Tarvitaanko kanan teurastuksesta kuvallista ohjetta?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

mimmu
orpington

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Minäkin sanasen tuohon keskusteluun laitan:
Eli olen syntyjään kaupunkilainen ja joskus pikkulikkana olin maatiloilla kesät kun äitee laittoi pois jaloista. Mut siellä en nähnyt teurastusta, vaan sitten kun olin jo oman siipan kanssa yhdessä ja heidän kotonaan otettiin pari vasikkaa sekä sika kasvamaan niinkö syömiseksi. Mie annoin niille kivat nimetkin ja mukavia karkulaisia välillä ja keksi kepposia. Niitä sitten ruokin ja hoivasin kesät ja talveksi laitettiin lihoiksi. En silloin tullut ajatelleekseni niin herkästi vaikka näin kaiken ja jopa hyvältä maistui. :smt045
Mutta nyt kun olen itse kasvattanut nelisen vuotta lampaita, kanoi kukkoi niin häijyä teki se pässien päätös laittaa lihoiksi. Mutta sitten vain kovistin itseni ja ajattelin, että se on eläinten kiertokulkua. Kanat on menneet kuoppaan, kun jotain sairauksia oli silloin kesällä, mutta nyt sitten piti tehdä päätös noiden vuosikkaiden kukkojen kanssa et mitä tehdään. Liian paljon kukkoja, joten pataan sitten oli heidän menonsa. Kun hain kukot yksitellen, niin juttelin niille ja pahoittelin sekä itkeä tihrustin koko matkan kun mentiin pölkylle. Siinä sitten jouduin vielä auttamaan miestäni ettei kukko karkaa käsistä. Se oli jos mikä karsea koettelemus :smt010 :smt009
Isäntä ei olisi itsekään millään sitä tehnyt, muttei hennottu naapurin isäntää tähän asiaan vaivata, johan se olisi ihmetellyt et kuis pehmoiluja me ollaan kun omat paistit kasvaa kanalassa ja ei henno niitä teurastaa. Isäntä sitten siivosi ne samoin kuin sorsan, koska meillä syödään niitä syksyisin sekä muutenkin ollaan riistaruoan ystäviä.
Laitoin sen sitten samalla tapaa ja nyt kukot muhii tuolla uunissa. Saas sitten nähdä pystynkö lujittamaan oman syömisen, kun lampaiden kanssakin hiukan ensin tökki.
Mutta näin se on ajateltava syödäänhän me muniakin ja toisten kasvattamia kalkkunoita, kanoja, broilereita jotka ostetaan kaupasta. :smt017
Meinaan mie syön sitten kalkkunaa jouluna.
Vaikka nyt näin ensikertalaisena tälleen "joudun" omat kukot/kanat syömään jos tilanne on se, niin yhtä rakkaita hellittäviä ne sitten on jotka saan pitää luonani pidempään. :smt007
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tässä pikkasen OT, mutta jos ei oma kukko maistu, niin ei saa ostaa kaupastakaan ;)
Niin tässäpä ihana pihvi mitä just söin ja on ihan vegaani!!
Vegaanin soijarouhepihvi
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ushva kirjoitti:Mimmi, ikävää että sun isäs oli noin tympeä. Minähän oon tavannut sun vanhemmat jotain melkeen kymmenen vuotta sitten ja jännä että molemmat oli tosi mukavia ja isäs vaikutti rauhalliselta mieheltä. (No, minä nyt varsinainen ihmistuntija :smt005 )
Ihan oikein olet tulkinnut! Isähän on maailman mukavin mies (vieraille), seurallinen, vieraanvarainen, huumorintajuinen ja oikein rattoisaa juttuseuraa. Sehän on aina ollut ihmisten "suosiossa", kaikki siitä tykkää ja sitä kunnioittaa. Se on oikein vanhan kansan tervaskanto. Ja rauhallinenkin joo, ainakin hevosten kanssa. Ei se hevosia koskaan lyönyt tms. niin kuin nämä muut kylän ns. "hevosmiehet", se kasvatti hevosiaan hellyydellä ja rakkaudella - ja hyvin kasvattikin!

Harmi vain, että me perhe sitten nähtiin se kääntöpuoli. Jos hevoset eivät saaneetkaan piiskasta, niin meitä lapsia kyllä hevospiiskallakin vedeltiin.. Mutta eipä siitä sen enempää, vapiseva vanhushan se ukko enää on..
Suvianne

Minun isoisäni oli juuri samanlainen. Ei koskaan lyönyt hevosia ja sillonhan tehtiin kaikki hommat hevosilla ja muutenkin eläimille oltiin lempeitä. Isäni tulee isosta maatalosta isosta kyrööstä.
Mutta isäni taas on saanut pelkkää piiskaa ja arvostelua.
Hänellä oli hyvä paniurakin ja ainut millon isoisä oli maininnut siitä oli kun isä loukkaantui ja käsi laitettiin pakettiin.
Silloin tuli kommentti, että kaikkea turhaa, ettei töitä voi tehä.

Isäni muistaa yhden ainoan kehun. Sen kun hän äeasti kerran hevosella, niin isä oli tuumannu, että sehän on kuin pyssyn suusta.

Äitini on oikeastaan opettanut oman isäni meitä kehumaan ja halaamaan.
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Voi kun saisin ton Suviannen tänne meille resepteineen, meinaan kokkaamaan noita kasvisruokia :smt003
Minun täytyy omalta osalta kertoa, että olen ollut kasvissyöjä about 20 v. Kotona ei ollut lemmikkejä, joskus joku kissa tai pihaan tullut koira. Mutta tunnustan, että varastin kakaran joskus rastaanpoikasia pesistä :smt009 Mummila oli sitten maalaistalo, jossa oli kesäpossu, lehmiä, hevonen ja kana ja niin tietty kissat ja yksi koira. Hevonen oli vihainen, eli en tykkää hevosista. Kukko oli vihainen, mutta olen hulluna kanoihin ja kukkoihin. Minun tehtävä oli etsiä kissanpennut ja joku ne sitten aina tappoi :smt009 Niin ja tietty, päästin aina sen possun karkuun....
Mutta jossain vaiheessa "uskonnollinen vakaumukseni" :smt002 sanoi, että kavereita ei syödä :smt003 Siis en syö lihaa, mutta aikuinen lapseni sai syödä ja mieheni. Mies ei enään syö punaista lihaa, onneksi. Itse syön jonkun verran kalaa, esim. lohta (oikeastaan ainoastaan), kananmuna tökkii, mutta joskus yritän syödä leivän päällä. Olen ajatellut niin, että mitään en tapa (paitsi kärpäset, hyttyset ja paarmat), kunnioitan elämää. Joskus kuulin tai luin jostain uskonnosta, jossa suutkin peitettiin huivilla, ettei tapeta edes itikoita, sopis mulle :smt003 Ja ai niin, kyllä mies saa syödä broilerisuikaleita, ja jouluna kalkkunarullaa. Ja onneksi meillä ei ole noita kukkojakaan ollut vielä muutenvaan tapettavaksi, niille järjestetään aina oma kanala, mutta pari loukkaantunutta on jouduttu lopettamaan (siis mies, ja minä en kotona), mutta tiukkaa tekee miehellekin.
Suvianne

Nostan hattua vakaumukselle. Minä kyllä kokkaan 1-2 kertaa viikossa ihan kasvisruokaa, en aina ihan vegaania, mutta lihatonta kuitenkin.
Muuten kyllä ihan lihaa käytän ja tykkäänkin siitä.
Välillä kyllä mietin lisätä nuita kasvispainotteisia. meillä kun ei poika oikein lihasta tykkää. Uppoo paremmin kasvisruuat.
Siinä vain joutuu keskittyy tarkemmin protskuihin. Niin sillä syömme kuitenkin lihaakin, että on lapsille helpompi taata ne protskut.

Kissanpennuista tuli mieleen mökin naapuri, joka aina otti tyttö pennun ja kun tuli poikasia, tappoi emon ja otti tyttöpennun??!!??
Sitä ei minulle kerrottu. ihmettelin aina äitiä, kun se suhtautui niin oudosti naapuriin varsinkin kun se esiteli kissanpentuja.
Isona vasta tajusin, missä mennään.
Että onhan sitä kaikenlaisia eläintenpitäjiä...
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä olen kans kaupunkilaislikka ja kotona on aina annettu arvo kaikelle elävälle. Isä kantaa hämähäkit ja muut öllit ulos, äiti, ihan niinku minäkin, ei katso luontodokkareita, ku niissä tapahtuu aina jotain kurjaa :smt003 jne.
Tuo kukko-homma on sellainen, että mä vaan olen kovettanut itseni. Se on kertakaikkisen pakko ne tappaa, tänä vuonna meille kuoriutui yli kolmekymmentä kukkoa. Se olis typerää ja lapsellista luulla, että ne vois kaikki pitää tai että niille löytyis uusi koti. Realiteetit nyt vaan on mitä on.
Tympeetä touhua se on aina, mutta ihan niinku joku kertoi lapsensa sanoneen, että ku pää on pois, se ei ole enää se sama eläin. Varsinkin siinä vaiheessa, kun olen aloittanut kynimisen. Silloin se on ruokaa.
Palmikko

Viesti Kirjoittaja Palmikko »

Pitääpä minunkin tähän kommentoida tuon Paltsin puoliskona. Kaupunkilainen olen, mummolassa oli kesämullikoita jotka hävisivät jonnekin ja meillä syötiin paljon hirveä...

Olin lähemmäs 10v kasvissyöjä, mutta raskausaikana kovasti suosittelivat neuvolasta edes vähän syömään lihaa. Kaupan tehotuotettu liha tökki kovasti, uhosin kotona, että jos meillä syödään kerran lihaa pitää se voida itse kasvattaa. Siitä se sitten lähti :smt002. Nyt ei tarvitse ostaa, tiedän miten eläin on elänyt ja kuollut. Ensimmäiset ruokapöytään päätyvät eläimet ottivat kyllä koville, mutta näköjään kaikkeen tottuu.

Yhtään eläintä en ole päästänyt päiviltä enkä edes nähnyt tapahtumaa, enkä haluakaan. Ruhoa voin pilkkoa ja laittaa siitä eteen päin, ei tee häijyä.
Meillä lapset suhtautuu hyvin luontevasti tähän ja olemme avoimesti puhuneet että possuista tulee joulukinkkua yms. Hyvillä mielin syövät, milloin "Pontusta" tai "Maikkia" vaikka lihalla ei enää pöydässä ole nimeä, mutta keksivät kyllä mistä se tulee.
Suvianne

Palmikko, meillä oli just noin lapsena. Possulla oli nimi ja sitten jouluna se syötiin. Se oli vain osa samaa kiertoa, mitä nähtiin luonto-ohjelmissa.
Äiti opetti pienenä, että pitäähän sen leijonankin syödä. onhan senkin pennut yhtä suloisia kuin bambi. Ja niin mekin syömme kanoja ja possua. Se vain on tärkeä, että eläin hoidetaan hyvin ja, että se kuolee nopeasti ilman kärsimystä.
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Mun kohallani tuo tiinan mainitsema juttu, siitä et eläin ei ois sama enää ku pää on pois, ei vissiin pitäny oikein paikkaansa.. :smt001 Mun pappa oli aikoinaan just semmonen kylän teurastaja ja sillon ku olin vielä tosi pieni niin meillä oli kotona ankkoja. Pappa oli tullu sitte niitä teurastaan ja mut oli tietty pistetty toimituksen ajaksi päiväunille. Sieltä herättyäni olin sännänny sinne tuomen juurelle kahtoon et mitä se pappa on oikein teheny. No ankat roikku jo siinä vaiheessa ilman päitä siellä tuomen oksalla, mut meitsi oli vaan papan sanojen mukaan lyöny käjet puuskaan ja tokassu oikein painokkaalla äänellä niille ankoille, et tulukaa heti paikalla alas sieltä puusta! :smt003 Joillakin siis tiinan kertoman mukaan on oikein fiksuja lapsia ja minä en sitä todellakaan ollut!!
Kotonakin oli melkein joka kesä kasvamassa lihoiksi, joko possuja, lampaita, kalkkunoita tai just noita ankkoja. Jos ei ollut niin sitte teurastettiin lehmä. Eli kyllä mää ainaski olen tottunu siihen omavaraisuuteen. En tosin ikinä ole vielä ihan omin käsin eläintä lopettanu, mut oon kyllä vierestä kattonu ja osallistunu palotteluun.
Mulla on käyny niin hassusti yhen kukko nuorikon kans, et se onki muuttunu kanaksi tässä parin viikon aikana.. :smt037 Eli kun tarpeeksi uhkailee tulevia paisteja pölkyllä niin ne vaihtaa vaikka sukupuolta välttääkseen moisen! Ei oikeesti yhtäkkiä vaan hoksasin et vaikka se aluksi kasvatti komiaa punasta harjaa ja muutenki oli rakenteeltaan ihan kukon näkönen, niin tällä hetkellä se harja ei oo sen isompi tai punasempi ku noilla aikusilla kanoilla ja samaten sille on tullu semmosta ihanaa pehmeyttä ja pyöreyttä siihen ulkomuotoon.. Nii ja se ei myöskään ole alkanu kiekuun. Sillonhan sen viimestään tiesää, niinku oon täältä joskus lukenu! :smt002
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Suvianne kirjoitti:Tässä pikkasen OT, mutta jos ei oma kukko maistu, niin ei saa ostaa kaupastakaan ;)
Niin tässäpä ihana pihvi mitä just söin ja on ihan vegaani!!
Vegaanin soijarouhepihvi
Näin on :smt016
Ja kiitti reseptistä, oonkin ajatellut kokeilla pyöräyttää jonkinlaisia soijarouhepihvejä joku kerta. Oon vaan niin huono soijarouhetta käyttämään kun en sitä opi maustamaan millään, nyt joku aika sitten hoksasin että kun ostaa semmoisen valmiin tacomausteseospussin niin sillä saa rouheesta ihan makoisaa ja voi jalostaa sitten tacomössöksi tai vaikka makaronilaatikoksi sitä.

"usein ihmiset ovat täysin vieraantuneita siitä, että eläin tosiaan ensin elää ja kuolee ennen päätymistään ruokapöytään"
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä olen myös ihan kaupunkilainen, mutta "maalainen sielultani" ja sitä maalaisuutta tässä nyt aikuisiällä on päästy toteuttamaan :smt002 Varsinaista teurastusta en ole kovin monesti päässyt näkemään. Viime syksynä lopetimme yhden hevosistamme ja pistimme lihat pakkaseen - apuna oli tuttu mies, joka ampui pollen ammattitaidolla ja vei sen traktorilla metsästysmajalle, jossa sen sitten porukalla teurastimme. Seisoin pollen vieressä riimunnarusta pidellen, kun henki lähti, mutta minulta jäi se pahin kokematta, eli sisuskalujen poisto - mies ei unohda sitä varmaan milloinkaan... Minä pääsin puukon varteen vasta kun polle oli riippunut pari päivää, eikä se sitten enää tuntunut kuin isolta köntiltä lihaa. Oli muuten hyvääkin ja sitä on kyllä syöty kyllästymiseen asti! Ja edelleen sitä on pakkasessa, mutta taitaa olla jo koiranruokaa kun on yli vuoden vanhaa jo.

En minä usko siinä kukon teurastuksessa muun tökkivän, kuin sen hengiltä oton. Ja siinäkin lähinnä sen, että osaanko tehdä sen niin nopeasti ja tehokkaasti, että lintu ei taatusti kärsi turhia? Siihen olis kiva, jos joku osaava sen näyttäisi ihan kädestä pitäen. Toinen keino, mikä nyt tuli mieleen, olis harjoitella noilla vanhuuttaan kuukahtaneilla, joita aina silloin tällöin kuitenkin tulee. Eli täräyttäisi pään poikki jo valmiiksi kuolleelta elukalta - syötäväksihän sellaisesta ei tietenkään noin muuten ole. Mutta sais vähän niinkuin tuntumaa..

Tällaisen linkin olen netistä löytänyt, missä puhutaan kanan valmistamisesta ruokapöytään - ihan alusta alkaen. Jos vaan englanti taipuu! http://www.backyardpoultry.com/articles ... r_food.pdf
Suvianne

Muusa hyvä vinkki tuo tacomauste.

Tuli mieleen, kun ollaan päivitelty näitä teurastushommia, että kyllähän se oikeesti on miestenhommaa. Meilläkin äiti vain kyni ja niin kauan kun pikkuveli oli hommissa mukana hän ne hoiti.

Mutta kun sitten hankin omia kanoja sinkkumökkiini, isä kävi opettamassa. ja nyt outo mieheni taas ei suostu tappamaan.

Joten ei ihme, että moni kukko jää tappamatta, kun tämä palsta on aika naisvaltainen.
Suvianne

Siimis! Todella hieno linkki!!
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kolmannen polven kerrostalokakara kaupungista.. linnut möksällä haudattiin asiaankuuluvin menoin, jne.. vaan sitten kun harraste-elikot eivät pystyneet olemaan parittelematta, niin pakkohan niitä, kun en haluu myydä kellenkään. Taas on kaaoksen lisääminen ajankohtaista, ihka sekameteli kiliveijari putkahti eilen ja lisää on tulossa pikapuoliin. :smt005
Vastaa Viestiin