Ihanat nuo ekan keltaisen tipun faverolleposket ja sitten ne myöhemmän kuvan brahmavarpaat Miten ne voikin aina vaan herättää kaikki hellyystunteet esiin
Eepi on oikeassa---ei saa salaa haudottaa
Nuo kaksi (kolmantena ja neljäntenä kuoriutuneet) ovat joko puhtaita brahmoja tai puhtaita jätti-kochineita tai niiden risteytyksiä. Laitan tunnistuskuvat asiantuntijaraadille, kunhan vähän kasvavat ja saan kunnon kuvat näpsittyä Toistaiseksi brahmoilta vähäisen kokemukseni mukaan näyttävät.
No onpahan kevät tehnyt tehtävänsä, kun sekä Hiltan että Ushvan kukot ovat alkaneet "toimia". Hyvä hyvä! Ihana tuo kakkostipukin, sekin on kuin pääsiäiskoriste.
No niin, kun ei saa salaa haudottaa, niin muoksin tästä otsikkoa ja jatkan raporttia noiden elävien hautomakoneiden osalta. Konetiput kasvaa silmissä kylppärissä ja ovat kyllä sikäli kivoja, että niitä voi käydä ihailemassa helpommin kuin kanan alta kuoriutuneita.
Meillähän on suht pieni kalkkunoiden talvikarsina, joten päätettiin, että kolme kalkattia on siihen hyvä määrä ja myytiin kaksi viidestä pronssarille tuossa talvella. Parivuotias Annikki-pronssiakka tykkäsi pikkupäässään, että mihin jeeraan tämä parvi kutistui? Mähän haluun lisää porukkaa! Vahvasti parvisidonnaisia ovat näköjään nämä kalkatit. Lähkähti pesään ja on kökkinyt siellä reilun pari viikkoa. Seuraan on liittynyt myös viimesyksyinen Welho-neiti. Siellä rouvat makoilee sulassa sovussa n. kymmenen munan päällä.
Eikä siinä ollut tietenkään kaikki...nuorin kanamme, lokakuussa kuoriutunut fave/brahmamix, Toini, kerkesi munia n. parikymmentä pientä ja vihreää munaa, kun sillekin iski haudontainto päälle. Pistin sen viereen muutaman päivän tarkkailun jälkeen 8 munaa, että teeppä sitten noille mitä lystäät. Alleen se ne vieritteli.
Onnea haudontoihin! Mä en oo koskaan oikein ajatellut, että kalkkunatkin hautoo itse.. Tietysti mun kuva kalkateista on lapsuudesta isän farmilta, jossa kalkatit ostettiin keväällä ja syötiin syksyllä..
Minä puolestani lähdin tänään kokeilemaan elävää konetta. Yksi kana ollut pesässään jo kaksi yötäkin uhtä munaa hautoen. Tänään otin sen pois ja laitoin kaksi tämän aamuista sille. Saa riittää sillä Eepin koneesta on tulossa tipuja sekä omastakin toivottavasti jokunen niin en minä tänä vuonna enempää, mutta tarttee tää yksi hautova testata.
Laita pappa sille enemmän munia vaan jos ne kaks menee pipariks niin se lösää siellä pesässä kuukaukisikaupalla kunnes saa niitä tipuja. Kyllä ne kanat aina kaupaksi saa ja kukotkin ehkä
Viisi munaa sain hautovalle kanalle. Neljä aattelin mutta maanantaina toinen kana änkes samaan pesään munimaan missä yksi hautoo niin sehän sai automaattisesti yhden lisää. En kaipaa enempää mutta tästä nyt toivottavasti senverta onnistuu että kaka saa hautomakuumeensa hoidettua...