En jaksa etsiä - mikä öttiäinen?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Mimmi

En jaksa etsiä - mikä öttiäinen?

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Anteeksi, kun laiskuus vaivaa.. En jaksa etsiä, kun ei heti silmiin osunut vastausta. Eli mikä öttiäinen sellainen on, joka näyttää vaivaavan nimenomaan hautovia kanoja ja sitten heti pikkutipuja? Kun pitää vaikka tipua hetken kädessä, niin kohta juoksee jotain melkolailla ihon värisiä (vaaleita, keltaisia, jotain sinne päin?) pieniä öttiäisiä pitkin kättä. Ja millä pitäisi hoitaa vai onko hoito sama kaikkiin ulkoloisiin?

Pöllyttelin nyt ensiavuksi kanoille "kainaloihin" kalkkia ja laitoin tuhkaa reilusti kylpypaikalle. Se varmaan helpottaa sen verran, että päästään viikonlopun yli..
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Oiskos joko lintukirppu tai sitten jonkin sortin punkki - molemmat viihtyy pesän lämmössä. Sellaisia, mitä keväällä saa itteensä linnunpönttöjä puhdistaessa..?
Mimmi

No en tyhjentele linnunpönttöjä, niin sitä en tiedä.. Mutta siis nimenomaan vilistävät, siis juoksevat pitkin ihoa, eivät hypi tai lennä. Tuli mieleen ne punaiset pienet hämähäkit, mitä penskana näki aina ja joka paikassa.. (Näkökö se huononee, kun ei niitä enää juuri näe?)

Pitääks noita ajaa ätkymmillä aineilla vai riittäneekö tuollainen luotaishoito? Jos huomenna pöllyttelen ne kunnolla kalkilla & tuhkalla?
siimis

No mä voin kertoa, että juurikin niitä vilisteleviä ötököitä mä sain kerran ihan sisätiloihin ja ne puri paitsi minua, myös mun koiria ja lemmikkihiiriin ne oikein pesiytyivät! :smt013 Ja pois sain ne vasta kun myrkytin kaikki (paitsi itseäni) Strongholdilla - koirat ja hiiret - ja Ivomecilla linnut SEKÄ desinfioin matot ja sohvat höyrypesurilla!!

Että suosittelen lämpimästi animecia tai jotain muuta iholle annosteltavaa loislääkettä. Noi ötökät siis asustelee siellä pesässä ja käy välillä veriaterialla linnuissa. Eli pesä pitäis kanssa huolella siivota ja desinfioida just vaikka kuumalla höyryllä. Noi ötökät voi lisääntyessään tehdä tosi pahaa jälkeä pikkutipuille, oletan. Mun hiirulaiset meni tosi nopeasti tosi kurjaan kuntoon, ennen kuin sain niille lääkkeet.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Villiinalla taisi olla juuri noita samanmoisia öttiäisiä. Tai siis ei Villiinalla ollut, vaan sen kanalla ja tipuilla. Ja Hopealla oli kerran noita myöskin, mutta kenelläkään toisella ei. Ilmeisesti siksi, että Hopea ei juurikaan kylve toisin kuin muut. Me häädettiin kissan strongholdilla, mutta nuo saattais kyllä häipyä ihan tuhkakylvylläkin, jos kerran noita yleensä löytyy vain niiltä jotka kököttää pesässä tai on laiskoja kylpemään. :smt017
Ushva

Onkohan nuo sittenkään samoja mitä siimiksen elukoilla on ollut, sillä noin ärhäköitä meillä ne ei ollut. :smt017
Mimmi

No mäkin vähän päättelin, että ne elää pesissä, sillä kanat ovat järkijään viime päivinä ottaneet tavakseen heti haudonnan jälkeen muuttaa pehkuun tipuinensa, kun ennen jäivät pesään asumaan pidemmäksikin aikaa. Tipukuolleisuutta se on lisännyt ainakin siinä muodossa, että yksi nuori emo meni niin äkäisesti kylpyyn heti päivän ikäisten tipujen kanssa, että kolme tipua kylmettyi. Normaalistihan ne pysyy vielä pesässä sen ikäisinä.

No, mä voin huomenna vaihtaa pesät ja järjestää kylpyjä ja kalkkikuureja yms. kun en kuitenkaan täällä saa ell kiinni eikä apteekkikaan palvele. Sit maanantaina vois kääntyä niiden puoleen.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Kuullostaa ihan lintupunkilta :smt013

Mulla oli niitä joskus kanoissa..
Elää orsien ja seinien yms rakosissa ja yöllä käy imemässä verta kanoista.
Ei pitäis tarttua muihin eläimiin tai ihmisiin mutta purevat kuitenkin... Pieniä punasia jälkiä vaan näkyy.

Mulla meni oikeesti 2 vuotta ennen ku sain kaikki hävitettyä ja sekin vaan siten et hävitin kanat ja poltin kaikki irtoovat osat kanalasta ja myrkytin jatkuvasti!
Toivottavasti Mimmillä ei ole ainakaan niin paha tilanne mitä mulla oli!!!
siimis

Joo, kyllä se pahasti lintupunkilta kuulostaa, jos ei kanat viihdy pesissä purtavana.

Kannattaa pistää koko poppoo strongholdille, paitsi että en tiedä voiko sillä ihan pieniä tipuja käsitellä..? Ja sitten muuten se höyrypesuri on oiva apuväline kanalan puhdistuksessa, sillä saa kaikki raot ja kolot käsiteltyä!
Ushva

Minä kun penskana nukuin kesät vintillä, niin mulla oli noita lintupunkin puremia. Räystään aluset nimittäin olivat täynnä linnunpesiä.
Ajatella jos meilläkin on kanalassa noita, mutta ne käy vaan yöllä imemässä kanoja ja päivisin kun tarkistelen niitä niin ei niitä silloin tietystikään näy! :smt013
En oo kellään muulla kuin Hopealla silloin kerran nähnyt noita.
Mimmi

No joo.. Pitää yrittää nyt loishäädöllä ja muulla säädöllä, mutta jos on noin tiukassa, niin voipi olla, että saa häädettyä vasta kesällä, kun saa porukat ulos. Tekee silloin ulos siirtäessä kaikille loishäädön uusiks ja sitten tallin tyhjennys ja putsaus oikein perusteellisesti. Pitää vain muistaa, että hävittää nuo pesät ja tekee ulkotarhoihin kokonaan uudet.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Eiks kanapunkki oo ennemminkin tumma? :smt017
Ja sen "saa kiinni" noilla linkissäesitellyillä punkkipyydyksillä, eli semmoiset virittämällä saat selville onks ne niitä?
Meillä kanoissa oli viime kesänä jotain öttiäisiä jotka oli myös vaaleita "ihonvärisiä", semmoisia vähän kiiltäväpintaisia vähän pisaranmallisia. Luulisin että väiveitä? Tilasin moilaselta spraysuihketta ja sillä ongelma hoitui kätevästi, suihkaukset siipien alle ja yläperään ja yksi käsittely riitti :smt001
Ushva

Muistaakseni Villiina laittoi tipuillekin tuon strongholdin....
Mimmi

Ushva kirjoitti:Ajatella jos meilläkin on kanalassa noita, mutta ne käy vaan yöllä imemässä kanoja ja päivisin kun tarkistelen niitä niin ei niitä silloin tietystikään näy! :smt013
Juu, liity tähän mun ja tiinan otsalamppukerhoon: illalla pimeällä valojen sammuttamisen jälkeen otsalampun kanssa kanalaan, kanat orrelta vuorotellen kainaloon ja ötikkätarkastus! Aika hyvin muuten näkyy lampun valossa pimeällä, jos on liikehdintää!
Ushva

Niin täytyy varmaan liittyä! :smt004
Vastaa Viestiin