Neuvolan apua TARVITAAN?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
LadyShaman

Neuvolan apua TARVITAAN?

Viesti Kirjoittaja LadyShaman »

Heippa Tipuihmiset! :smt006

Nyt tuli HIRMUINEN kiire kysymyksiä esittämään haudonnasta, joka tuli nyt sitten yhtä yllättäin kuin lumi talvella etelän autoilijoille :smt003

Vaikka vuosia näitä kanasia, kukosta nyt puhumattakaan, on tuolla pihan perällä elätetty, ja toisinpäin, he meitä, ei hautomista ole kukaan ensimmäisen vuoden jälkeen edes suunnitellut.

Olemme luulleet Isoa Pirullista Bass-kukkoamme jo sen verran laiskaksi jottei tipusia ole odotettavissa kun kukaan ei edes yritä hautoa. Toki tiedän, ettei tämän yhden yksilön hautomisinnostus mitään kukon kunnosta todista mutta annamme hautojan tietenkin yrittää... :smt007

Olemme myös odotelleet kukon luonnollista poistumaa ennen Piikkiöläisen kukon hankintaa mutta mikäs pahan jne... Nuorta kukkoa ei sitä ennen voi edes harkita. :smt021

Kanoista suurin osa on Piikkiöläisiä ja tähtäämmekin puhtaisiin maatiaisiin. Pari Isa Brownia on siis vielä joukossa, meniköhän muuten edes sinnepäin. :smt017

No, kuinka vain.

Nyt siis tämä musta rouva on parissa päivässä haalinut itselleen omia ja vieraita eli makaa noin 15 munan vuoren päällä. Vaikka rotupuhtaita ei ole odotettavissa, poistaisin sieltä tietenkin ensin nuo ruskeat, mutta miten muiden karsiminen?

Esitetään tässä tämä tyhmä mutta ennenvanhainen kukkomuna kysymys. Eli onko mitään pohjaa tälle pyöreäpäisten "tyttömunien" valinnalle?

Joukossa on myös aikamoisia kokoeroja! Onko tipulle mitään hyötyä munan isosta koosta vai voisiko ajatella kerätä pienehköjä/ tasakokoisia kymmenkunta?

Jos tämä rouva hautoo nyt hedelmöittymättömiä munia niin kannattaisi varmaan hyödyntää innostusta ja kysellä näitä nk. siitosmunia ja aion tietenkin soittaa paikkaan josta nuo piikkiöläiset ovat kotoisin.

Muutkin rodut kiinnostavat mutta harjoitellaan nyt näin, jos tipuja tulee niin meillehän on siis kaikki uutta ja tervetullutta. Kyllä niille ottajia löytyy jos itse haluaa tuota rotupuhtautta harrastaa... :smt005

Mutta, nyt olisin tosi kiitollinen kaikista selventävistä vastauksista eli laittakaa ihmeessä tarinaa tulemaan teille itsestäänselvistäkin asioista, kiitos.

Myös siis tarjolla olevat siitosmunat kiinnostavat?
Viimeksi muokannut LadyShaman, 23 Maalis 2009, 16:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Haudontaan valitaan ehjiä, puhtaita, säännöllisen muotoisia, keskikokoisia munia. Munia kerätään korkeintaan kahden viikon ajalta ja ennen kanan alle laittamista ne säilytetään terävä pää alaspäin noin +10-15 asteen lämmössä kosteahkossa tilassa ja mielellään käännellään kyljeltä toiselle aamuin-illoin.

Munat kannattaa merkitä esim. "vyöllä" munan ympäri (itse olen käyttänyt ihan kunnon punaista tussia), että voi sitten jatkossa poimia pois muiden munimat uudet munat.

Onnea haudontaan!
LadyShaman

Viesti Kirjoittaja LadyShaman »

Hyvä idea tuo vyö!

Itse olin miettinyt rastia mutta siinähän sitten pyörittelisin ja hakisin sekä karkoittaisin hautojan.

Ovatko ne yleensä kuinka herkkiä hylkäämään kesken jos haudottaviin koskee?
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

mä oon kyllä huamannu että pyöreämmät munat on enempi tyttömunia ja suipot poikamunia,mutta se ei päde silloin jos joku kanayksilö munii aina samanmuotoisia.Sitten on kyllä pari muutakin tapaa lajitella munia, mutta olen aiemmin niistä jauhanu muissa topiceissa,joten nyt en jaksa enää.

Ei ne kanat paljoo häiriinny vaikka sielä käy kopeloimassa :smt002
LadyShaman

Viesti Kirjoittaja LadyShaman »

Kiitoksia! :smt002

Nyt kun on ollut aikaa/aihetta täällä näitä juttuja lueskella iski tietenkin huoli tuosta hautooko oikeasti vai painuuko yöksi orrelle. :smt017

Ja eikun fikkari ukolle (joka itseasiassa on meidän kanojen hoitaja kukon vihaisuuden vuoksi) kouraan ja tarkastukselle...

Se puoli on sitten kunnossa... :smt003 Siellä oltiin laattana pesässä jonne tänään valitsimme ja jätimme alle kymmenen munaa, kaikki siis suoraan pesään munittuja parin päivän aikana.

Ja nyt sitten tulikin yllätys!

Muut ovat lopettaneet muninnan! Tänään ei yhtään ainutta uutta munaa!

Voivatko olla niin viisaita että kun vaki munintapaikka on vallattu niin ei sitten ollenkaan... :smt009

Toinenkin pesä on mutta ei ole koskaan kelleen kelvannut mieluummin on sitten lattialle ähelletty!

Kommentteja olisi NIIN kiva saada vaikka uusia täällä olemmekin?

Ja edelleen kiinnostaisivat nuo siitosmunat jos jollain olisi myydä? :smt006

En nimittäin enää viime kesänäkään nähnyt Bass-kukon kertaakaan polkevan vaimojaan! :smt018 Joten vaikea uskoa että olisivat tipumunia nuo haudottavat :smt011
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Pari vinkkiä...laita siitosmunista ostoilmoitus ja/tai vilkaise kasvattalistalta keltä minkäkinlaisia munia saisi ostettua :smile:
LadyShaman

Viesti Kirjoittaja LadyShaman »

Laitoin jo tuon ilmoituksen mutta kasvattaja listalla ei taida olla kethään kovin pohjoisesta :smt010 ja mimmille muhokselta jo laitoinkin viestiä!

On olevinaan niin hirmunen hätä kun viiden vuoden jälkeen vihdoin joku alkaa hautomaan... :smt003
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Hei

Jos teillä on vihainen kukko, niin sen "tuhmia" geenejä ei pitäisi päästää eteen päin. Täällä on melkein kaikille vihaisille suositeltu jatkojalostusta, ala pataruoka... :smt003
LadyShaman

Viesti Kirjoittaja LadyShaman »

Juu, naulasin kyllä "Kukkoa Punaviinissä" reseptin hälle nähtäväksi! :smt013

Kuten olen sanonut, Bass taitaa itse huolehtia tästä syntyvyyden säännöstelystä kun ei kerran vaimojaan poljeskele :smt017

Eli ole huoleti, eihän näistä tulisi edes maatiaisia joten ei siinäkään mielessä ole tuhmuuksien leviämisestä pelkoa!
Vastaa Viestiin