Kaupan luomumunat
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
maunu_muori
-
smari
Syksyllä ostin myös viirumunia haudontaa varten cittarista Tampereelta. Ne oli 6 euroa / 10 kpl. Ostin yhteensä 30 munaa ja sain yhden tipun. Sitten kun periksi ei tietenkään voi antaa, niin ostin Turun cittarista ihan tuoreita viirumunia 10 laatikkoa eri pakkaajan munia, yhteensä siis 100 munaa!
Vähän kyllä mietin että mitäs sitten, jos kuoriutuukin vaikka jollain normiprosentilla ja tuleekin vaikka 75 tipua, niin sit oon sen määrän kanssa pulassa, mutta kun en siihen uskonut, niin ostin kuitenkin.
Niistä sadasta kuoriutui sitten 4, joista 1 jouduttiin lopettamaan. Loppujen lopuksi sitten mulla on nyt noista 130 munasta 2 viirukanaa, eli taitaa olla kalleimmat viirukanat mitä oon kuullu.
No, hauskaa oli kokeilla. Sitten kun sain ostettua 30 haudontamunaa harrastajalta (jotka muuten oli halvempia kun nuo kaupanmunat), niin tuli heti hienon värisiä viiruja iso liuta. 
Niistä sadasta kuoriutui sitten 4, joista 1 jouduttiin lopettamaan. Loppujen lopuksi sitten mulla on nyt noista 130 munasta 2 viirukanaa, eli taitaa olla kalleimmat viirukanat mitä oon kuullu.
-
maunu_muori
Mun tuurilla niistä kuoriutuu enemmän
, mikäli ukkeli ei taas SÄÄDÄ kosteutta.. niinkus niistä hansunmunista.. nää oli muistaakseni jostain kaarinan läheltä.. siis pakkaaja..
Mitäs Smari teit niistä puoliks haudotuista
leivoitko jotain vai syötitkö tirpukoille.. tollain niinkus varuulta kyselen
Pitäähän tää kokeilla
Mitäs Smari teit niistä puoliks haudotuista
Pitäähän tää kokeilla
-
dripple
Jaa... on täällä sitten kaikenmoisia haudontahulluja
Onneksi mun luomukananmunat (joilla aikoinaan koekäytin hautomakonetta) ei alkaneet kehittyä.
Viiriäisten munantuottaja sanoi, että he eivät vie munia kovinkaan usein myyntiin eli pakkaavat niitä valmiiksi koteloihin ja sitten lähtee isompi erä kerralla. Eli saattavat seisoa kauankin kääntelemättä ennen kauppaan tuloa ja jatkokehityksen kannalta väärissä lämpötiloissa. Viirunmunathan säilyvät kuitenkin syömäkelpoisina kananmunia pidempään.
Kaipa sitä jotain hautomakuumetta itselläkin, mutta mies käski keskittyä tämän kevään "haikaranmunan" hautomiseen
Viiriäisten munantuottaja sanoi, että he eivät vie munia kovinkaan usein myyntiin eli pakkaavat niitä valmiiksi koteloihin ja sitten lähtee isompi erä kerralla. Eli saattavat seisoa kauankin kääntelemättä ennen kauppaan tuloa ja jatkokehityksen kannalta väärissä lämpötiloissa. Viirunmunathan säilyvät kuitenkin syömäkelpoisina kananmunia pidempään.
Kaipa sitä jotain hautomakuumetta itselläkin, mutta mies käski keskittyä tämän kevään "haikaranmunan" hautomiseen
-
mirri
Eviran tätit ei ihan taitaisi hyväksyä tuolla periaatteella myyntiä. Minulle ainakin sanoivat että kun missään heillä ei ole mainintaa (evira) Viiriäisen munan pidemmästä säilyvyydestä, kuin kanamunan, niin pätee samat säännöt!
Ja jos on jossain selvitys pidemmästä säilyvyydestä, niin mielelläni ottaisin siitä tietoa vastaan, jos vain mahdollista. Ja säilytys lämmötkin antoivat ihan samat kun kananmunalle.Eli +5-+14 .
Olivat aika jyrkkiä tuon myynni ja pakkaamisen ja säilytyksen suhteen. Varsinkin jos niitä vie jonnekkin myyntiin.
Ja jos on jossain selvitys pidemmästä säilyvyydestä, niin mielelläni ottaisin siitä tietoa vastaan, jos vain mahdollista. Ja säilytys lämmötkin antoivat ihan samat kun kananmunalle.Eli +5-+14 .
Olivat aika jyrkkiä tuon myynni ja pakkaamisen ja säilytyksen suhteen. Varsinkin jos niitä vie jonnekkin myyntiin.
-
dripple
Mirri: kuinka kauan sulle sanottiin että voi säilyttää ennen myyntiin vientiä? Nimittäin ei tuolta kyseiseltä tilalta lähde munia kuin kerta viikkoon... Onkohan se valvontakaan sitten niin tarkkaa
Tuo viiriäisten munien säilyvyys on vain täältä ja muualta kuultua, eipä sitä kai ole tutkittu. Meillä ei munat ole koskaan ehtineet pilaantua, joten en tiedä miten kauan käytännössä säilyvät.
+5 taitaa olla jo liian viileä munien hedelmällisyyttä ajatellen. Siihen kun vielä kuljetustärinät päälle.
Tuo viiriäisten munien säilyvyys on vain täältä ja muualta kuultua, eipä sitä kai ole tutkittu. Meillä ei munat ole koskaan ehtineet pilaantua, joten en tiedä miten kauan käytännössä säilyvät.
+5 taitaa olla jo liian viileä munien hedelmällisyyttä ajatellen. Siihen kun vielä kuljetustärinät päälle.
-
mirri
-
smari
Muori, ne haudottiin kaikki loppun asti, kun ajattelin että en mun lampulla kuitenkaan nää tarpeeksi hyvin tummankirjavan viirumunan läpi. Enkä varmaan olis viitsinykkään tuommoista määrää alkaa yksitellen valaisemaan. Haudonnan lopuksi mun mies sitten hajoitti loput ja tyhjiä olivat olleet, eli yhtään ei ollut jäänyt kuoriutumatta tai kuollut kesken. Vika oli siis selvästi hedelmöityksessä tai jossain muussa, niin että ei ne lähteny alkuunkaan.
Kuulemma ne loppuun asti haudotut tyhjätkin voisi vielä hyödyntää eläinten ruokana, mutta en kyllä ilkeä, yäk!
Kaikkea sitä tuleekin tehtyä, saapahan nauraa näille omillekin haudontajutuille
Kuulemma ne loppuun asti haudotut tyhjätkin voisi vielä hyödyntää eläinten ruokana, mutta en kyllä ilkeä, yäk!
Kaikkea sitä tuleekin tehtyä, saapahan nauraa näille omillekin haudontajutuille
-
dripple
-
maunu_muori
-
mirri
Joo voi kiesus... kyllä sitä joutuis munakaupoille harvase päivä. Ukkokulta ei meilläkään taitais sulattaa....Nytkin on jo hyvin mietteliään näköinen
Vaikka kyllä ne linnut kivoja on...Voishan sitä hautoa ...
Mää oon ylleensä meillä auton ratissa...
Onneks Ukko ei nää näitä juttuja!
Vaikka kyllä ne linnut kivoja on...Voishan sitä hautoa ...
Mää oon ylleensä meillä auton ratissa...
Onneks Ukko ei nää näitä juttuja!
Viimeksi muokannut mirri, 25 Tammi 2009, 23:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
dripple
-
maunu_muori
Eikös sussa Dripple oo sen verran tota kokoo ja näköö ettei ees rutsinpojat ymmärtäis, ettei hautoja kuulunutkaan siivellisiin, vaan kädellisiin
.. mulla kun juoksee ne ankat perässä, kun on nilkat kiinni suoraan painavassa pyrstössä.. ja käynti ton keväisen pakun noston jälkeen himppasen verran vaivalloista...suorastaan tyypillisen vaappuvaa...
Sul on kyllä viisas miäs!!!
Sul on kyllä viisas miäs!!!
-
dripple