Kaupan luomumunat

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Kiitoksia, täytyy kohta lähteä kurkkimaan että olisko pikkusella jo sisaruksia. :smt001

Vai tuima, minä oon niin tuohon Klaaran perusilmeeseen tottunut että en huomaa enää, mutta taitaahan se aika tuima olla! :smt005 Se on kyllä aina tuon näköinen, eikä ole vihainen, paitsi nyt tietysti on kun on suojeltavaa siipien alla. Laitankin sille aina löylykauhan päähän siksi aikaa kun menen tipuja sen alta sonkimaan, nokkikoon sitä siinä sitten. :smt005 :smt005
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Siis onko tuo tipu kaupan luomumunasta?
flai

Onhan se. :)
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea tipusta! Voi apua...mä haluun nähdä kuvan, jossa kanalla on löylykauha päässä :smt043
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

flai kirjoitti:Onhan se. :)
Siis vau!! Se on totta!!!
Wiola

Viesti Kirjoittaja Wiola »

Arvatkaa kuka tänäänkin kyttäs Euromarketissa luomumunapakkausten viimoset myyntipäivät..olis ollut 20.2...aika hyvä? Oli Satanmunan munia...

Pitänee ensiviikon alussa tutkata uudelleen ja virittää kilpikonnanmunien hautomo sitten...3 viikkoa haudontaa..ollaan jo helmikuun lopulla...sitten tipulootassa neitokakadujen häkissä ja sitten kanihäkissä...heh...jos sattus vaikka tärppäämään.:)

Ken elää..hän näkee..hee:))

:smt020
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Satanmuna?? Mitäs niistä kuoriutuu, pikkupiruja?? :smt107
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

:smt005 :smt003 :smt005
Kanamummo tarkkana aamutuimaan! :smt003
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Onnea tipusta! Mua täällä naurattaa tuo löylykauha :smt005
Laittaisin kyllä minäkin noin tuimalle kanalle, näyttää nimittäin tosi vihaiselta. Ihana kuitenkin!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

kanamummo kirjoitti:Satanmuna?? Mitäs niistä kuoriutuu, pikkupiruja?? :smt107
No on kyllä kuvaava nimi kun eikö tuotantokanalat ole aika helvetillisiä paikkoja kanoille, häkkikanalat etenkin :smt002

On mullakin tapana ottaa kättäpitempää avuksi, jos joku kana hautoo ja sen pesään käy muut munimassa niin pitäähän ne ylimääräiset sieltä tyhjentää. Tavallisen muovisen kanojen ruokakupinkin saa aika hyvin "suojakilveksi" jolla on kätsä työntää hautoja kohti pesän peränurkkaa niin että munat paljastuvat :smt003
flai

No ainoaksihan se tipu nyt sitten jäi. Seuraava kuoriutuja oli liiskaantunut kesken ponnistuksen emon jalan alle. :smt010 Voi hemmetti näitä jättikanoja etten sano, tuntuu että aina ne litistää noita lapsukaisiaan. :smt013

Sitten oli kaksi hiljaiseksi jäänyttä, joista katselinkin jo eilen lampulla että olisivat kuolleita. Näen sen siitä, että se ilmakuplan ja tumman möykyn raja on "nestemäinen", eli siis vaihtaa paikkaa ja valuu siellä munan sisällä sitä mukaa kun sitä kääntää. Äsken avasin ne ja tottahan se sitten oli. :smt011

Yksihän oli kuollut aika alussa, ja yksi oli kokonaan tyhjä. Aika hyvin kuitenkin, että kaupan munista lähti viisi kuudesta kehittymään, vaikka nyt olikin mutkia matkassa ja tipuksi asti päätyi vain yksi. Pakkoko tässä on alkaa hautojien välitunnitkin vieressä seisten valvomaan, miten voi olla niin lahopää kana että kylpeminen menee hautomisen edelle ja munat jäähtyy niin että sikiöt kuolee! :smt018
Wiola

Onnea luomumunatipusta:)

Ehee, mulla lukihäiriö iski jälleen :smt013 Piti tietty olla että Satamunan...
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tähän ketjuun ehkä vähän sopimaton, mutta : jyskylässä oli citymarketissa viirunmunia... toivottavasti siellä on ollut kukko joukossa.. mää vähän törsäsin :)
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 :smt005 Onnea hankinnasta! nyt saa taas jännittää mukana!
Wiola

^^Kiitos vinkkivitosesta:) Olen etsinyt viirunmunia muutamista Jyppilän kaupoista. Seuraavalla cityreissulla käynkin sitten Cittarissa..hee ja pitää viritellä lämmöt kilpikonnanmunahautomossa korkeemmalle. :smt020

Alunperäinen suunnitelma oli laittaa viirunmunat hiomohautojaneitokakaduille jotka ei saa poikasia aikaseksi; tyhjiä munia vaan. Vaan saattas ne pyörtyä jos viiru kuoriutuisikin. Saatan noillekkin muutaman munan tellätä. Tänään poistin niiden tyhjät munat pesästä. :smt009
Vastaa Viestiin