aloittelijan kysymyksiä
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
mörrimöykky
aloittelijan kysymyksiä
Kuinka monta kanaa + kukko on sopiva määrä 4 neliön kokoiseen kopperoon? Itse olen ajatellut 4 tai viittä kanaa, mutta onko sopiva määrä, jotta kanoilla olisi riittävästi tilaa. Kuinka monta pesäkoppia tarvitaan? Kuinka korkea ulkoaitauksen kannattaisi olla, jotta maatiaiskanat pysyvät sisäpuolella? Millainen lämmitys systeemi? "Koppero" on eristetty villalla. Kiitoksia jo etukäteen!
-
tallitalikko
Ehkäpä toi neljä - viis kanaa + kukko olis aika sopiva määrä. Pesäkopeista kai yleensä on sellanen ohje, että pesä/neljä kanaa, eli ehkä yks tai kaks riittää. Meillä ulkoaitaus on noin 150cm ja hyvin pysyy kanat sisäpuolella.. Haukkojen takia olis hyvä olla katto, jos on kovin aukea tms. paikka. Lämmityksestä en osaa sanoa, meillä vuohet lämmittää tilan ja kovimmilla pakkasilla käytävällä on sähköpatteri päällä. Kanat pölyää aika paljon, sähköpatteri ei siks taida olla kovin hyvä vaihtoehto.. Talvella pidetään tietenkin myös kestopehkua sekä kanoilla, että vuohilla, toimivan kestopehkun avulla saadaan myös lämpöä.
Maatiaiset ei kyllä taida edes kovin lämmintä tilaa tarvi, ne tottuu kyllä viileeseenkin, kunhan vesi pysyy sulana ja tila vedottomana, meillä on yleensä lämpö 5-10 astetta. :D
Maatiaiset ei kyllä taida edes kovin lämmintä tilaa tarvi, ne tottuu kyllä viileeseenkin, kunhan vesi pysyy sulana ja tila vedottomana, meillä on yleensä lämpö 5-10 astetta. :D
-
kuukernuppi
Samaa mieltä kanamäärästä kuin edellinenkin eli 4-5 ja kukko on ihan jees maattareilla kun ovat aika pieniä. Ne osaavat käyttää hyväkseen erilaisia tasoja joilla saa kivasti lisätilaa esim. hyllyjä ym. Hyllyt antavat myös pakopaikan parven alimmille jäsenille. Turvepehku itsessään lämmittää jonkun verran ja meillä on lisäksi öljytäytepatteri (niissä tosin on omat riskinsä). Meillä maatiaiset lensivät joskus aitan katolle 2,5 metrin korkeuteen et ne ei ihan matalassa tarhassa pysy jos ei sitten laita verkkokattoa(minun mielipiteeni) se riippuu myös siitä kuinka suuri aitaus on, että kuinka pitkän kiitoradan saavat :D
-
Volmari
Tuo tarhassa pysyminen lienee aika yksilöllistä, sillä meilläkin kanat lentää tallin katolle tuosta vaan, mutta viime kesänä, kun olivat 120cm puutarhaverkon sisällä lopun kesää (naapuriin karkailun takia, aidattu alue ei ollut suuren suuri) niin kyllä ne siellä pysyivät.
Varmaan ihan kokeilemalla se sopivin aidan korkeus selviää. Yleensä olen nähnyt, jos aidat ovat olleet ilman kattoa, niin ne on tehty siitä 180cm kanaverkosta...
Varmaan ihan kokeilemalla se sopivin aidan korkeus selviää. Yleensä olen nähnyt, jos aidat ovat olleet ilman kattoa, niin ne on tehty siitä 180cm kanaverkosta...
-
Kanaset
-
Touho
Hei,
meillä suunnitellaan kanalaa valmistuvaksi ensi kesäksi, mutta muutama juttu mietityttää..
Kanalaan tulisi vain maatiaisia ja ne asuisivat samassa rakennuksessa vuoden ympäri. Rakennus on vanha leikkimökki, olisiko noin kolme neliötä ja korkeutta 150cm. Ikkuna tulisi eteläseinustalle.
Monta kanaa kukon kanssa tuolla voisi asustaa mukavasti ?
Mökki on tarkoitus eristää 5cm styroxilla, pitääkö lattiaankin laittaa ? Muuten lattiaan tulee laudat ja päälle muovimatto.
Lämmitystä ei tulisi vain kestopehku (osataan kyllä tehdä toimiva) riittääkö ?
Lisävalo talveksi vedettäisiin roikalla, käykö hehkulamppu ? Minkä tehoinen ?
Entä tuuletus, millä keinoin siellä saa ilman kiertämään niin ettei vetoa synny?
Kaikki muukin tieto ja neuvo kiinnostaa, kun meillä ei ennen ole siivekkäitä ollut...
meillä suunnitellaan kanalaa valmistuvaksi ensi kesäksi, mutta muutama juttu mietityttää..
Kanalaan tulisi vain maatiaisia ja ne asuisivat samassa rakennuksessa vuoden ympäri. Rakennus on vanha leikkimökki, olisiko noin kolme neliötä ja korkeutta 150cm. Ikkuna tulisi eteläseinustalle.
Monta kanaa kukon kanssa tuolla voisi asustaa mukavasti ?
Mökki on tarkoitus eristää 5cm styroxilla, pitääkö lattiaankin laittaa ? Muuten lattiaan tulee laudat ja päälle muovimatto.
Lämmitystä ei tulisi vain kestopehku (osataan kyllä tehdä toimiva) riittääkö ?
Lisävalo talveksi vedettäisiin roikalla, käykö hehkulamppu ? Minkä tehoinen ?
Entä tuuletus, millä keinoin siellä saa ilman kiertämään niin ettei vetoa synny?
Kaikki muukin tieto ja neuvo kiinnostaa, kun meillä ei ennen ole siivekkäitä ollut...
-
tallitalikko
Mä en osaa tohon leikkimökkikanalaan muuta kommentoida, mutta mun kaveri teki leikkimökistä kanalan ja ne ainakin sai siitä aivan toimivan. Sinne laitettiin sähköpatteri + valo, eristettiin yms. Se oli oikein näppärä pikkukanala :D
Se tais olla samaa kokoluokkaakin ja siellä tais olla enimmillään viisi kanaa (ruskeita hybridejä) ja kukko.
Se tais olla samaa kokoluokkaakin ja siellä tais olla enimmillään viisi kanaa (ruskeita hybridejä) ja kukko.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Meillä tämän kesän paras=pahin haukkasaldo on kerralla NELJÄ, joten suosittelen kaikille ihanille kanasille katettua ulkotarhaa :D Pressukatto on hyvä siinä mielessä, että antaa varjoa ja sateen suojaa, vaikkei sade ole ollutkaan tämän kesän ongelma
Ja noista talvikanalan minimilämpötiloista (ainakin maatiaisille!) sanoisin, että riittää, kun vesi pysyy sulana=ei pakkasta!
Ja kokovaatimuksista: kana tai kaks/neliö---ovat silloin onnellisia...mun mielestäni...
Ja noista talvikanalan minimilämpötiloista (ainakin maatiaisille!) sanoisin, että riittää, kun vesi pysyy sulana=ei pakkasta!
Ja kokovaatimuksista: kana tai kaks/neliö---ovat silloin onnellisia...mun mielestäni...
-
Pootsi
Olen huomannut, että ylimäräisten rakennelmien sun muitten virikkeitten kanssa kanat pärjäävät vähän tiuhemmassa kuin tyhjällä lattialla. Hyvä pesä, paljon orsia ja hyllyjä, kylpypaikka, juureksia ja läskiä nokittavana, riittävä valaistus ja varjopaikkoja yms, niin lintutiheys voi olla ehkä kaksinkertainen. Mutta paras on tilava kanala ja paljon virikkeitä. Mitä suurempi tila, sitä suurempi voi olla eläintiheys, mielestäni. Mutta kotikanalassa parvikoko ei voi olla kovin suuri, ainakaan itse en laittaisi paljoa yli kymmentä kanaa samaan sakkiin.
Olen tässä laittanut kanoja erikokoisina parvina erikokoisiin tiloihin. Neljä kanaa viidellä neliöllä oli todella väljä, kanat liikkuivat lattialla pienessä nipussa lähellä toisiaan. Viisi kanaa kolmella neliöllä oli taas aika tiukka. Tosin, mulla on nyt muutaman päivän ajan rakentelun vuoksi seitsemän kanaa kolmella neliöllä. Parvi voi mainiosti, mutta llinnut ovatkin ystäviä keskenään. Kopperossa on paljon tekemistä, tiput voivat myös katsella ikkunasta ulos. Hyvä kukko rauhoittaa kanoja todella huomattavasti. Rotu näkyy vaikuttavan huomattavasti tilantarpeseen.
Suosittelisin aloittamaan suunnilleen kanalla per neliö, pärjäämisen mukaan parvea voi myöhemmin suurentaa tai harventaa.
Touho, luulisin, ettei lattiaan tarvitsisi laittaa eristystä kestopehkun vuoksi. Tosin en tiedä rakentamisesta mitään...Hyvä kestopehku kyllä riittää lämmittämään. Pikkuhiljaa alkaa jo olla kiire, jotta kanat kerkiävät kakkia riittävästi ennen pakkasia, että pehku lähtee maatumaan. Itse laittaisin kanalaan hehkun tilalle energiansäästölampun. Sillä on pienempi palovaara, tietty sähköäkin menee vähemmän. Tuuletusaukkoja kannattaa tehdä kanatilan yläosaan. Räppänät seinissä riittänevät, katolle vievä hormi taitaa olla liioittelua leikkimökkikanalassa. Tee tuuletusluukuista suljettavat, pakkasilla pelkästään tuuleta kanalaa ovesta.
Olen tässä laittanut kanoja erikokoisina parvina erikokoisiin tiloihin. Neljä kanaa viidellä neliöllä oli todella väljä, kanat liikkuivat lattialla pienessä nipussa lähellä toisiaan. Viisi kanaa kolmella neliöllä oli taas aika tiukka. Tosin, mulla on nyt muutaman päivän ajan rakentelun vuoksi seitsemän kanaa kolmella neliöllä. Parvi voi mainiosti, mutta llinnut ovatkin ystäviä keskenään. Kopperossa on paljon tekemistä, tiput voivat myös katsella ikkunasta ulos. Hyvä kukko rauhoittaa kanoja todella huomattavasti. Rotu näkyy vaikuttavan huomattavasti tilantarpeseen.
Suosittelisin aloittamaan suunnilleen kanalla per neliö, pärjäämisen mukaan parvea voi myöhemmin suurentaa tai harventaa.
Touho, luulisin, ettei lattiaan tarvitsisi laittaa eristystä kestopehkun vuoksi. Tosin en tiedä rakentamisesta mitään...Hyvä kestopehku kyllä riittää lämmittämään. Pikkuhiljaa alkaa jo olla kiire, jotta kanat kerkiävät kakkia riittävästi ennen pakkasia, että pehku lähtee maatumaan. Itse laittaisin kanalaan hehkun tilalle energiansäästölampun. Sillä on pienempi palovaara, tietty sähköäkin menee vähemmän. Tuuletusaukkoja kannattaa tehdä kanatilan yläosaan. Räppänät seinissä riittänevät, katolle vievä hormi taitaa olla liioittelua leikkimökkikanalassa. Tee tuuletusluukuista suljettavat, pakkasilla pelkästään tuuleta kanalaa ovesta.
-
Wuohetar
Kysyisin lämpölampun käytöstä kovilla talvi pakkasilla! Meneekö kanojen päivä rytmi sekaisin, jos lamppu on koko ajan päällä esim.jos munivat? Kumpi väri ois parempi punainen vai kirkas, onko "himmeitä" lämpölamppuja? Vuohille minulla on ollut punanaisia (possun)lämpölamppuja kilien syntyessä talvella! 
-
-ansa-
-
Pootsi
Uskon, että se on ok. Jotkut käyttävät hämärävalaistusta öisin, jotta känat näkisivät liikkua turvallisesti. Silti itse harkitsisin lämpölampun sijaan vaikka patteria, koska mututuntumalla se olisi paloturvallisempi. Pölyt pitää toki pyyhkiä molemmista.
Samainen mututuntuma sanoisi myös, että punainen lämpölamppu olisi kirkasta parempi, sillä sen valoteho suhteessa lämmöntuottoon on pienempi.
Mulla on itselläni jo nyt palamaan lähtenyt kestopehku, erillistä lämmitystä en aio käyttää. Jos pakkanen yrittää päästä kanojen puolelle, ajattelin pinota niiden karsinan seinille olkipaaleja. Nimittäin pelkään koko navetan ja eläinten roihahtamista taivaan tuuliin lämmittimen kanssa. Ja eläimet pysyvät terveempinä, kun ne eivät vietä talveaan kovin lämpimässä.
Samainen mututuntuma sanoisi myös, että punainen lämpölamppu olisi kirkasta parempi, sillä sen valoteho suhteessa lämmöntuottoon on pienempi.
Mulla on itselläni jo nyt palamaan lähtenyt kestopehku, erillistä lämmitystä en aio käyttää. Jos pakkanen yrittää päästä kanojen puolelle, ajattelin pinota niiden karsinan seinille olkipaaleja. Nimittäin pelkään koko navetan ja eläinten roihahtamista taivaan tuuliin lämmittimen kanssa. Ja eläimet pysyvät terveempinä, kun ne eivät vietä talveaan kovin lämpimässä.
-
-ansa-
Meille kun tuo kestopehku ei ole mahdollinen kun on uusi, hieno lankkulattia
Se taitaa muuten hajota parin talven jälkeen pois. Vai käviskö joku eriste lankkulattian ja pehkun väliin? Pitäs myös kynnyksiä korottaa aika lailla, et sais kunnon paksun pehkun sinne.
Patteriakin olen miettinyt, mutta en tiedä kuinka sen kanalaan sijoittaisin, että olisi kanoille turvallinen. Jos laitan sen kanojen "karsinaan" pelkään et kanat polttavat siihen itsensä ja sit jos se on ulkopuolella, niin ei sen lämmitys hyödytä kanoja läheskään niin paljon, vaan lämpö leviää pääasiassa muualle. Mites muilla on patterit sijoitettu?
No, onhan täs vielä aikaa harkita eri lämmitysvaihtoehtoja
Patteriakin olen miettinyt, mutta en tiedä kuinka sen kanalaan sijoittaisin, että olisi kanoille turvallinen. Jos laitan sen kanojen "karsinaan" pelkään et kanat polttavat siihen itsensä ja sit jos se on ulkopuolella, niin ei sen lämmitys hyödytä kanoja läheskään niin paljon, vaan lämpö leviää pääasiassa muualle. Mites muilla on patterit sijoitettu?
No, onhan täs vielä aikaa harkita eri lämmitysvaihtoehtoja
-
Pootsi
-
tiina
Meillä on öljytäytteinen patteri lähellä orsia. Ei ole kukaan polttanut siihen itseänsä, tai sitten en ole vaan huomannut
Infrapunalämmitin oli kovilla pakkasilla ajastimella niin, että se oli illalla ja yöllä päällä tunnin verran muutaman tunnin välein. Lämmitin on ruuvattu kattoon.
Viimetalvena kanat olivat vanhassa saunassa, mutta nyt niille on navetassa talvikanala ja sauna jää kesäkanalaksi.
Navetta on todennäköisesti paljon lämpöisempi kuin vanha sauna ja sinne tuskin tarvitsee mitään kovin kummoisia lämmittimiä. Tarvittaessa sinne saa sen öljytäytteisen roudattua.
Sitten sanoisin tuosta valaisusta, että ei kanalla mene munimiset pieleen sen vuoksi, että olisi liian valoisaa. Sehän menee pesään munimaan missä on hämärää. Pesäthän kandee laittaa aina kanalan hämärimpiin paikkoihin.
Infrapunalämmitin oli kovilla pakkasilla ajastimella niin, että se oli illalla ja yöllä päällä tunnin verran muutaman tunnin välein. Lämmitin on ruuvattu kattoon.
Viimetalvena kanat olivat vanhassa saunassa, mutta nyt niille on navetassa talvikanala ja sauna jää kesäkanalaksi.
Navetta on todennäköisesti paljon lämpöisempi kuin vanha sauna ja sinne tuskin tarvitsee mitään kovin kummoisia lämmittimiä. Tarvittaessa sinne saa sen öljytäytteisen roudattua.
Sitten sanoisin tuosta valaisusta, että ei kanalla mene munimiset pieleen sen vuoksi, että olisi liian valoisaa. Sehän menee pesään munimaan missä on hämärää. Pesäthän kandee laittaa aina kanalan hämärimpiin paikkoihin.