JEEEEEE kanat karvalakkina!!!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kyllä uskaltaa! Laita vaan pesään reilusti pehkuja, jos on kylmä lattia lähellä pesän pohjaa, niin munat eivät saa altapäin kylmää.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, kyllä kyllä! :smt045 Mä oon talvella vuorannut lähellä lattiatasoa olevat pesät niin, että pohjalla on reilusti sanomalehteä, sitten reilu kerros purua ja sitten siihen olkia/heinää.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Kuoriutuminen on ihan lähellä... jännättää! Aattelin tehä ikävän källin kanoille: pöllin tiput sitä mukaa kun ne kuoriutuu ja vien tilalle uudet haudontamunat. Kolmaskin kana miettii alottasko, saapi saman kohtelun.
Mimmi

Oih, miksi niin? Minä en kyllä raskisi.. Emo on jo jutellut tipuilleen munien sisään ja tuntee kyllä niiden liikkeet kuoriutuessa. Karmea pettymys, jos tiput häviää jonnekin.. Sitä paitsi kanan "kasvattamat" tiput ovat tutkimusten mukaan paljon "fiksumpia" (=paremmat vaistot, parempi laumakäyttäytyminen yms.) kuin laatikossa kasvatetut.
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Kanamummo ei saa olla kehdonryöstäjä :smt074 .Kanoillakin on tunteet!
Ennemmin niinpäin että vie koneesta tipuja kanan alle.Ja tuskin se jaksaa hautoo kuutta viikkoa.Kanat osaa laskea viikkoja.Byääh ajattele orpoja tipuraukkoja etsimässä emoa :smt087
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Okei..okei.. painaa vaan viime haudonta (syksyllinen) josta tuli kaks kanaa ja noin kaheksan kukkoa. Aattelin tuplata mahikset mut jos nyt sitte antaisin olla. Taitaapi EVR muuten olla meiän portaalla :smt003
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

En minäkään raskis ottaa tipuja pois emolta. Pitäähän se joku palkka saaha kun on kolme viikkoa hautonut. Aika iso riski että jättää kuitenkin seuraavan satsin kesken.
Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Eka noi alhot muka hautoo, sitten seuraavana aamuna menen kanalaan ja akat hoohailee siellä lattialla ja munat on ihan jääkylminä pesässä :smt009 Keräänkö suosiolla sellaisen 8 munaa ja lykkään ne yhteen pesään, että saan kanan pysymään siellä hautomassa vai odotanko sitkeästi että ne itse tajuaa pysyä siellä?
Mimmi

Mä en usko kanojen hautomispuuhiin ennen kuin ovat varmasti yön yli pesässä. Nämäkin välillä istuu kyllä pesässä aamusta iltaan ja kirkuuvat kamalasti, mutta yöksi nousevat orrelle.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä laittaisin ne 8 munaa pesään ja seuraisin, että kana on yön pesässä.
Mä en kyl kans ottais emon alta poikasia pois ja laittais uutta satsia tilalle. Kolme viikkoa on aika pitkä aika istua kököttää pesässä, saati sitten kuus. Ja tietysti tuo, mitä Mimmikin jo sanoi, emo on jo jutellu tipiensä kanssa jne.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

En mäkään raaskis millään erottaa pienokaisia emosta.
Voithan kanamummo ostaa hautomakoneen, sillähän saa niitä tipuja aina kun haluaa :smt002

Mä oon huomannu noista omista kanoista notta alkaa ne hautomaan tyhjääkin pesää.. Nytkin hautoo 3 lintua tyhjiä pesiä... Ikinä jättäny mitään houkutinmunia pesiin ja aina joku hautoo... Kyl ne alkaa hautomaan jos niistä siltä tuntuu :smt002
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Meillä alkaa käydä tosi kiukkuiseksi meidän wanna-be-mamma-Vieno. Pari päivää sitten se hoksasi, että ei kannata nokkaista käteen, kun siinä kädessä on liotettua lämmintä paahtista, mut nyt kun on päässyt makuun (ja tietää, että mä ruokin sitä kuitenkin vaikka se nokkais mua nenästä) niin ei malta enää tähdätä leipään vaan mikä vaan käy. Vitsit kun se oikein sattuu jo, mä aattelin, et voiko silla olla verensokeri niin alhaalla, että on kiukkuinen..? :smt017 (emäntä ainkain on kuin persauksiin pistetty karhu jos nälkä pääsee pahasti yllättämään ja silloin kannattaa heiveröisimpien väistää).

LA olisi ensi viikon perjantain paikkeilla, voi kun kaikki menis hyvin ja saataisiin parit tiput (pitää psyykata itsensä, ettei pety kauheasti, jos epäonnistuukin haudonnat). Millä mä jaksan odottaa NIIIIIN pitkään, tosin taitaa Vienolla olla vielä tylsempää kun se siellä vaan samaa seinää tuijottaa päivästä toiseen.. :cyclops:
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tuota kanamummon meinaamaa konstia on käytetty ennen vanhaan ilmeisesti aika yleisestikin. Ja kyllä kana jaksaa oman kokemukseni mukaan hautoa kuusi viikkoa. Meillä jäi ekat munat kuoriutumatta ja toisista vasta tuli tipuja. Onhan niitä tyhjänkin pesän hautojia, joita ei meinaa millään saada lopettamaan. Mutten minäkään raskisi napsia tipuja pois.

Meillä kanat ovat yleensä harjoitelleet haudontaa ja herätelleet viettejään muutaman päivän ennen kuin ovat lopullisesti lähkähtäneet pesään. Houkutteluun voisi käyttää valemunia, niin ei menisi oikeat munat hukkaan, jos hautojaa ei ilmaannukkaan. Mutta jos on ylituotantoa munista, niin eipä se pesällinen paljon siinä sitten haittaa.

Oletko ann75 nähnyt kanan poistuvan ollenkaan pesästä? Pakkohan sen olisi kakalla käydä, vaikka tarjoilija toimittaakiin ruuan ja veden ihan nokan ulottuville! Isoista ja todella vinkeän hajuisista kasoista tietää kyllä, että kana on käynyt tarpeillaan :smt002 Jos se ei poistu pesästä *askomaan, niin silloin munat ja pesä voivat olla semmoisessa siivossa, että huhhuh!
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

HiltaHelikopteri kirjoitti: Oletko ann75 nähnyt kanan poistuvan ollenkaan pesästä? Pakkohan sen olisi kakalla käydä, vaikka tarjoilija toimittaakiin ruuan ja veden ihan nokan ulottuville! Isoista ja todella vinkeän hajuisista kasoista tietää kyllä, että kana on käynyt tarpeillaan :smt002 Jos se ei poistu pesästä *askomaan, niin silloin munat ja pesä voivat olla semmoisessa siivossa, että huhhuh!
juu, mä hoidan sen puolen manuaalisesti, kerta päivässä vikkaan kanan lattaille ja kyllä ne läjät onkin aikamoisia, meinas ekasta kerrasta pudota loput kanat orrelta, kun meinattiin rynnätä koko porukka yönpimeyteen, pelastukoon ken voi! Mutta nyt on jotenkin hallinnassa, kun ei ole päiväkausien paastoa takana :smt002
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mullakin joskus muinoin kana hautoi putkeen melkein 2kk...
Aina kun tipujen olis pitäny kuoriutua tämä kyseinen mamma onnistu sähläämään ja se olisit siinä, laitoin uusia alle aina vaan, ja vihdoin se sai kuoriutumaan yhden kukkopojan!
Oli mamma niin onnesta soikeena että! Ei ollu kenelläkään asiaa sen tipun luo tai sai selkään...

No tarinahan loppuu siihen että kukkopoika teki sitte itsarin...
Vastaa Viestiin