Haudonta mietteitä ja virityksiä.

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

siimis kirjoitti:Ensinnäkin siinä sanotaan, että alkiokuolema voi johtua "...epäonnistuneesta hedelmöityksestä, munasolun irtoamiseen ja kulkuun kanan elimistössä liittyvistä tapahtumista..." Siis eihän alkio ole alkio, ennen kuin se on hedelmöittynyt. Sitä ennen se on hedelmöittymätön munasolu? Että ei kai näiden kohdalla mistään alkiokuolemasta ole kyse?! Vaan hedelmöityksen epäonnistumisesta. Vai?
Voihan teksti tarkoittaa sitä, että hedelmöittyminen sinänsä tapahtuu, mutta edeltäneet tapahtumat aiheuttavat sen, että alkio kuolee heti hedelmöittymisen jälkeen. Silloinhan hedelmöittyminen on epäonnistunut, vai?
siimis kirjoitti:Toisessa kohtaa puhutaan siitosmunien valinnasta: "Munien joukosta poistetaan kaikki likaiset, rikkinäiset, epämuodostuneet, saastuneet ja terävä pää ylöspäin olevat munat." Likaiset, rikkinäiset ja epämuodostuneet ok, mutta mitä tuolla saastuneella tarkoitetaan..? Jotain tarttuvaa tautia vai? Millä erotan saastuneen munan terveestä? Entä terävä pää ylöspäin olevat munat. Jos muna on pesässä terävä pää ylöspäin, niin sitäkö ei saa kerätä siitosmunaksi?
Saastuneilla jossain toisessa kohtaa tunnuttiin tarkoittavan esim. sitä, että kana on jollain lääkityksellä, jolloin munia ei voi käyttää haudontaan. Toki tuo lauseen sanamuoto on siihen vähän outo, sillä eihän niitä sitten enää erota, jos ne kerran on sinne sekaan kerätty. Jos ei nyt kuitenkaan pilkkua viilata, niin tarkoittanee, että "esim. lääkityksen alaisen tai sairaan kanan munia ei kerätä haudontaan".

Jääkö sulla munat pesään terävä pää ylöspäin? Mä en ole moista nähnyt. Ja saahan sen kerätä siitosmunaksi, saahan ne kaikki likaisetkin kerätä ja vaikka mitkä, eihän tää nyt mikään lakikirja ole. Jos haluaa mahdollisimman hyvän haudonnan, kerää mahdollisimman hyviä munia.
siimis kirjoitti:Sitten munien keräilystä sanotaan vielä: "Tässä vaiheessa voi munat myös läpivalaista ja erotella hedelmöittymättömät pois." Häh? Miten tässä vaiheessa voi erottaa hedelmöittyneen munan hedelmöittymättömästä?! Ilmeisesti ne voidaan jotenkin erottaa, koska myöhemmin on esillä taulukko siitosmunien säilytysajan vaikutuksesta alkiokuolleisuuteen. Eli siis kuinka monta hedelmöittynyttä kuolee jo säilytyksen aikana ennen haudonnan aloittamista?
Tätä minäkin olen ihmetellyt, pitäisikin tarkentaa, onko tässä lapsus vai onko tuo todella mahdollista. Vai tarkoitettaiskohan tässä jotain laboratorio-olosuhteita, jossa se voidaan nähdä?(Niin kuin noissa tutkimuksissa voi olla.)
smari kirjoitti:Ihmettelin myös tuota tekstiä... No, mä alan jo kai tottua että en voi noita säilytyskirjeitä ymmärtää. Joko vika on mun ymmärryksessä tai sitten alkio ei olekkaan alkio tai säilyttäjillä on joku maaginen taito nähdä läpivalaisussa hedelmöittyminen ennen haudontaa. Sen taidon kun oppisi muutkin.
Noo, näissähän voinee käyttää valikoivaa luku- ja totenapitotaitoa.. Sillä kyllähän noissa on paljon hyvää, oikeaa ja toimivaa tietoa. Virheitähän tullenee kaikille.. Ja mä olen säilyttäjä enkä silti erota hedelmöittynyttä munaa hedelmöittymättömästä. Jospa se taito onkin niillä, jotka eivät ole säilyttäjiä ja näissä kirjeissä sitä yritetään säilyttäjäressukoillekin opettaa.. :smt021

[Eikö tuo ole yhtä looginen päätelmä kuin smarinkin päätelmä?]
Haaveilija

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

Eikös sitä sanota, että kukko leimaa ne munat? Jospa hedelmöittyneissä siis näkyy leima?? :smt004

Mitä tuo kärki alaspäin säilyttäminen merkitsee? Miksi syötävätkin munat pitäisi säilyttää niin? Entä jos ne munat ovat kyljellään pesässä??? Toki haudonnan tuloksen optimoimiseksi tekisin niin kuin käsketään, mutta haluaisin tietää miksi.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

No joo, tää nyt ehkä on vähän pilkun viilausta ja turhanaikaista nipottamista. Minusta tuossa vaan hyvä teksti tekee turhilla lapsuksilla itsestään vähän epäuskottavan.

Esim tuo terävä pää ylöspäin olevat munat. Lauseestahan saa sen käsityksen, että on kytättävä sitä munan asentoa siellä munintapesässä. Se kuitenkin lienee epäoleellinen juttu, vaan kyse on siitä että jos joku tunari on säilyttänyt munia väärin päin, niin niitä ei valita haudontaan.

Siellä lopun taulukossa oli myös vähän hassuja lauseita. Siellä oli joku "keskenmenon" syy "sairaat munat" tms (en jaksa nyt alkaa sitä enää avaamaan) ja korjausehdotukseksi oli esitetty, että älä pese munia kylmällä vedellä. Mulle ensimmäinen assosiaatio oli, että ne munat on saaneet flunssan kylmällä vedellä viruttamisesta :smt005 :smt003
Vastaa Viestiin