JEEEEEE kanat karvalakkina!!!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Eiii saa mennä ryöstään tipuja. Mielummin tosiaan toisinpäin! Ja onhan se mukavaa seurata kun kana hoitaa tipujaan. Kyllä kanat hautomaan alkaa, aikanaan. Nyt yksi Hybridikin (ei niitten pitäny hautoa :smt013 ) kirkui mulle eilen!
Pesissä on vähän väliä joku pannari. Kauankohan pannarin vois antaa olla, ja sitten ujuttaa sille konetipuja alle? Pystyykö hämäämään, jos kana on ollu esim: paripäivää?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, noita hämäysjuttuja on täällä ollut ja ne on aina onnistunut! (Se siitä kanan viikkojen laskusta..) Vissiin ihan parin päivän haudonnan jälkeen on tyrkätty valmiita tipuja ja kana ihan onnessaan ottaa ne omikseen. :smt005

Vai olikohan se sittenkin niin, että parin päivän haudonnan jälkeen alle vaihdetaan juuri kuoriutumassa olevia munia.. :smt017 Pitääpä yrittää etsiä..
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

No niin, tiistaista on sitten yksi alho kököttänyt tiukasti pesässä ja hautoo :smt003 :smt003 sujautin eilen sille pari munaa lisää alle ja tänään pari, joista toinen oli tuon ruskean hybridin. Nyt jos se vielä on siellä iltasella hautomassa, taidan käydä nostamassa mamman ulos ja tussaan vyöt muniin.
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Tuu nyt maximoves hakee multa rotumunaa alle,asut kuitenkin melkist naapurissa :smt002
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Joo onhan sitä ennenvanhaan otettu kolmetkin poikaset, mä vaan meinasin että minä en raaskis.
Mulla on ollu tuollaisia pikamammoja. Nytkin ku neljä kanaa alkoi hautomaan ja siitosmunat loppu kesken, otin viimeiselle hautojalle puolet jo kaks viikkoa haudottuja munia. Eli Kaisa pääsi viikon haudonnalla äidiksi :smt003 Viime kesänä oli jotain häslinkiä, en nyt muista miten se koko juttu meni, mutta...aijuu nyt muistanki, mutta en jaksa koko stooria...enivei samanen Kaisa huomasi yhtäkkiä olevansa parikuisen kukon äiti!. Siis se hautoi satsia, mulle tuli yks kukko-poika kaheks päiväks ku sen piti mennä sitten taas meiltä eteenpäin, mun nuorikoiden kanssa ja laitoin sen Kaisan seuraks talvikanalaan. No jostain se aina keplotti itsensä Kaisan pesään ja Kaisahan siitä sitten reimastui ja alkoi hyysätä nuorukaista ja jätti munat sikseen ja minä ne sitten koneeseen ja...no se onkin sitten jo toinen juttu. Saikohan kukaan tästä mitään tolkkua :smt017
Gizzmo

No mä ainakin sain :smt005 ,tosi huvittavaa et kana adoptoi innoissaan parikuisen kukon.Mul olis tossa noi 3 orpitipua,3viikkosia.Huoliskohan joku kana ne.Pitäis kokeilla.koneesta on tulossa perjantaina tipua jotka ajattelin asentaa kanan alle joka on hautonu nyt 4 päivää.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Äh, kolmas kana aatteli hautoa mutta se ei osaa hautoa yksin! Vuorottelee molemmissa hautojapesissä ja pyörittelee allensa toisten munia (heh) tokkopa sieltä mitään tipuja tule kun koko ajan on rullailtu ja jäähdytelty :smt013 Kyllästyin ja kopitin seuraneitin omaan yksiöön, istukoon siellä.
Gizzmo

Nyt alkaa olla H-hetki niin lähellä,että tekis mieli ottaa muna käteen ja laittaa korvalle,mutta en uskalla teoreettisen räjähdysvaaran vuoksi :toothy3: .Haudotut munat rinnastan samaan sarjaan käsikranaattien kanssa :smt005
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

kaikenlaisia kettuuksia täällä suunnitellaankin.. hih, kanoja huijataan mennen tullen ja tiput vaihtuu ja munat vaihtuu ilman et mammat huomaa mitään outoa :smt005

Meillä oli toinen pannari-yritelmä eilen illalla pesässä, ihmettelin et mihis yks kana on kadonnut. No se meni orrelle, kun vippasin sen liikkeelle, että ei sitten niin kauhean tosissaan ollut, vielä. Mut saas nähdä, jos se alkaa tosissaan, niin sit pitää kysellä Gizzmo ja Jamppa niitä rotumunia, ellei sitten tekis alhoja lisää.. jos nuo edelliset onnistuu (vielä yksi PIIIIITKÄÄÄÄÄ viikko odotettavana Vienon haudontaa). Se on muuten niin saamarin äkäinen siellä pesässä, en saa enää syötettyä sitä kun nokkaiseen niin pirun kovaa sormesta. Kyllä sille leipäkin kelpaa, mut varoiksi nokkii minne sattuu. Jätin kolmen sentin päähän nokasta leivät, mut ans kattoo niin on illalla koskematta. Se on niin hitsin itsepäinen elikko. :smt017
Gizzmo

Jaahas,taitaa olla se emäntä itsepäisempi kuin kana :smt005 .Sua on ann75 kielletty sekaantumasta siihen haudontaan :smt018 .Jos sä syötät sitä pesään niin on vaara että se vetäseen sen jöötin sinne munien sekaan.Täytyy olla harvinaisen lahopää kana jos paastoon ittensä hengiltä.Parempi ettei sellanen kana sitten lisäänny.Tyhmyys voi periytyä......
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

..ja kuitenkin Gizzmollakin on lapsi. :smt005 :smt004

Sorry, tuli tuollainen jamppalainen kommentti mieleen, niin pakkohan se oli lipsauttaa..

Mutta totta se on ann75: mä en ole jaksanut enää edes torua, mutta sä vielä pilaat koko haudonnnan tuolla hössötyksellä.. :smt018 Anna nyt kanan hautoa, niin homma hoituu.

Siis pääseehän se kana vapaasti liikkumaan? Ettei se ole missään verkotetussa pesässä?
Gizzmo

Itseasiassa niitä lapsia on yhteensä 3 :smt005
Joo mut mä tein kompromissin ton munankuuntelun kanssa ja tungin mun pään hautomakoneeseen.Ja tosiaankin sieltä kuului se mitä halusinkin eli piippausta :smt020
Halvat on huvit.....mutku se on aina yhtä jänskää :smt016
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mimmi kirjoitti:..ja kuitenkin Gizzmollakin on lapsi. :smt005 :smt004

Sorry, tuli tuollainen jamppalainen kommentti mieleen, niin pakkohan se oli lipsauttaa..
:smt005 :smt005
Mimmihän alkaa oppimaan :smt002 :smt003
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Gizzmo kirjoitti:Nyt alkaa olla H-hetki niin lähellä,että tekis mieli ottaa muna käteen ja laittaa korvalle,mutta en uskalla teoreettisen räjähdysvaaran vuoksi :toothy3: .Haudotut munat rinnastan samaan sarjaan käsikranaattien kanssa :smt005
:smt005 Ja minähän kuuntelen aina kaikki piipitykset, koskahan läsähtää!
aion kyllä kokeilla kunhan nuo tiput kuoriutuu saanko jonkun adoptoimaan ne.
Vastaa Viestiin