Outo puhelu

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Pässit mä pulttasin aina niskalaukauksella,
Lampaat ja vuohet pitääkin ymmärtääkseni tainnuttaa niskasta päin. Hevosta ja lehmää taas ammutaan otsaan.

Minä en näe kyllä mitään pahaa teurastusjutuissa, mutta ehkä sitä on niin paatunut jo kun sitä on koko ikänsä nähnyt. Kuuluu niin normaaliin elämään jo.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Mun tekee pahaa noi teurastusjutut ja luin niita vaan toinen silma auki :smt002 Paatin jo etten tata keskusteluaihetta kay enaa lukemassa, mutta uteliaisuuteni on hallitsematon... :smt003 Oma vikani :smt017 Jatkakaa. Luen vaikka toinen silma vahan auki ja aurinkolasit paassa sitten ;-)
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Klara kirjoitti:Sen takia tohdin alkaa miettiä sitä pulttista itellekkin ja parempi sekin kuitenkin että alkaisin sillä kirveellä hosua. Jollei kirves ja pulttis toimi niin sitte ei ole paljo vaihtoehtoja kuin ampua niskan kautta. Se vaan että jollei omista asetta niin...
...paras kun nikkaroit samantien giljotiinin :smt003

Mistä tulikin mieleeni kun joskus kävin tallilla, semmoinen vanha navettarakennus ja tallinvintillä kanala niinkuin usein on, ei siellä kanoja vuosikausiin ollut ollut vaan kanala oli säilötty täyteen rojua. Ja siellä oli semmoinen vanhan ajan oikea pahnasilppuri... "tietävämmät" tallitytöt esitteli sen kanagiljotiininä :smt003 Ihan tosissaan olivat ja minäkin niin tietämätön että uskoin. Olipa yllätys kun sitten myöhemmin näin toisella tallilla papparaisen pätkivän pahnaa "kanagiljotiinilla" hevosille appeeksi... :smt005
Suvianne

Re: teurastus

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Pigeon kirjoitti:Teurastus kokemuksetkin on kyllä jo siinä rajoilla, että kannattaako niistä kirjoitella tänne laisinkaan. Sitten noista rituaali hommista, niin joku vuosi sitten paljastui, että joku täysin Suomalainen porukka on käyttänyt kanoja,ym johonkin rituaaleihin. En muista mitä porukkaa ne oli. Liittyköhän se jotenkin saatanan palvontaan tai vastaavaan, jotka kaatelee hautakiviäkin. Jotenkin niin se meni. Muistaako joku tapauksen?
Tänn e pitäää tehdä joku lista mistä voi katsoa, mitkä on epätoivottuja aiheita. Ei uusi foorumilainen , niinkuin minäkin, voi tietää mitkä on sallittuja ja mitkä ei.
Muusa

No - se on usein aika pitkälti mielipideasia että mikä aihe on "sovelias" - itse näkisin että kun kananpitoon liittyy aika oleellisesti ainakin ylimääräisten kukkopoikien päiviltäpäästäminen, ja kun täällä monilla on muitakin omatarvetuotantoeläimiä niin jotta saadaan se kukko tai pässi lihoiksi niin pitäähän se teurastaa. Niin silloin siitä pitää voida myös keskustella ja kun teurastukset monille on vaikea asia niin hyvähän se on toisilta saada kokemusperäistä tietoa että miten kannattaa teurastus hoitaa että se on elämielle ja teurastajalle itselleenkin kaikkein helpointa, ja taas voidaan varoitella että miten ainakaan ei kannata tehdä.
Lukemaanhan ei kukaan pakota :smt002
Pigeon

teurastus

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Ymmärrän täysin teurastuksen periaatteen, eikä siitä olekkaan kysymys. Eiköhän Suomesta löydy ammattilaisia, jotka neuvovat/lopettavat, jos on tarvis. Lukea ei tietenkään ole pakko. Ja jokainen kirjoittajahan vastaa aina omasta tekstistään.

usva kirjoitti "Lampaat ja vuohet pitääkin ymmärtääkseni tainnuttaa niskasta päin. Hevosta ja lehmää taas ammutaan otsaan.

Minä en näe kyllä mitään pahaa teurastusjutuissa, mutta ehkä sitä on niin paatunut jo kun sitä on koko ikänsä nähnyt. Kuuluu niin normaaliin elämään jo.

Jos olet niin paatunut ja koko ikäsi sitä nähnyt, niin miksi kirjoitat "Lampaat ja vuohet pitääkin ymmärtääkseni tainnuttaa niskasta päin??
Viimeksi muokannut Pigeon, 19 Joulu 2008, 17:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kyllä minustakin eläinaiheiset jutut oikeastaan kaikin puolin mahtuu ihan hyvin tänne foorumille, syntymästä kuolemaan. Ja jos on muusta kuin siipikarjasta tai possuista, niin nekin voi laittaa ohi aiheen -topiciin.

Monella työpaikallakin on uskonto ja politiikka kiellettyjä aiheita, sillä niistä tulee helposti eripuraa, turhan kiivaita keskusteluja ja jotkut saattavat loukkaantua. Noin muuten pitää mun mielestä vain itse puntaroida, mikä on sopivaa. Ei kai sitä kukaan oikein voi tarkasti määritelläkään, mutta hienovaraisiahan sitä aina yritetään olla vieraampien ihmisten kanssa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Pike; ushva sanoi, että on koko ikänsä nähnyt, niin on paatunut. Siis ei itse tehnyt. Siksi voi myös olla epävarma tekotavoista..
Muusa

Pigeon kirjoitti:Ymmärrän täysin teurastuksen periaatteen, eikä siitä olekkaan kysymys. Eiköhän Suomesta löydy ammattilaisia, jotka neuvovat/lopettavat, jos on tarvis.
No jaa - usein se ei ole ihan realistista hankkia ammattilaista lopettamaan vaikka yhtä kukkoa, ja ne ammattilaisen neuvotkaan ei välttämättä ole kovin käyttökelpoisia kun broilerien lopetus teurastamolla käy kuitenkin vähän eri tavalla kuin yhden kotikukon päiviltä päästäminen...
Mun mies muuten opiskeli vanhasta kanakirjasta eri lopetustekniikoita ja opetti sitten työkaverilleen, joka harrastaa lintujen metsästystä, sen niskojennaksautustaktiikan. Metsästäjäkaveri oli oikein kiitollinen koska hän ei oikeasti oikein tiennyt mikä on paras tapa lopettaa haavikot! Harrastuksekseen metsästävä ei tokikaan ole sellainen "ammattilainen" mitä Pigeon tarkoittaa - mutta kuitenkin.
Ja miksei munisfoorumi olisi kelpo kanava tämänkaltaiseenkin neuvontaan?
Pigeon kirjoitti:Jos olet niin paatunut ja koko ikäsi sitä tehnyt, niin miksi kirjoitat "Lampaat ja vuohet pitääkin ymmärtääkseni tainnuttaa niskasta päin??
Vois kuvitella että Ushvasta tuo on paras tapa mutta sanoi varovaisesti näin siltä varalta että jonkun muun kokemusten mukaan joku muu tapa on parempi?
Pigeon

teurastus

Joo, huomasin ja korjasin. :smt002
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

On se kuitenkin hyvä, että näistä puhutaan, edes senverta, että jos joku tulee ehdottamaan jotain kummaa teurastus tapaa. Niin voi väittää vastaan ettei nyt ihan sentä niin ole. Kun täällä pysytään kumminkin ihan asiassa, ja kerrotaan ihan järkevää tietoa
Pigeon

teurastus

Niimpä, mutta tässä topikissa on kaksi eri aihetta. Alunperin koski outoa puhelua, joten voisiko tämän keskustelun ja teurastushommat siirtää eri paikkoihin?
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Tosta oudoista puheluista, taas se alko tänään. Joku , tai jotkut soittaa meille, en ymmärrä mistä, ja mix. Siis en saa mitään selkoa mitä ne puhuu. Ja ne soitteleepi vielä ihan tuohon lankapuhelimeen!
Aika epätoivoisesti koitin tänäänkin kysellä että kuka ja mitä. Mutta vastaus on vaan aloo molokotitimolokotimolo... kuulosti ihan kun joku ois kyselly okinapaa.... :smt005 ei se ainakaan englantia osannut. Soitin puhelin yhtiöön ja ne onneks sano, ettei se meille mitään maksa vaikka soittaisivat kiinasta. Huh helpotus. Että täällä sitten mölötetään takaisinpäin :smt005
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

mirri kirjoitti:Mutta vastaus on vaan aloo molokotitimolokotimolo... kuulosti ihan kun joku ois kyselly okinapaa....
:smt005 :smt003 :smt005 :smt003
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Pigeon kirjoitti:Niimpä, mutta tässä topikissa on kaksi eri aihetta. Alunperin koski outoa puhelua, joten voisiko tämän keskustelun ja teurastushommat siirtää eri paikkoihin?
Mielestäni tätä topikkia on aivan mahdoton jakaa mitenkään. Alunperin oli puhe oudosta puhelusta, jossa ostateltiin kukkoja teurastettaviksi epämääräisiin olosuhteisiin. Koko ketjun opetus, jos niin voi sanoa, kiteytyy minun mielestäni hyvin mirrin sanonnassa:
mirri kirjoitti:On se kuitenkin hyvä, että näistä puhutaan, edes senverta, että jos joku tulee ehdottamaan jotain kummaa teurastus tapaa.
Aika yleistä on, että jutut lähtevät ns. rönsyilemään keskutelupalstoilla milloin minnekin. Niinhän se käy elävänkin elämän keskusteluissa. Toisia se haittaa...toisista se on keskustelujen suola. Meitä on niin moneen junaan ja joku jää aina asemallekin. Rönsyilet sä Pige itsekin, että älä yhtään yritä nyt nipottaa siellä:smt006

Valitettavasti totuus on, että noin puolet tipuista on kanoja ja puolet kukkoja. Kukkoja ei mahdu kovinkaan monta yhteen parveen, joten pakkohan niistä ylimääräisistä kukkopojista on päästä eroon. Kaikille ei mitenkään löydy uusia koteja, joten mitä muuta voi tehdä kuin tappaa ne? Nimittäin: jollei ihminen tapa, niin ne ensin haavoittavat pahastikin toisensa ja loppujen lopuksi tappavat toisensa! Se on luonnon laki ja sille ei voida mitään. Mutta sitten siihen, että miten ja missä ne tapetaan...siihen vastuulliset omistajat voivat vaikuttaa! Yksi konsti on juuri tämä, ettei myydä epämääräisille kukkojen kyselijöille.

Sitten vielä tuohon, että mistä täällä saa keskustella: ehdottoman suotavaa on jutella siipiveikoista ja toki possuistakin! <---Noissa jos pysyttelee, niin ei mene kovin paljon metsään :smt006 Yrittää olla siis vitsi. Tottakai saa esim. tuolla offissa jutskata lähes mistä vaan, mutta pitää muistaa se, että ensisijaisesti olemme edelleen siipikarjaharrastajille tarkoitettu foorumi! Tässä itse olen täysin samaa mieltä smarin kirjoituksen kanssa!
smari kirjoitti:Mua kyllä häiritsee jos haluan lukea kanoista ja kaikista ihanista linnuista ja keskusteluissa aletaan kirjoittaa itsemurhan tekotavoista! Olenko sitten jotenkin rajoittunut, en tiedä, mutta onhan lähes joka aiheelle omat fooruminsa. Yritän kyllä ymmärtää, että jokaisella meillä on erilainen ajatus siitä mikä on sopivaa ja mikä ei, mutta itse pidän sitä tälle palstalle sopimattomana.
Ja myös siitä muistutan, että keskustelun aiheen lisäksi on erittäin tärkeää se, että miten keskustelee eli kuten Mimmi sanoi:
Mimmi kirjoitti:Monella työpaikallakin on uskonto ja politiikka kiellettyjä aiheita, sillä niistä tulee helposti eripuraa, turhan kiivaita keskusteluja ja jotkut saattavat loukkaantua. Noin muuten pitää mun mielestä vain itse puntaroida, mikä on sopivaa. Ei kai sitä kukaan oikein voi tarkasti määritelläkään, mutta hienovaraisiahan sitä aina yritetään olla vieraampien ihmisten kanssa.
Eli kuten mikkero sanoi:
mikkero kirjoitti:Mutta eikös jatketa näillä munanetti aiheilla. :smt001
Aika hyvä vinkki eikö totta?
Hirveän laajalle meidän ei mielestäni kannata laajentaa keskusteluaiheita yksinkertaisesti siitä syystä, että näitä lintuaiheisia foorumeita on niin onnettoman vähän! Muille aiheille, esim. koirille, hepoille, kissoille, ihmissuhteille, musiikille jnejne. löytyy vaikka ja vallan kuinka monta palstaa.
Vastaa Viestiin