Tipujen äänekkyys?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
dripple

Tipujen äänekkyys?

Viesti Kirjoittaja dripple »

Kuulostaa varmaan hieman hassulta tämä kysymys, mutta kuinka äänekkäitä kanatiput ovat? Siis huutavatko yötäpäivää niin, ettei muutamaa tipusta voisi kasvattaa sisätiloissa? Ainakin viiriäisistä muutama kiljui alkupäivinä niin, että yölläkin heräsi, mutta suurin osa vaan sirkutti vaimeasti.

(Kysyn moista, sillä tuttu haluaisi kasvattaa pienen tipujoukon sisätiloissa, mutta ei ole varma kestääkö hermot :smt005 ).
herttahelmeri

Viesti Kirjoittaja herttahelmeri »

Meillä on kasvaneet talvella haudotetut tiput ensimmäiset viikot sisällä.

Pitävät jonkin verran ääntä, ei nyt ihan mahdottomasti, mutta kannattaa sijoittaa terra vähän kauemmas makuuhuoneesta. Lämpölamppu antaa sen verran valoa etteivät nuku koko yötä.:triplets:
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Noo.. meil kun oli eka konehaudottu( styrokslaatikossa lidl lämpötyynyllä) OttoOlivia.. myöhemmin Otto, niin olinhan mää sen emo... eli piti olla ite hiljaa.. kun saunottiin, OttoOlivia oli betoniseinän takana pannuhuoneessa(siis sillon vuonna miekka ja kirves) .. niin kyllä mun tipuni kilju niin pitkään, kun kuuli mun äänen .. muut sai saunoo ihan rauhassa, ja määkin, jos en sanonu sanakaa=täysin mahoton juttu!!!!
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mulla on noi Jampalta tulleet munat/tiput sisällä. Ei ne koko aikaa metelöi. mutta sama havainto kun muorilla. Jos en ole hiljaa alkaa piippitys.
Tuossa muuten ukkokulta kärähti! hähää... oli ruokkinu tipuja, hoksasin kun alkovat karjumaan sillekkin. Kyllä minusta voi muutaman viikon pitää ihan hyvin sisällä kasvamassa tiput, ei toi meteli nyt niin kova ole.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mun mielestä se untuvikkojen ääni on ihana :smt007 Ei meillä ketään se häirinnyt ole, päinvastoin, on ihan musiikkia :smt007 Ainut mikä oikeesti häiritsee, on se hirvittävä pölyn määrä. Muutamakin tipu pölisee ihan uskomattoman paljon.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Täysin samaa mieltä smarin kanssa!
Mullahan on kaikki tiput sisällä ainakin sen viikon tai pari kuoriutumisen jälkeen. Ääni ei häiritse ollenkaan, mutta se pöly....
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Kiitoksia vastauksista, kerronpa nuo sille hautomista harkitsevalle!

Viiriäistipusetkin pölisee aika lailla, etenkin kun se untuvapeite vaihtuu höyheniin. Arvatkaa onko ollut allergisella ongelmaa: kasvatuksen aikana allergialääkkeet, ilmanpuhdistin ja elmukelmu ovat olleet tarpeen (kasvatin niitä keittiössä). Tuolla elmukelmulla vuorasin häkin sivut jotta pöly jäi siihen. Vanhemmat ovat taas käyttäneet häkin ympärillä hallaharsoa jonka voi puistella. Tämä hautomista harkitseva laittaisi tipuset varmaan kylppäriin, sillä sieltä pölyn saisi kätevästi pois.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Sanoisin että siihen piipitykseen kyllä tottuu :smt003
Mutta se pölyn määrä on tosiaan ihan järkyttävää. Meillä onkin tiput isossa Ikean muovilaatikossa niin ihan niin paljoa eivät levittele pölyä ympäristöön ja sittenkin asuvat kylppärissä missä saa seinät kätevästi suihkutettua puhtaaksi pölystä jota kyllä vaan kumman paljon päätyy sen muovilaatikkoasumuksen ympärille. Se on niin hienojakoista ja kevyttä...
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mä en oo sitä pölyäkään pahemmin noteerannut kun on pölyä muutenkin :smt002
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Niin no.. mulla ei ole kokemusta kuin tuosta yhdestä jonka jouduin tuomaan sisälle tossa tapanin päivän tienoilla ja siitä asti se on täälä majaillu vaikka on iso akka jo.

Meteliä.. juu osaa metelöidä jos sille päälle sattuu, esim laulaa duettoa Celine Dionin kanssa niin että seinät raikaa ja papukaijat kirkumisinineen jää kakkoseksi. Tai osaa viheltää kuin papukaija tai kurluttaa tai sirkuttaa kuin pihan pikkulinnut. Mä en oikeestaan enää ihmettelis vaikka toi oppis puhumaankin. Äänimaailma on ihan jotain sellasta mitä ei ihan äkkiä uskois kanalta pääsevän. Sitä kun meikäki putkiaivona on kuvitellu että ne vaan kotkottaa ja pot pottaa ja murisee ja kurisee... :smt005

Ja tiput ei paljoa pölise. Eri asia on sitten tollanen iso ronttonen jo, joka kuopii ja kuopsuttaa häkkiään niin että oljet letelee toiseen päähän huonetta ja siinä sivussa paskat ja kaikki muukin mitä sielä häkissä sattuu pohjalla olemaan. Ja meillä on häkkinä tollanen iso koirien näyttelyhäkki. Isoin mitä saatavilla sillon oli eli sinne mahtuu kaks isoa estrelaa mennen tullen eikä ole ede ahdasta. Sinne mä oon rakennellu neiti CelineDionille orret ja muut että neitokainen viihtyis :wink:

Vaan kyllä mä pistän kädet kyynärpäitä myöten ristiin kun sen verran tästä ilmat lämpiää ja saadaan uus kanala valmiiksi että saan sen ulos. Ja ihan äkkiä en tälläseen pitkäaikaismajotukseen kanaa sisälle enää ota... Niin mukava tirppa kuin tuo onkin. Sitäpaitsi se on yksinäinen ilman kanaseuraa.. ja leimaantunu täysin ihmiseen, eli mun on varmaan ihan turha kuvitella että tuo tulevaisuudessa pysyis kanalassa ja tarhassa jollei ole kattoverkkoja ynnä muita. EIköhän se tavalla tai toisella hankkiudu ihmisten seuraan katteleen että mitäs nyt tehtäis :roll: :smt004 :smt003
Vastaa Viestiin