Kanojen kasvatus syötäväksi

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Omasta kokemuksesta voin suositella :smt003
Kypsennysaika on vähän pidempi kuin broiskulla, nämähän ei ole tehotuotettuja, mutta onpa sitten makuakin. Eikä haittaa vaikka teurastus jäisi sinne kekrin korville, se rasva tekee kanakeitosta huikean makuisen talvipäivän ruoan.

Muuten pitää peesata muita eli ota ihmeessä joku liharotuinen kukko porukkaan. Meillä haudottiin keväällä neljä kultabrahman munaa ja kas, kaikista tuli kukko :smt005 Ja vielä melko pahapäisiä... Pienet kanat oli hätää kärsimässä kun kaksi körmyä hyökkäsi yhtä aikaa kimppuun, toinen polki ja toinen repi pyrstösulkia. No sitähän ei kauaa katsottu, vaan kukot päätyivät pataan. Niissä olikin sitten ihan eri tavalla evästä kuin näissä maatiaisissa ja sekasotkuissa mitä meilläkin muuten on syöty.
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

:smt006 Minulla olis plymouth rock kukko myynnissä! :smt002
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Just eilen pistettiin pois kolme alho-kukkoa, noin neljä kuukautta vanhoja. Nyljin ne ja otin vain rintapalat ja koivista suurimmat lihat ja lihaa tuli yhteensä tuollainen reilu 700 grammaa. Niistä saa esim. kaks tosi hyvää ja runsasta keittoa, joita me kahden hengen huusholli syödään monta päivää.

Resepti ois tämmönen jos kiinnostaa, olen ottanut sen Yhteishyvä-lehdestä:

300 grammaa lihaa
2 sipulia
300gr erilaisia keittojuureksia
öljyä
8dl vettä
2 kasvisliemikuutiota
1 1/2 dl punasia linssejä
basilikaa, pippuria, persiljaa
2dl kermaa

ruskista lihat öljyssä, lisää kasvikset ja sipulit. Lisää vesi, kasvisliemikuutiot ja linssit. Anna kiehua 15min. Mausta, lisää kerma, kiehauta nopeasti
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

tiina kirjoitti:Just eilen pistettiin pois kolme alho-kukkoa, noin neljä kuukautta vanhoja. Nyljin ne ja otin vain rintapalat ja koivista suurimmat lihat ja lihaa tuli yhteensä tuollainen reilu 700 grammaa. Niistä saa esim. kaks tosi hyvää ja runsasta keittoa, joita me kahden hengen huusholli syödään monta päivää.

Resepti ois tämmönen jos kiinnostaa, olen ottanut sen Yhteishyvä-lehdestä:

300 grammaa lihaa
2 sipulia
300gr erilaisia keittojuureksia
öljyä
8dl vettä
2 kasvisliemikuutiota
1 1/2 dl punasia linssejä
basilikaa, pippuria, persiljaa
2dl kermaa

ruskista lihat öljyssä, lisää kasvikset ja sipulit. Lisää vesi, kasvisliemikuutiot ja linssit. Anna kiehua 15min. Mausta, lisää kerma, kiehauta nopeasti
oi kun kuullostaa hyvältä! Tulispa Onnista oikein pahapäinen, niin saatais kokoeille :smt003
Ei vaan, pitää kai meidänkin hankkia sit sellainen kasvatuskukko kohta, kun tekee niin mieli kokeilla :smt016
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Ann75: Mulla on kasvamassa kukkoa sulle! Niistä puotehoalhoista oli sitte kaks kukkoa :smt013
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tiina laita tonne reseptit sivulle niin ei mene hukkaan!!
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Suvianne kirjoitti:Minä luin kanaoppaasta, että ihanne ikä on 2,5kk. Eli silloin on hyöty ja lihasuhde parhaimmillaan. Siitä eteenpäin kukko syö enemmän kuin kasvaa.
Näin oon mäkin lukenut. Mutta kuka viittii teurastaa parikuisia kukkoja, joissa ei oo lihaa nimekskään? Kotoinen rehu on kuiteskin niin halpaa, että antaa kasvaa vaan...

Jos mä kasvattaisin kesäkanoja nimen omaan lihan takia, niin hankkisin jotain raskaampaa rotua. Tai ehkä kalkkunoita? Ainakin valkoiset munijahybridit on aika pienilihaisia ja sitkeitä. Ja samaa voi sanoa maattareista... Plymouth on kuulemma hyvälihainen.
Suvianne

Minustakin näyttää, että alhot on pieniä vielä sillon. mutta osa kotikanoistani on kyllä aika isoja. Esim kiljukaula on jo isompi kuin pienempi kanani.
Jos tuohon sekaan saisi liharotua niin 2,5-3kk olis tosi hyvä aika laittaa pataan.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä kasvattelen aina niin kauan kukkoja, kuin tulevat hyvin toimeen. Siitä aina ehtii sit joku mennä myyntiinkin. Nytki yhdessä karsinassa on neljä kanaa ja neljä kukkoa (3½ vuotta, 7 kk ja 2 x 5 kk), mutta elo ihan sopuisaa.. Kohta siitä kyllä lähtee pari pataan.

Sitten, kun alan kerran teurastaa, teurastan yleensä kaikki ylimääräiset kerralla, niin menee sitten monen ikäisiä (2-8 kk). Se on sen verran sotkuista hommaa, että mieluummin tekee sitä yhden päivän ja sitten ei taas puoleen vuoteen. Pienimmät saatan kyllä heittää kissoille.. (Älytöntä ostaa jotain kaupan kissanruokapurkkeja, joissa on 4 % lihaa?)

Mutta nyt ois toive saada noita rokkeja.. Voi, jos flaikin asuisi jossain lähempänä, niin kukko ois jo meillä. :smt001
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Suvianne kirjoitti:Tiina laita tonne reseptit sivulle niin ei mene hukkaan!!
Öhhh, jos mä vaan osaan.
Suvianne

Täällä on erikseen reseptit osio. sinne vaan kopsaat ton. Ja otsikoksi tuo ohjeen nimi, niin sieltä sitten löytyy!
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Missä päin flai asustelee?

Ollaan tosin vasta keväällä niitä kanoja ottamassa.

Pitää saada ensin tyhjennettyä entisten kanojen sotkut alta pois...
flai

Tuossa avattaren allahan se lukeekin, eli Imatralla. Enirolta voi kysästä missäpäin se on. :smt003 Meiltä joutais myös yksi tai kaksi munivaa kanaa sekä nuorikkoja. Kanat jättisekoituksia, kasvavat ihan syötävän kokoisiksi. :smt002
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

flai: Onks se Kaikkonen mikä sul on myynnissä?
flai

^ Juu on. Kukon vaihtoa meinaan, kun se on jo kaikkien nuorempien isä ja isoisä ja niin edelleen... Tekis mieli plymouth rockia kuitenkin pääkukoksi, komea on ja lihakin kuulemma hyvää. :smt004
Vastaa Viestiin