Kananmunateollisuus
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Olikohan muuten sama juttu mitä luin, väitti että on ollu oikeen tutkimus, että vapaat, ja lattiakanat olis paljon paljon sairaampia, ja huonokuntoisenpia. Ja niitä kuolisis useammin, kun taas häkkikanat olis ihan huippuja. terveitä, kauniita ja hyvinvoipia. että olis luonnonsuojelioiden hömpötystä, kun koitetaan vapaana tuottaa, ja eläimet sitten kärsii kun saavat liikkua ja ulkoilla.... Jessus että tuli savu korvista kun luinkin sitä. 

Mä olen kyllä oikeastikin nähnyt ton tutkimuksen. Ja siinä oli just noin...
Mutta ei se siltikään tarkoita että kanat nauttisi/ viihtyisi häkeissä! Onhan se selvä, että jos tuhansia kanoja laitetaan samaan tilaan lattialle, niin aikamoinen tappelu voi syntyä. Ja kana kun ei tunnista kun sen n.30 muuta kanaa niin ressihän sillä on päällä koko ajan kun vieraita vaan ympärillä.
Mutta ei se siltikään tarkoita että kanat nauttisi/ viihtyisi häkeissä! Onhan se selvä, että jos tuhansia kanoja laitetaan samaan tilaan lattialle, niin aikamoinen tappelu voi syntyä. Ja kana kun ei tunnista kun sen n.30 muuta kanaa niin ressihän sillä on päällä koko ajan kun vieraita vaan ympärillä.
Mää oon kyllä vähän eri mieltä tosta montako lajikumppania kana tunnistaa... onko joku oikeesti seurannut pitemmän aikaa sitä kanojen sielunelämää, että VAIN 30 olis määrä..
Miten musta tuntuu, että meidän tirpat tunnistaa noita nelijalkaisiakin, siis että kuka tykkää, että sitä ruokotaan ja kuka taas ei... ja taatusti ne tunnistaa myös meidän muut eläimet... ja meidät..(esim Heta -hanhea ei lähestytä sitä väistetään, vaan pikkuhansusta ei oo niin väliksi) . missähän tutkimuslaitoksessa tommoinen testi on tehty... eikös niillä ollut tilaa isommalle parvelle? Musta sen tuloksen pitäis olla niin päin, että tunnistaa AINAKIN 30 yksilöä.. miks kanojen älyä aina vähätellään.
Mulla on parhaimmillaan ollut aika monta ... kanaakin, ja kyllä ne on tienneet, että kuka kaveeraa kenen kanssa ja mikä taas on sellainen, jota ei kannata lähestyä.. Nyt ei oo kuin reippaat kolmekymmentä, sen helvatan supisakin vuoksi...
Miten musta tuntuu, että meidän tirpat tunnistaa noita nelijalkaisiakin, siis että kuka tykkää, että sitä ruokotaan ja kuka taas ei... ja taatusti ne tunnistaa myös meidän muut eläimet... ja meidät..(esim Heta -hanhea ei lähestytä sitä väistetään, vaan pikkuhansusta ei oo niin väliksi) . missähän tutkimuslaitoksessa tommoinen testi on tehty... eikös niillä ollut tilaa isommalle parvelle? Musta sen tuloksen pitäis olla niin päin, että tunnistaa AINAKIN 30 yksilöä.. miks kanojen älyä aina vähätellään.

Mulla on parhaimmillaan ollut aika monta ... kanaakin, ja kyllä ne on tienneet, että kuka kaveeraa kenen kanssa ja mikä taas on sellainen, jota ei kannata lähestyä.. Nyt ei oo kuin reippaat kolmekymmentä, sen helvatan supisakin vuoksi...
Aika pitkän kesäkanakokemuksen rintaäänellä väitän, että tuo tutkimus on ihan hölynpölyä. Meillä on vanhoista laitoskanoista lattiakanat aina olleet huomattavasti parempikuntoisia kuin vanhat häkkikanat. Lattiakanoilla oli enemmän lihasmassaa, parempi kunto, terveempi käytös, parempi höyhenpuku ja vähemmän arpia yms.mirri kirjoitti:Olikohan muuten sama juttu mitä luin, väitti että on ollu oikeen tutkimus, että vapaat, ja lattiakanat olis paljon paljon sairaampia, ja huonokuntoisenpia. Ja niitä kuolisis useammin, kun taas häkkikanat olis ihan huippuja. terveitä, kauniita ja hyvinvoipia.
Onhan toki eriasia jos kanoilla on paljon tilaa liikkua kun että on ahdettu halliin vieri vieren! Jos on tilaa liikkua muodostetaan "laumoja"!
Jos vaikka ihminen tungetaan pieneen tilaan muutaman tuhannen muun ihmisen kanssa niin tappeluhan siitä syntyy! Ja koko ajan uusi naama edessä!
Mä en hyväksy häkki kanaloita enkä lattia kanaloita! Siis sellasia missä on tuhansittain!
Kanalle kuitenkin on paras se oma pieni lauma ja paljon tilaa liikkua ja touhuta!
Jos vaikka ihminen tungetaan pieneen tilaan muutaman tuhannen muun ihmisen kanssa niin tappeluhan siitä syntyy! Ja koko ajan uusi naama edessä!
Mä en hyväksy häkki kanaloita enkä lattia kanaloita! Siis sellasia missä on tuhansittain!
Kanalle kuitenkin on paras se oma pieni lauma ja paljon tilaa liikkua ja touhuta!
No varmaan riippuu siitäkin miten tutkitaan
Ihan varma olen että jos mulla olis 100 valkoista leghornia tuolla kanalassa niin ikinä en oppis niitä jokaista tuntemaan. Mutta jos mulla olis 100 noita riemunkirjavia tyrnäväläisiä niin ihan varmasti osaisin. Tai jos mulla olis 10 kanaa, 10 hevosta, 10 lammasta, 10 sikaa, 10 vuohta, 10 viiriäistä, 10 lehmää, 10 kania 10 kissaa ja 10 karjakkoa niin tuntisin nekin kaikki

Ihan varma olen että jos mulla olis 100 valkoista leghornia tuolla kanalassa niin ikinä en oppis niitä jokaista tuntemaan. Mutta jos mulla olis 100 noita riemunkirjavia tyrnäväläisiä niin ihan varmasti osaisin. Tai jos mulla olis 10 kanaa, 10 hevosta, 10 lammasta, 10 sikaa, 10 vuohta, 10 viiriäistä, 10 lehmää, 10 kania 10 kissaa ja 10 karjakkoa niin tuntisin nekin kaikki

Hih muusa: olikin puhe siitä montako lajikumppania KANA pystyy tunnistaan.. ei siitä montako kanaa ihminen erottaa siis valkoisista leghorneista(vaikka oliskin kanaimmeinen)... kyl määkin erotan ihan satavarmaan 100 ihmistä toisistaan varsinkin, jos ne on uroksia.. vaikka niillä kaikilla olis esmes virka-asut päällä
ihan tunsin oman pojan kun olin Mikkelissä valatilaisuudessa vuonna kuus ja jätkiä oli koko ravirata pullollansa, ja kaikki samalla habituksella , kaljut päät ja kirjavat maastovaatteet

Ei se lukumäärä oo asia, joka ratkasee yhtään mitään vaan se onko tarpeeksi tilaa muodostaa omia parvia. Esim 3000 luomukanan tila voi olla ihan hyvä..ainakin kesäaikaan, kun niillä eläimillä on mahdollisuus muodostaa omia parvia ton isomman määrän sisällä, kun ne ulkoilevat ja tilaa riittää... Ei niittä kanoja yhtään haittaa vaikka siellä pellolla pörhältäis tuhansia kanoja, kunhan ne saa olla omassa parvessaan.... se kanaparven vaatima alue on kuitenkin suhteellisen pieni. Lattiakanalassa tosin on harvoin niin väljää että ne pystyis siellä oleen parvena, mut ristiä veikkaan, että käyttävät kuitenkin samoja juomanippoja ja ruokinta-automaatteja kuin ne bestikset. Ei ne varmaan siirry hallin päästä toiseen... toi oliskin ihan mielenkiintoinen tutkimusaihe, eli "parveutuuko" ne tollasessa isommassa yksikössä...eli onko siellä samat kanat lähekkäin vai vaeltaako ne hallin eri osiin yksittäin ( mitä kyllä suuresti epäilen) Ei niillä silloin oo niin montaa naapuria, kun vois kokonais lintu määrästä päätelllä. 

Jos pienkanala olis ainoo vaihtoehto, niin silloin tuomittais suurin osa ihmisistä olemaan ilman munia.. mikä ei musta oo kyllä oikee vaihtoehto..ketään kohtaan, vain tavalla tai toisella etuoikeutetut immeiset sitten söis leivonnaisia ja munia. Siihen ennenvanhaan aikaan ei oo enää paluuta, pitää vaan luoda sellaiset puitteet että kaikki saa jotain.. rahalla tai ilman... ja niin ettei eläimet tarpeettomasti kärsi.
Oon mää kuullut sellaisiakin väitteitä, ettei sais ostaa munia yli 20- 25 kanan kanaloista ja viitaten noihin ylläoleviin kokemuksiin musta se on törkeetä aivopesua ja täysin vailla tieteellista pohjaa ja ilman kanakokkemusta kehiteltyä! Enkä nyt viitti mainita mikä järjestö tällästä skeidaa työntää tuutista.
Oon mää kuullut sellaisiakin väitteitä, ettei sais ostaa munia yli 20- 25 kanan kanaloista ja viitaten noihin ylläoleviin kokemuksiin musta se on törkeetä aivopesua ja täysin vailla tieteellista pohjaa ja ilman kanakokkemusta kehiteltyä! Enkä nyt viitti mainita mikä järjestö tällästä skeidaa työntää tuutista.
No mikä ihmeen "oikeus" sekään on sitten että ihmisen "pitää" saada syödä munia?
Siihen nyt vaan ollaan totuttu...
Ja se nyt oli vaan esimerkki että montaks kanaa itse oppisin tunnistamaan, tarkoitus oli toki vääntää rautalankaa ja sillätapaa selvittää että ilman muuta kana voi oppia tuntemaan sen 100 lajitoveria ja talon omat viis kissaa ja kaks koiraa ja kolme ihmistä ja sen kivan naapurin mummon joka tuo pullaa
ja että ihan varmasti niitä kanoja itseä helpottaa siinä tunnistamisessa että lajitoverit ovat selvästi erinäköisiä, varsinkin silloin kun niitä on paljon.
Ja kyllähän ne kanat parveutuu jos vaan mahdollisuus on, siksihän ne kerroslattiakanalatkin on hyviä kun voivat muodostaa itse omia osastojaan ja jakautua monen kerroksen väeksi.

Ja se nyt oli vaan esimerkki että montaks kanaa itse oppisin tunnistamaan, tarkoitus oli toki vääntää rautalankaa ja sillätapaa selvittää että ilman muuta kana voi oppia tuntemaan sen 100 lajitoveria ja talon omat viis kissaa ja kaks koiraa ja kolme ihmistä ja sen kivan naapurin mummon joka tuo pullaa

Ja kyllähän ne kanat parveutuu jos vaan mahdollisuus on, siksihän ne kerroslattiakanalatkin on hyviä kun voivat muodostaa itse omia osastojaan ja jakautua monen kerroksen väeksi.