvo, jos sen oppii eli eipä pelottimista haittaakaan ole.
Harakka vaan osaa olla inhottava muna- ja tipurosvo, jos sen oppii eli eipä pelottimista haittaakaan ole.
-
mirri
Samaa meillä vähän on. Harakka yrittää päästä laskeutumaan pihamaalle kanojen "alueelle", mutta kukot eivät tykkää yrityksistä.
En minäkään muusta oikeen osaisi huolehtia kuin siitä, ettei pesille mene ja tipuja vie. Täällä kanat on niin mustasukkasia että ajavat keltasirkut ja varpuset ja myös tiaiset pois. Kukko kirkuu varoitusta välillä lokkiparvesta, tai jopa pääskyistä. Mulla on noi koirat ja pelätteinä tuolla kanaparvessa.
En minäkään muusta oikeen osaisi huolehtia kuin siitä, ettei pesille mene ja tipuja vie. Täällä kanat on niin mustasukkasia että ajavat keltasirkut ja varpuset ja myös tiaiset pois. Kukko kirkuu varoitusta välillä lokkiparvesta, tai jopa pääskyistä. Mulla on noi koirat ja pelätteinä tuolla kanaparvessa.
-
max3
Meillä se harakka ei kyllä pesille pääse, kun on täysin katettu verkolla tuo aitaus.
Mietityttää vain, kun tuon tarhan laajennuksen meinasin jättää ilman kattoverkkoa (sen verran hankalaa oli tuohon nykyiseenkin katon teko. Hyvä ettei avioeroa tullut sen takia
). Toisaalta sitten on hanhetkin pihalla ja ne kyllä pitää sen verran meteliä, ettei taida se harakka uskaltaa samalle tontille.
reilu viikko enää lintujen vapauteen!
Mietityttää vain, kun tuon tarhan laajennuksen meinasin jättää ilman kattoverkkoa (sen verran hankalaa oli tuohon nykyiseenkin katon teko. Hyvä ettei avioeroa tullut sen takia
reilu viikko enää lintujen vapauteen!
-
Eepi
Meillä harakat on keväisin oikea riesa kun osa kanojen ruoasta tarjoillaan ulos. Harakat tulevat vain röyhkeästi kupille syömään tähteitä. Kukko ei tunnu oikein välittävän harakoista pätkääkään. Kiukustuin harakoiden kiusaamisesta ja menin perunatykin kanssa navetanvintille kytikselle. Kyllä ne pelästyivät, mutta seuraavana päivänä ne olivat taas tarhassa. Tuota isompaa tarhaa olisi niin hankala kattaa, ettei siihen jaksa ryhtyä. Pienempi tarha mulla on katettu ja siinä ulkoilevat emot poikasineen.
-
pyrstö
Meillä myös luonnonlintuja pyörii kohtalaisesti. Harakat osaavat mennä jopa sisälle pesiin ja rikkoa munia. Ankkojen aitaukseen tein yksi vuosi variksen pelättimen että heidän sapuskojansa ei syötäisi; ei vaikutusta.Supikoiristakin on sanottu erinäisiä mielipieitä pedoista. Kattien kanssa syövät samassa purkissa sulassa sovussa ja harakka nyppii poloista hännästä vielä. Voi kun olis saanut kuvan!
Mahdollista se tautien tarttuminen varmaan on, mutta siitä saisi useammankin näppylän sanonko minne jos kaikkea alkaa pelkäämään/vihaamaan/häätämään oikeen urakalla, parempi vaan antaa olla.
Kyllä ne taudit tarttuu jos on tarttuakseen luonnonlinnuista ja muista ötököistä. Meillähän on parempi esimerkki keväältä mistä oikeen se kamalan tautipöpön(Ra...o) voi saada ja jollei tule sieltä, niin tuleee tätivalkoinen ja tappaa.
Voitais muuten laittaa tilasto kuinka paljon eläimiä on kuollut eläintauteihin ja paljonko tätivalkoinen on tappanut varmuuden vuoksi. :smt021Uskoisin että menee enemmän varmuuden vuoksi tapettuihin kun luonnonvaraisteneläinten tartuttamiin satunnaisiin. Esim raision omapulunewcastlesta ei ole puhuttu sanakaan enää, yksityisiltä harrastajilta meni aika suuri määrä taannoin. Täytyy todeta maallikon silmin ja että yksityisten pulut saivat kiinni ja raisiontehtaalta eivät.
Mahdollista se tautien tarttuminen varmaan on, mutta siitä saisi useammankin näppylän sanonko minne jos kaikkea alkaa pelkäämään/vihaamaan/häätämään oikeen urakalla, parempi vaan antaa olla.
Voitais muuten laittaa tilasto kuinka paljon eläimiä on kuollut eläintauteihin ja paljonko tätivalkoinen on tappanut varmuuden vuoksi. :smt021Uskoisin että menee enemmän varmuuden vuoksi tapettuihin kun luonnonvaraisteneläinten tartuttamiin satunnaisiin. Esim raision omapulunewcastlesta ei ole puhuttu sanakaan enää, yksityisiltä harrastajilta meni aika suuri määrä taannoin. Täytyy todeta maallikon silmin ja että yksityisten pulut saivat kiinni ja raisiontehtaalta eivät.
-
mirri
Tuosta ihan asian vierestä tuli mieleen, että mulla noo on pörränny nyt pihalla kohta kuukauden. Kysyin eläin lääkäriltä haluaako hän kirjallisen ilmotuksen, vai riittääkö että nyt ilmotan puhelimessa lintujen olevan ulkona päivisin.max3 kirjoitti:reilu viikko enää lintujen vapauteen!
Ei halunnu paperia, sano että kirjaa ylös et on ilmotettu. Sano että jos itä johonkin tarvii niin pyytää sitten paperin. Ei ollu vaikeeta
-
max3
-
kanamummo
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
-
Kotopullaki
-
mirri