Armaat kanaseni totes emännän hautomakuumeen ja päätti alkaa hommiin: kolme kanaa vuorotti parissa pesässä muutaman päivän niin etten ollu iiihan varma, mutta nyt kun menin oikeen munia kopeloimaan, karvalakin mallinen mamma nokkas mua sormille, pirras ja kiros kunnolla! Hih hii!! Munatkin kiilteli kun naapurin äijän kalju, on niitten päällä istuttu!
Oli ihan pakko tulla heti jakamaan onni, olin jo tipuntuskissa meinannu konetta hommata mutta eipä tarvii!
Meilläkin jo aloittelevat kevään täysistuntoja.. Ensimmäisen alla on nyt se kauuuuuuuuaaaaaan odottamani mahdollisuus saada vihdoin niitä rokkitipuja.
Ja hautomakoneen mä oon jo kironnut ja meinannut heivata hevon h...tiin, kun ei ole mikään kolmesta viimeisimmästä yrityksestä onnistunut! (Mutta jospa kesemmällä..)
Meilläkin ollaan toissapäivästä oltu lättyinä, jee!!!
Ihana Perla-kana siellä istuu. Kuus munaa merkkasin lasten tussilla, ja uudet aion nyt kerätä pois.
Hyvä ku selittää isännälle silmät loistaen, et lapset on kato niin innoissaan jos tulee tipuja...
Onnea haudontaan!
Meillä haudontahulluus tarttui kanasta toiseen niin, että lopputuloksena kanalasta löytyy neljä karvalakkia. Toisaalta ihan kivaa joo, mutta toisaalta taas vähempikin innostus riittäisi.
Onkohan täysikuu(mä aina änkeen ton kuun joka asiaan) innoittanut kanaset vauvakuumeeseen?
Mulla on 2 kutsikanaa harjotellu haudonnan alkeita,ja tänään sitte jäivät yöksikin pesään käkkimään.Survoin alle yhteensä 18 munaa:niiden omia,rokkia,orpia ja jättikutsia.
Laitoin perjantaina 26 munaa koneeseen,läpivalaisin ne ja kaikista on tulossa tipu! ne olikin tutkittu jo heilurilla että tyhjiä ei pitänykkään olla.
Ja toinen juttu että kaikki munat mitkä on laitettu haudontaan on ns.kanakanamunia.yhtään kukkoa ei pitäis tulla.Saas nährä......
Tässähän on paljon jännitettävää kun näin monella on samaan aikaan laskettu aika
Se munien lajittelu kuuluukin sarjaan"henkimaailman asioita".Mulla on aina toiminu varpu ja heiluri,niitä voi käyttää mitä moninaisimpien asioiden tutkimiseen.Ei pelkästään vesisuonten etsintään.
Aloin kyllästymään siihen kukkopoikien määrään (kun vihaan yli kaiken niiden murhaamista) joten ajattelin että jos heilurilla pystyis kattomaan munan "sukupuolen". Nimittäin heiluri pyörii ympyrää tiettyjen munien yläpuolella,josta päättelen että siellä on kanatipunen tulossa.Koska "elävien"naaraspuoleisten yläpuolella se myöskin heittää ympyrää.Ja taas oletettujen kukkomunien päällä heiluri tekee edestakaista liikettä.Ja jälleen urospuolisten elävien päällä se tekee samaa liikettä.Eli myös tipuista pystyy testaamaan sukupuolet.
Sitten on taas pieni munaryhmä jolle heiluri on täysin mykkä,eli nämä ovat tyhjiä munia.Oon huomannu että poremunat on aina tyhjiä.Samaten muninnan aloittaneen nuorikon munat on ensimmäiset pari viikkoa tyhjiä.(niitä nyt ei kannata muutenkaan hauduttaa)
Jos heiluri ei toimi mutta ei halua niitä kukkutipuja kauheesti,niin toinen keino minimoida niiden määrä on kerätä haudontaan menevät munat uudenkuun ja täydenkuun välillä.Silloin niitä on vain 0-20%.
Jos taas vasiten haluaa kukkoja,niitä taas tulee enempi toisella puoliskolla eli täydestäkuusta uuteenkuuhun.
Onneks meillä on muniksessa oma homeopaattinen vyöhyketerapeutti ynnä astrokivipelsepuupi! Tulkaa siis kaikki Askolaan niin voitte itse nähdä ja kuulla kuinka Gizzmon heiluri pyöriin villisti munakennoston päällä ja minä Jamppa takaan että yllätytte!
Äläs muutoin yllytä, mää saatan koittaa ton!
Se täysikuu muuten vaikuttaa. Milläs moottorilla luulette mun ajelleen suomee eestakasin.....
Niin mutta mä koitan varvulla.
Mitähän noi urospuoleiset kanssa ihmiset tykkää kun ensin syynään ne sillä ja sitten vertailen koetuloksia kanamuniin.
Mulla on muuten koneessa hautumassa munia, niitä vois testata.
Ja mä tulen kesällä takuulla sinne Askolaan!
jamppa kirjoitti:Tulkaa siis kaikki Askolaan niin voitte itse nähdä ja kuulla kuinka Gizzmon heiluri pyöriin villisti munakennoston päällä ja minä Jamppa takaan että yllätytte!
EEEEIIIII, nyt putoo tuolilta ja kierii vatsaa pidellen lattialla!!! Ja näin siis Jamppa kertoo lomittajastaan Gizzmosta, Te ootte oikeesti kuin vanha pariskunta, paitsi et paaaaljooon pahempia