Kananmunateollisuus
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Niin mäkin olen käsittänyt, että lattiakanalassa kanat muodostavat osaparvia ja hengailevat sen tutun porukan kanssa vaan. Ongelmia tulee vasta, jos tilaa, ruoka/juomapisteitä tai pesiä on liian vähän. Eli vähän sama juttu kuin ihmisillä vaikka rokkifestareilla: ei siellä kukaan stressaa, vaikka olis kymmenentuhatta vierasta immeistä ympärillä, mutta jos täytyy jonottaa tunti kaljahanalle ja makkarakojulle ja joku koko ajan talloo varpaille, niin sitten tulee tappelus.
Aivan, mikä oikeus ihmisillä on syödä munia? Tapa...
Munaa kun on totuttu tunkemaan joka halvatun ruokaan!
Eikä ne luomukanaloiden ulkotarhatkaan mitään isoja ole, postimerkinkokoisia tarhoja joissa kanat käyvät iltapäivisin jaloittelemassa kunhan ovat ensin enimmät munat tiputtanu munintapesiin. Näin ainakin yhdessä paikassa minkä tiedän..
Ja festareita mitkä kestää muutaman päivän ei edes voi verrata mihinkään suurkanalaan missä kanat ovat kuitenkin hieman kauemmin!
Munaa kun on totuttu tunkemaan joka halvatun ruokaan!
Eikä ne luomukanaloiden ulkotarhatkaan mitään isoja ole, postimerkinkokoisia tarhoja joissa kanat käyvät iltapäivisin jaloittelemassa kunhan ovat ensin enimmät munat tiputtanu munintapesiin. Näin ainakin yhdessä paikassa minkä tiedän..
Ja festareita mitkä kestää muutaman päivän ei edes voi verrata mihinkään suurkanalaan missä kanat ovat kuitenkin hieman kauemmin!
http://www.puurinkanala.fi/ Vaikka onkin tuo kanala saanut ties kuinka monta kertaa tuon vuoden maatila palkinnon niin ei sitä tiedä noittenkaan kanojen arjesta
Ps. en tiedä tuleeko toi linkki
Ps. en tiedä tuleeko toi linkki
Mä tossa just äsken lähetin Eviraan tänään ankaraan veriripuliin kuolleen kananuorikon. Toisen vastaavan lopetin ennen joulua. Tämmösistä ei ehkä rokotettujen ja lääkittyjen laitoskanojen tarvitse kärsiä, vaikka joku muu asia onkin ehkä huonommin. Nyt vaan toivon, että taudin syy selviäisi, eikä lisää uhreja tulisi. Sulfa ei ehtinyt pelastaa tätä kanaa. Muu parvi on toistaiseksi terve, kop kop. (koputtaa puista päätään)
Eivät ne isot lattiakanalatkaan välttämättä ole mitään kanojen paratiiseja, mutta minusta on hiukan liian yksioikoista sanoa, että pienkanala hyvä hyvä, ammattituotanto paha paha. Minä olen käynyt sellaisessakin isossa lattiakanalassa, jossa kanojen olot näyttivät hyviltä ja kanat tyytyväisiltä. Ja luotan kyllä luomumunien tuotannon eettisyyteen.
Tämä elämä nyt on tämmöstä, niin ihmisen kuin muidenkin eläinten, että siihen kuuluu iloja ja kärsimyksiä ja se loppuu kuolemaan. Kyllä minusta ihmisellä on oikeus syödä munia, mutta eläinten hoidossa pitäisi minimoida eläinten kärsimystä ja maksimoida niitä elämän iloja, jotka kanalla kuitenkin on aika vaatimattomia ja helposti järjestettävissä. Kaipa tämä pienkanalahoito kanalle on sitä parasta luksusta kokonaisuutena, mutta ei siinäkään aina voi kärsimykseltä välttyä.
Eivät ne isot lattiakanalatkaan välttämättä ole mitään kanojen paratiiseja, mutta minusta on hiukan liian yksioikoista sanoa, että pienkanala hyvä hyvä, ammattituotanto paha paha. Minä olen käynyt sellaisessakin isossa lattiakanalassa, jossa kanojen olot näyttivät hyviltä ja kanat tyytyväisiltä. Ja luotan kyllä luomumunien tuotannon eettisyyteen.
Tämä elämä nyt on tämmöstä, niin ihmisen kuin muidenkin eläinten, että siihen kuuluu iloja ja kärsimyksiä ja se loppuu kuolemaan. Kyllä minusta ihmisellä on oikeus syödä munia, mutta eläinten hoidossa pitäisi minimoida eläinten kärsimystä ja maksimoida niitä elämän iloja, jotka kanalla kuitenkin on aika vaatimattomia ja helposti järjestettävissä. Kaipa tämä pienkanalahoito kanalle on sitä parasta luksusta kokonaisuutena, mutta ei siinäkään aina voi kärsimykseltä välttyä.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Saa olla. Kaupallinen tuotanto kävis aika kalliiksi, jos kanat olis vaikka sadan osastoissa. Onhan se tietysti huono puoli, mut mun mielestä luomu on silti aivan eri luokkaa kuin joku häkkituotanto, jossa kyllä sitten taas on ne sopivat ryhmäkoot. Ja luomussa eläintiheys on kuitenkin vain puolet siitä, mitä se on tavanomaisessa lattiatuotannossa, joten kanojen on helpompi muodostaa osaparvia. Mut eihän kaupan munia ole pakko ostaa, jos ei hyväksy minkäänlaista kaupallista munantuotantoa. Ja kuten tänään tuli meidän kanalassa todettua, kyllä niitä hyvinvointiongelmia voi olla kotitarvetuotannossakin. Ne on ehkä vaan erilaisia kuin isoissa yksiköissä. Suo siellä ja vetelä (kakka) täällä...Suvianne kirjoitti:saako luomussa olla liian isoja parvia?