onko ahneella kakkanen loppu

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

emilia

onko ahneella kakkanen loppu

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei kaikki

Olen lukenut teidän viestejä koko kevään, on todella mukavaa, että tämmöinen munanetti on olemassa

:smt006

Ostin kanoja creccalta tosi hyviä munimaan ja nyt yksi niistä hautoo.

Ainoa vika on, että se yksi kana haalii kaikki munat alleen. Eilen poistin niistä osan. Ne täytyy syöttää koirille. Miten monta poikasta kana pystyy huolehtimaan ??? :smt017

Tiedän, että pesä on liian suuri, sinne mahtuu kaksi kanaa munimaan yhtäaikaa.

Jaksaako kana hautoa kaikki munat ??? Osa on munittu viikko sitten ja osa perjantaina.

Tänään merkkaan ne munat mitkä sillä on nyt alla, mutta kysymys kuuluu montako munaa voin jättää sinne 10 - 20 ???

Pikaisia vastauksia odottelen aloittelija
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tässä kuva emilian hautojasta:
Kuva
Miia

Viesti Kirjoittaja Miia »

Onko osaa kanan alla olevista munista haudottu nyt kauemmin kuin toisia? Osaa jo viikko ja osaa pari päivää? Ja munia on ollut kanalla haudonnan aikana niin paljon, että ne eivät ole kaikki mahtuneet sen alle? Jos näin, niin minä melkein ottaisin kaikki nykyiset munat pois ja antaisin tilalle 8-10 kpl uusia merkattuja munia. Se 10 on aika hyvä haudottava määrä. :)
emilia

kakkanen loppu

hei taas

Nyt se kana poistui pesästä ja vaihdoin munat. Miksi poistui lopettiko hautomisen kesken ???? :smt013

On nuori kana, häiriintyikö ???

Jatkaako haudontaa ???

Mitä voin tehdä pois otetuille munille ??? Roskiinko vai mitä ??? :smt017

auttakaa ihmeessä
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä olen antanut koirille sellaiset munat, joita kanat on päässeet hautomaan enkä tarkkaan tiedä milloin ne on munittu (meillä ovat kovia keksimään salapesiä...). Annan ihan raakana ja kuorineen, koirilla on hauskaa kun ne saa itse avata ja syödä munat :smt002 Sotkuahan siitä tulee, että ulkona ehkä kannattaa antaa!
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Mä olen yleensä laittanu 11 munaa ku uskomuksen mukaan munia pitäis olla pariton määrä. Kyllä se hautomista jatkaa. Välillä on ollut ongelmia kun kanat hautovat liikaa. Onnea haudontaa! :smt003
emilia

hei taas

kiitti neuvoista. Säästän munat koirille.

Kana meni hautomaan uudelleen :smt003

Jippii nyt vain odotellaan koska poikaset tulevat.

Jollakin teistä oli poikasruokaa myynnissä täytyy tutkailla kenellä, sillä sitä kai tarvitaan
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Mistä muuten ostat isojen ruoat? Eikö siellä ole myynnissä rehua untuvikoille?
emilia

heipä hei vaan :smt006

joo kyllä varmaankin myydään, mutta jos tulee 10 poikasta niin ne ei varmaankaan syö 40 kg. Meillä myydään vain isoja säkkejä rehua. :smt013

Minulla on 6 kanaa ja yksi kukko ja jouduin ostamaan niillekin 40 kg säkin rehua.

Ne saavat ja syövät todella vähän rehua koska syövät kauran ja ohran jyviä ja ruuan tähteitä + mitä luonnosta löytävät. Minun mielestäni tämä on enemmän luonnon mukaista kuin teollisuus rehun käyttö.

Rehua ostin vain sen takia, koska ovat nuoria kanoja ja ajattelin, etteivät muuten saa kaikkia tarvitsemiaan vitamiineja. Ehkä olen väärässä ja jos olen niin korjatkaa etten turhaan syötä niille teollisuus rehua
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tällä hetkellä myydään/annetaan-palstalta löytyy ainakin Ilonan ilmoitus, jossa poikasrehua myynnissä. Onkohan joskus myös tiina ja Mimmi sitä myyneet? Toki multakin löytyy, mutta sehän siinä kenkkua on, että postikulut maksaa paljon suhteessa rehuun.

Periaatteessa poikasrehua voi syöttää munintaikään saakka, joten melkein sanoisin, että osta vaan se iso säkki (n.25€) ja jemmaa loput seuraavalle tipueelle :smt002 Hiukanhan siinä ravintoarvot väljähtyy, mutta voihan rinnalla antaa muutakin ruokaa.

Jotkut tekevät niinkin päin, että käyttävät munivien kanojen rehua poikasille höystettynä muilla aineksilla.
Gurrre

Viesti Kirjoittaja Gurrre »

Meillä on tuota poikasrehua yli oman tarpeen, eli saat jos haluat tarvitsemasi määrän meiltä ilmaiseksi. Laitan YV:tä.
emilia

kaksi hautoo samoja munia

hei vaan taas :smt006

mitäs nyt pitää tendä

meidän mammeli hautoo nyt kolmatta viikkoa, elikä tämän viikon jälkeen viimeistään pitäisi tipujen syntyä.. :smt003 Nyt on tullut ongelma, toinen kana on mennyt samaan pesään ja hautoo samoja munia. :smt018

Yritin laittaa verkon pesän eteen ettei muut kanat mene sinne enään munimaan. Verkko on kanaverkkoa ja olen laittanut sen niin, että kana pääsee sieltä pois. Näköjään sinne pääsee muutkin kanat edelleen sisään. Siis huonosto laitettu.

Ongelma on nyt kuitenkin toinen kana samassa pesässä

A-PU-VA
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Mä värkkäisin siihen sellasen systeemin ettei sinne muut pääse. Meillä tunki toinen kana hautojan pesään ja siitä tuli sellanenkin tappelu että yks muna hajos pesässä. Ite olisin siis tiukkana siitä että sinne ei muitten tarvi hautojaa häiritsemään tukkia.

Jos sillä toisellakin kanalla on kova haudontakuume päällä, niin olisko sulla laittaa sille omaa pesää ja omia munia haudottavaksi. Sillähän se ratkeis sen haudontainto ja tuloksena lisää tipuja :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mää kans erottaisin, vaikka yks onnistunut kimppahaudontakin on meillä tapahtunut. Mutta varsinkin tänä keväänä kimpoista näyttää tulevan riitaa ja tosiaan jopa munat rikkoontuu tai tiput tallaantuu, kun mammat tappelee.

Kumpikin omaan pesäänsä hautomaan omia muniaan ja mielellään ihan eri tilaan, jos se vain on mahdollista.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Omasta mokastani on nyt se hyöty, että pääsen varoittamaan muita. Kun suojaat verkolla tai jollain hautojan pesän, niin tee siitä TOSI tiivis, sillä kana puskee läpi uskomattomista raoista ja ei välttämättä osaa mennä takaisin pesäänsä hautomaan. Munat sitten kylmettyy. Eli ehdottomasti sellainen aitaus pesän ympärille, että hautoja ei mitenkään pääse pois sieltä.
Vastaa Viestiin