Hirveän hyvät kukon kiinniotto-ohjeet: sormet varpaiden alle ja käsi silmille! Kyllä se siitä! Ei se ihme oo, jos tässä ollaan vähän kylähullun maineessa..
Kukkoa jaloistako kiinni?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Mimmi
-
Ilona
-
Ilona
-
Klara
Täälä jossain muniksen uumenissa on varmasti vielä (tai ehkä ainakin) tallella tarinaa meidän vihaisesta kukosta. Se tuli armotta päälle ja lopunkaiken siihen malliin että se pääty uuniin ja maistui hyvältä. Loppuaikana muilla kuin isännällä ei ollu asiaa kanalaan, kun kukko tuli päälle kuin yleinen syyttäjä, potki ja kynsi ja hakkas nokalla ihan riivattuna. Siinä kummasti kilonen kukonrääpälekki kasvo liki dinosauruksen mittoihin kun se siivillä hakaten ja raivosta rähisten tuli päälle.
Ei kiva kokemus
Etenkään kun miedän tenavat olis halunnu niitä munia sieltä kanalasta hakea ja kanojen kans puuhailla. EI niitä voinu läskee sen kukon lähellekkään.
Joten, tultiin siihen tulokseen että vihainen kukko on vihainen kukko ja meidän huushollissa armotta ruokavärkkiä.
Ei kiva kokemus
Etenkään kun miedän tenavat olis halunnu niitä munia sieltä kanalasta hakea ja kanojen kans puuhailla. EI niitä voinu läskee sen kukon lähellekkään.
Joten, tultiin siihen tulokseen että vihainen kukko on vihainen kukko ja meidän huushollissa armotta ruokavärkkiä.
-
kanamummo
-
Mimmi
Minusta ainakin tuntuu, että kun kukoissa nyt kerran on, mistä valita, niin mä kyllä jätän henkiin vain ne yksilöt, jotka ovat ihmiselle "alamaisia" ja kilttejä, terveen uteliaita ja rohkeita (esim. muita eläimä kohtaan) sekä tuntuvat osaavan hommansa (polkee, ohjailee parvea, varoittaa vaarasta). Jos vielä jää ylimääräisiä, niin niistä jätän ne, jotka tulevat parhaiten keskenäänkin toimeen ja ovat kesyimpiä.
Tietyssä rajassa mun mielestä kesyttäminen voi heikentää vaistoja. Jos kukko totutetaan kaikenlaisiin yllätyksiin niin, ettei se niihin enää reagoi, niin eikö se jo heikennä vaarankin huomaamista ja siihen reagointinopeutta? Mielikuvitellaan vaikka, että on nii'in kesy kukko, että lapset saa kiljua ja riehua ja tehdä äkkinäisiä liikkeitä jne jne.. ja kukon tehtävä on vain olla ja "sietää".
Tietyssä rajassa mun mielestä kesyttäminen voi heikentää vaistoja. Jos kukko totutetaan kaikenlaisiin yllätyksiin niin, ettei se niihin enää reagoi, niin eikö se jo heikennä vaarankin huomaamista ja siihen reagointinopeutta? Mielikuvitellaan vaikka, että on nii'in kesy kukko, että lapset saa kiljua ja riehua ja tehdä äkkinäisiä liikkeitä jne jne.. ja kukon tehtävä on vain olla ja "sietää".
-
Ilona
Komppaan Mimmiä. Jos poikasia haudotaan, niin kukolla on kuitenkin aika iso merkitys periyttäjänä. Ja kukoista on jatkuva ylitarjonta, pataanhan niistä joutuu joka tapauksessa suurin osa. Mä oon aatellut asian niin, että pidän kukoista hengissä vain parasta a-ryhmää. Jokainen, joka mulle alkaa uhota tai ei hoida hommiaan, joutaa pataan. Näin siis kukkojen, ei muun väen kohdalla. 
-
mirri
-
siimis
Mulla on yks harvinaisen turhanpäiväinen kukko. Pöljä mikä pöljä, ei voi kyllä kesyksi väittää mutta ei hypi päällekään. Viime kesänä katsoi visusti kiven takaa hipi hiljaa kurkkien, kun kanahaukka vei kanoja parvesta
Tosin eipä tuo siirrä geenejäänkään eteenpäin, kun ei polje kanojakaan!
Onko jollain fiksuja hyvin käyttäytyviä kukkoja, jotka oikeasti suojelevat parveaan? Mistä sellaisen saisi..? Ja vielä oikeaa rotua
Onko jollain fiksuja hyvin käyttäytyviä kukkoja, jotka oikeasti suojelevat parveaan? Mistä sellaisen saisi..? Ja vielä oikeaa rotua
-
raudikko
Mulla kerran kissa pelasti kukon kanahaukan kynsistä: Kissaemo oli pihalla poikasineen. Yhtäkkiä lapsi huutaa pihalta, että: "Äiti, äiti, haukka tappaa kanan!" ja kukko huutaa kurkku suorana. Ryntään ulos ja näen, kuinka emokissa raivona syöksyy kanahaukan kimppuun. Luuli kai, että haukalla on pentu kynsissään. Kukko pääsee haukalta irti ja juoksee kuin syötävä (!) talliin. Haukka ei meinaa tajuta lähteä pihasta, vaikka tämä ihmisemokin hyökkää karjuen kohti. Lopulta lehahtaa sähkölangalle tuumimaan, mitä tapahtui. Kukko menetti jokikisen pyrstösulkansa, mutta säilyi muuten vahingoittumattomana ja eli kymmenvuotiaaksi.
-
Maximoves
Nyt vähän näyttää siltä, että olis tarvetta kahdelle puhtaalle Alho-kukkonuorikolle (kiltistä kukosta), mielellään samasta pesueesta. Toi kukko on alkanut todella tulla päälle vaikkei kanoja edes ahdistelekaan. Tytöllä ei ole enää mitään asiaa kanalaan ja kukko tulee jo syyttä munkin päälle. Mä sitä rökitin vähän tossa, työnsin jalalla pois ja karjuin sekä mylvin, meni se karkuun, mutta tuli sitten toistamiseen vielä kinttuun kiinni oikeen kunnolla. Mitään sille ei ole koskaan tehty eikä sitä ole kiusattu, mutta tollanen siitä on nyt tullut. Sisällä ei oikein ole tilaa sitä juoksuttaa ja viimeinen vaihtoehto on vielä käyttämättä eli hiippailu yölliseen aikaan ottamaan se orrelta kainaloon...
Voiko tämä sisälläoloaika punaisine lämpölamppuineen vaikuttaa tähän ärhäkkään käytöseen vai johtuuko hautovista kanoista? Kun keräsin munia, tuli ensimmäinen hyökkäys vaikka en ollut edes hautovan pesällä. TOisen kerran tuli kinttuun kun yksi hautova rääkäisi, edelleenkään en ollut sen pesälle menossa.
Voiko tämä sisälläoloaika punaisine lämpölamppuineen vaikuttaa tähän ärhäkkään käytöseen vai johtuuko hautovista kanoista? Kun keräsin munia, tuli ensimmäinen hyökkäys vaikka en ollut edes hautovan pesällä. TOisen kerran tuli kinttuun kun yksi hautova rääkäisi, edelleenkään en ollut sen pesälle menossa.
-
tiina
Yks ihminen, jolla on multa hommaamia nuorikoita, kertoi, että niiden kukko oli yks kaks alkanu rökittää yhtä kanaa ihan hirveesti. Niilläki on punanen lämpölamppu. Lamppu oli otettu pois ja rökitys oli loppunu siihen.Sitä sitten mietittiin, että eikös täälläki jossain lukenut, että punainen pitäis nimenomaan rauhottaa Olisko niillä sitten kuitenki joku yhteys
Mulla on lämpölamppuna sellainen väritön.
En mä kyl oikee itsekkään usko tuohon selitykseen, mutta mistä sen koskaan noista tietää...
En mä kyl oikee itsekkään usko tuohon selitykseen, mutta mistä sen koskaan noista tietää...
-
Mimmi
Entäs jos se ei niinkään ole valon väri vaan yleisesti ottaen se, että kanoilla ei silloin ole lainkaan pimeää aikaa? Eläinsuojelusäädöksissä nimittäin on, että kanoille on tarjottava riittävän pitkä pimeä aika. Kesällähän sitä ei juuri tule luonnossakaan, mutta jos ympäri vuoden ei ole lainkaan pimeää aikaa, kai siitä voi hulluksi tulla?? Mä ainakin tulisin.. 
-
jamppa
Mullon kans palanu punaanen lämpölamppu koko ajan kanalassa, eikä ykskään oo viel tullu iholle! Mä en oikein siihen uskois...
Mä oon yleensä selättäny kukon jos alkaa kettuilemaan.. Eli kukko kiinni ja seljälleen maahan ja sit painaa kurkusta maahan, yleensä ne kyllästyy päälle tulemiseen kun aina joutuu selälleen..
Tai sit vaan annan saapasterapiaa... Potkasee kukon seinään...
Kai se vaan jotenki tulee uhmaikä niillekkin
Mä oon yleensä selättäny kukon jos alkaa kettuilemaan.. Eli kukko kiinni ja seljälleen maahan ja sit painaa kurkusta maahan, yleensä ne kyllästyy päälle tulemiseen kun aina joutuu selälleen..
Tai sit vaan annan saapasterapiaa... Potkasee kukon seinään...
Kai se vaan jotenki tulee uhmaikä niillekkin