Hanhi laiduntaa, ankka on onnellisimmillaan vedessä. Ankat on lutusia höppänöitä, hanhi on käytökseltään arvokkaamman oloinen. Hanhi usein myös vahtii pihapiiriä ja joskus voi olla siinä vähän pelottavan oloinenkin, lähinnä kai kuitenkin vieraille? Molemmat kesyyntyvät ja oppivat asioita, jos vähänkään näkee vaivaa.
Molemmat pärjäävät ulkona pitkälle syksyyn ja aikaisin keväästä, mutta keskitalveksi pitää olla reilun kokoiset talvitilat, missä mahtuu levittelemään siipiä jne. Ankkojen talvitila on aika työläs pidettäväksi puhtaana ja kuivana, kun vettä pitää kuitenkin aina olla tosi hyvin tarjolla. Niiden pitää päästä huuhtelemaan päänsä kunnolla. Ja jos vesi siihen tarkoitukseen on esim. vadissa, ne kiipeävät siihen kylpyyn ja roiskaavat kaiken veden lähiympäristöön.
Mulla on ankkoja ja ne on kyllä ihania! Aina tulevat luokse ja juttelevat päivän uutiset. Ankat pihalammikossa on aivan äärettömän idyllinen näky! Ankat syövät pihasta etanat ja madot. Mä käytän niitä mansikkapenkin putsaamiseen ja ne eivät tuhoa itse mansikoita, syövät vain öttiäiset.
Siinäpä sitten valitsemaan.. Munislaista kulttuuria noudattaen oikea vastaus on tietysti: ota molempia!