mitä kantaa säilyttämään??

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

annemari

mitä kantaa säilyttämään??

Viesti Kirjoittaja annemari »

Heippa munaset ja kanaset

Voisitteko neuvoa minua, kun haluaisin alkaa säilyttämään jotain maatiaiskantaa. Tilasinkin jo infopaketin itselleni, ja kasvattajalistakin minulla on.

Haluaisin paneutua johonkin erittäin uhanalaiseen kantaan, jota olisi vähän suomessa. Onko teillä kokeneimmilla ihmisillä jotain kantaa, mitä voisitte minulle keltanokalle suositella?

Muniminen on aivan sivuseikka minulle, en juuri syö munia, mutta kunhan munisivat sen verran että haudottaisin poikasia. :smt057 Enimmäkseen etsin kauniita, ja jaloja Suomalaisia kanasia.

Minulla on hyvät tilat kanoille, ja ennestään minulla on toistakymmentä kanaa, jotka eivät taida olla puhdasrotuisia.

Minulla on mahdollisuus pitää kanat eri karsinoissa ja eri ulkotarhoissa, niinkuin risteytymisen ehkäisemiseksi onkin välttämätöntä.

Minulle voi myös lähettää sähköpostia osoitteeseen: anne.kahkonen@puuilo.fi. tahikka yksäriä.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

No nii, kerkesin ekana! Ehottomasti ilmajokista tai lindelliä. Varmaan on muitaki vähälukusia. Nuo tuli esteks mielee.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No en mä usko että noissa maatiaiskanakannoissa on sikäli eroa että olisi kananpidon kannalta merkitystä minkä kannan valitsee, kaikki taitavat olla suunnilleen yhtä helppohoitoisia - pieniä eroja kyllä on, toiset hautoo herkemmin (niinkuin nuo Mimmin alhot on jo kuuluisia hautomainnostaan) ja esim. meillä sitten voi näitä tyrnäväläisiä pitää samassa parvessa monta kukkoa ilman ongelmia mikä ei sitten joillain muilla kannoilla niin onnistu kun kukot on äkäisempiä toisilleen.

Siitä säilyttäjälistastahan se selviää mitkä kannat on uhanalaisimpia! :smt001 Mulla on vuoden vanha lista, siinä on vain yhden säilyttäjän varassa kannoista kihniöläinen, lindellin kana, luumakäeläinen ja jonkun vaalalaisen "oma kanta" ja korpilahtelainen "suomalainen maatiaiskana". Mikä mahtaa olla uusimman listan mukaan tilanne?

Tätä tyrnäväläistä kantaa voin kyllä suositella kaikille :smt001 mutta ihan uhanalaisimmasta päästä se ei enää (onneksi) ole! (Montakohan säilyttäjää on rekisteröitynyt, en ees itse tiedä?)
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Kiuruvetiset ovat myös sopeutuvia, menee kukkoja enemmänkin, ja myös mukavan väririkkaita.
annemari

Hoplaa

Nyt syttyi lamppu. MTT:N infopakettia selatessani, ja kirjoituksianne ja rotuesittelyjä lukiessani olen päättänyt yrittää mahdollisuuksien mukaan hommata ilmajokelaisen tahi iittiläisen kanaparven. Jos näiden saamisessa tulee keväällä olemaan ongelmia, kokeilen vaikka kiuruvetistä kantaa.

Nyt pitää alkaa painostaa teitä säilyttäjiä myymään minulle poikasia!

Pidetäänpä yhteyttä!
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Meillä ainakin näyttäis tuo haudontainto olevan kohdillaan. Yks kun lopetti niin toinen yrittää alotella. Mä kyllä koitan kovasti olla eri mieltä talvea vasten hautomisesta, jos se kotko nyt millään malttais odotella kevääseen. Edellisen väittelyn hävisin ja tuola on pian kolmeviikkonen tipu sen väittelyt tuloksena. Saa nähdä kuinka tämän rouvan kans käy :smt003
annemari

jeps

Mullakin on hautonut pari noista sekarotuisista, mutta aika hiljaista on. Varmaankin voisit neuvoa minua, mistä ilmjokisia voisi kenties hankkia? Kannattaako staa siitosmunia vai nuorikoita vai saako nitä edes mistään?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ihan mutulla sanon että kannattaa ostaa just niitä mitä saa :smt003 ei oikein mitään maatiaiskanoja ole tarjolla niin että pääsis valitsemaan ottaako munia vai tipuja vai munimaan just alkaneita vai elonsa ehtoopuolella jo olevia niin ettei tarvitsisi ees ajella mahdottomia hakumatkoja... Varmaan helpoiten saa siitosmunia, mutta sitten pitäis olla hautomaintoinen kana tai hautomakone että saa munat kanoiksi ja kukoiksi. Vaan jos tosissaan haluaa jotain kantaa alkaa lisäämään niin kannattaa sitä hautomakoneen hankintaa harkita joka tapauksessa.
Klara

Re: jeps

Viesti Kirjoittaja Klara »

annemari kirjoitti:Mullakin on hautonut pari noista sekarotuisista, mutta aika hiljaista on. Varmaankin voisit neuvoa minua, mistä ilmjokisia voisi kenties hankkia? Kannattaako staa siitosmunia vai nuorikoita vai saako nitä edes mistään?
Kanamummo on ekspertti tässä asiassa. Mun kanaset ja kukko ovat häneltä. Meidän lisäksi tiedän ainoastaan yhden jolla on ilmajokisia mutta hänellä ei ole kukkoa lain, eli niistä munista ei paljoa kostu kuin korkeintaan syödessä :smt003

Eli olettaisin että ainakin meiltä jommalta kummalta, kanamummolta tai multa, vois löytyä tipuja tai munia jos ilmajokisiin päädyt :smt001
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Pyyä sellanen starttipaketti niinku Mimmillä on Alhoissa. Kukko ja muutama kana! Siitä pääsee alkuun.
Ja kyselehän vähän taustoja, ettei tule sisaruksia.
Minä sain Mimmiltä kukon ja eri suvun 2 kanaa. Harmikseni kissa tappoi heti yhden, mutta nyt on tipuja kasvamassa.

ps. täällä munislaisilla on tuollaset siitos asiat selvillä, mutta jos siis joltain "ulkopuoliselta" haet :)
annemari

Tämä selvä.

Ilmajokisia siis, ja mielellään tuollainen aloituspaketti, tai munia ja hautomakone. Hautomakoneen aion ostaa joka tapauksessa, ihan sellainen pieni ja alkeellinen käy.

Hih, kohta mulla on annettavana noi sekarotuiset, joissa mielestäni on yksi maatiaisrotuinen, mutta sen alkuperästä ei ole tietoa. kokeilenpa jos saisin sen kuvan tähän...

Kuva

että sellainen muori.
kanamummo

Just saman näkönen ku meiän Persikka!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

hitsi, ku nauratti kun poika sanoi, että taas tuo kana jolla on alushousut..
Luulin että tarotti tuota viestin kuvaa, mutta kanamummon essuahan se!! :smt005 :smt005
kanamummo

Jeeeeee!!! Tänks :smt003
Korpela

Re: mitä kantaa säilyttämään??

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Mä haluisin sitä lindelliä...
Tarvii kai ensin muuttaa maalle. Tai onhan mulla tässäkin kanoja mut toiselle parvelle ei ole tilaa...
Vastaa Viestiin