Kaupan luomumunat

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
catitus

Viesti Kirjoittaja catitus »

Mikäs mahtaa olla kun muutamaan munaan on nyt ilmaantunut sisälle sormen pään kokoinen tumma läiskä? Läiskä on irrallinen; liikkuu kun munaa liikuttaa. Ovatko menneet pilalle vai mitä?
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Näkyykö verisuonia? Tuohan vois olla se tipun alku.
catitus

Viesti Kirjoittaja catitus »

Verisuonia ei näkynyt vielä, vain tuo tumma möykky. Munat laitoin hautumaan tiistaina.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4453
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Aika isolta vaikuttaa möykky kahden päivän haudonnan jälkeen :-k Mä olen läpivalaissut onnistuneesti kolmen päivän jälkeen ja silloin möykky on ollut n. puolet pikkutillin kynnestä+selvät verisuonet. Mutta odottele joku päivä ja valaise uudelleen!
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

catitus kirjoitti:Verisuonia ei näkynyt vielä, vain tuo tumma möykky. Munat laitoin hautumaan tiistaina.
Itse läpivalaisin ensimmäisen kerran reilun 4vrk haudonnan jälkeen, jolloin verisuonet näkyvät laajalla alueella jo keltuaisessa. Alkio on tuolloin vielä melkoisen pieni.

Kyseessä saattaa olla kehittymään alkaneet, mutta alkuvaiheessa kuolleet alkiot. Anna olla 2-3 pv ja läpivalaise uudelleen. Nuo munat näyttää olevan sen verran tummakuorisia, että pitää olla aika hyvä lamppu läpivalaisuun, jotta näet varmasti kunnolla.
Viimeksi muokannut maatiaiskukko, 17 Huhti 2009, 12:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Näyttikö se möykky tällaiselta Kuva ?

Tuolla on aika hyviä kuvia ensipäivien läpivaaisusta http://www.nifty-stuff.com/candling-eggs.php
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
catitus

Viesti Kirjoittaja catitus »

^Juu, tuollainen se möykky oli mielestäni.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Sittenhän se on keltuainen eikö? :smt017
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Eepi kirjoitti:Sittenhän se on keltuainen eikö? :smt017
Niin, ei kai siitä vielä tiedä oikein onko tipua vai ei.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Wiola

Viesti Kirjoittaja Wiola »

Ei keltuainen näy tommosena möllykkänä. Tuore hautomaton muna on ihan läpikuultava. Mulla ainakin noin 3:na vuorokautena kehittyviin muniin tuli tommonen tumma mollukka keskelle. Tyhjät munat siinä vaiheessa näyttivät kirkkailta. Samanlainen on ilmiö sekä kanan- että kilpikonnanmunissa.

Pianpa tuo nähdään. :smt020
catitus

Viesti Kirjoittaja catitus »

catitus kirjoitti:Mikäs mahtaa olla kun muutamaan munaan on nyt ilmaantunut sisälle sormen pään kokoinen tumma läiskä? Läiskä on irrallinen; liikkuu kun munaa liikuttaa. Ovatko menneet pilalle vai mitä?
Tänään nuo sormen pään kokoiset tummat läiskät ovat n.golfpallon kokoiset. Pitää tästä kohta lähteä kattomaan huoltoasemien taskulampputarjontaa. Noi omat tuntuu olevan sen verran kehnoja, että jos jotain verisuonia on ilmaantunut niin ei niitä kyllä läpivalasussa nää. :smt019
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Epäilen, että kyseessä on hedelmöittymättömät munat. Ei ne haudonnassa kirkkaana käsittääkseni pysy kovin kauan vaan alkaa mennä tuollaisiksi möykyiksi. Hanki tosiaan tehokas led-lamppu tms. Otat lampun nyrkkiisi niin, että valo pääsee sormien välistä vain munaan kohdistumaan. Ja tee tuo läpivalaisu pimeässä huoneessa. Silloin pitäisi verisuonet näkyä jo kohtuudella. Ne pitäs kyllä näkyä jo 2-3 pv iässäkin. Yli viikon jälkeen voi olla jo vaikeampi erottaa.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
catitus

Viesti Kirjoittaja catitus »

Mä nyt olin toooodella malttamaton ja avasin yhden munan; verisuonia oli alkanu kehittymään vähän, näytti tuon linkin Day2-munalta. Tyhmä ja malttamaton kun olin niin oli ihan pakko avata. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. :smt009

Toivis on lopuissa munissa ainakin kahdessa alkanu tulemaan noita verisuonia.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

No höh. :smt018
Toivottavasti ei ollut ihan ainoita kehittyviä tuo abortoitu. Se on tuollaisen tummakuorisen ongelma, ettei läpivalaisu onnistu yhtä hyvin.

Millainen lämpö sinulla on koneessa? Ajattelin vain tuosta kun kerroit että 2days vaiheinen muna oli. Jos lämpö on liian matala, se voi jatkaa tuota haudonta-aikaa hieman.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No mun läpivalaisemissa keltuainen näkyy justiin niinkuin maatiaiskukon linkittämässä kuvassa. Ja meilläkin munat on niin vahvakuorisia että vaikea on nähdä sinne sisälle... joskus näkyy verisuonet mutta nykyään läpivalaisen munat ekaa kertaa vasta kun olen hautonut niitä jo toista viikkoa, silloin näkyy sikiö jo tummana möttinä ja tyhjät munat ovat selvästi kirkkaita joissa keltuainen tosiaan hohtaa himmeänä.
Mulla on tee-se-itse-läpivalaisin, kattolampun kanta jossa on tavallinen sähköjohto, katkaisimella, se toimii muuna aikana pikkutipujen lämpölamppuna. Läpivalaisuun vaihdan polttimoksi energiansäästölampun (vastaa kai 60-wattista tai vähän kirkkaampaa hehkulamppua, en oo ihan varma tuosta polttimosta?). Sen ympärillä on kahdesta erikokoisesta säilyketölkistä tehty suojus, ensin on semmoinen tavallisenmallinen tölkki jonka pohjaan on leikattu sopiva reikä ja kiinnitetty lampunkantaan sopiva kierresysteemi, toisesta päästään se on avoin joten saa sen polttimon sisälle ja päälle tulee vähän isommasta säilyketölkistä tehty päällinen jossa on noin viiden sentin kolikon kokoinen reikä ja sen reijän päälle laitan munan tylppä pää alaspäin. Ja sit näkyy mitä näkyy... jestas kuulostaa omaankin korvaan, tai näkyy silmään, tämä mun viritelmä niin erikoiselta että mun on ehkä pakko ottaa kuva säilyketölkkien uusiokäytöstä :smt002
Vastaa Viestiin