Viiriäisen nokka

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

teme12

Viiriäisen nokka

Viesti Kirjoittaja teme12 »

Minulla on kaheksan viiriäistä ja yhdellä kanalla on yli kasvanut nokka.
Tietääkö kukaan voiko nokkaa jotenkin lyhentää tai jotain?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kyllä voi lyhentää. Itsekin olen kerran joutunut lyhentämään meidän vanhalta viirurouvalta ylänokkaa...nipsaisin terävillä saksilla. Pitää olla hyvä valaistus ja katsoa tarkkaan, että leikkaa vain sitä osaa, jossa ei ole hermoja/verisuonia. Näkyy kyllä aika hyvin, kun katsoo sieltä "suun" sisäpuolelta.

Samalla kannattaa muuten tutkia kynnetkin, kun nekin voivat varsinkin vanhemmilla linnuilla olla ylipitkät.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kyllä ainakin kanan nokkaa voi varovasti leikata, miksipä ei siis viiriäisenkin. Leikkaukseen käy esim. koiran kynsisakset tms. Leikkaa tosi varovaisesti, mieluiten vaikka useammin vähän kerrallaan, kuin kerralla turhan reilusti.

Laita viiriäisille tarjolle ihan kiviä tms. johon voivat hakata nokkaansa ja itse pitää näin huolta sen pituudesta. Useihan häkkiviiriäiset hiovat nokkaansa esim. häkin seiniin, mutta jospa tämä yksilö kaipaisi jotenkin luonnollisempaa alustaa hommaan??
teme12

Kiitos vastauksista. Minulla onkin ollut hiekkaa viiriäisillä jossa ovat kuopsutelleet ja nokkineet, mutta silti tällä rouvalla nokka on päässyt kasvamaan.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Myöskin B-vitamiinin puutos aiheuttaa nokan ylikasvua. Voihan kyseisellä olla vaikka joku imeytymishäiriö :smt017
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minua pelottaisi tuo katkaisu, jos se vaikka halkeaa. Mutta ehkä niin pieni ei halkea. Isä kun haki tehokanaloista kanoja niiden nokat hiottiin.
En tiedä onnistuisko se ihan hiomakivellä. meillä oli sellanen pyöritettävä kivi ja siihen kun sievästi painoi niin pystyi helposti vähän kerrallaan hiomaan.
Minä kokeilisin hiomista ensin , jos yhtään epäilyttää tuo leikkaus.
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

mä kokeilisin kans eka tota suviannen tekniikkaa..
teme12

Juu. Tuo hiominen kuulostaa aika turvalliselta, mutta nokka on kyllä aika ohut että menis kyllä varmaan saksillakin.
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Viiriäisistä en tiedä mitään, mutta minulla oli yksi kana jolla nokka kasvoi ylipitkäksi. Eka kerran käytiin el.lääkärin luona lyhentämässä leikkaamalla, ja leikkasi sen tosi lyhkäseksi (ihan liiankin). Joten jatkossa leikkelin siltä aina tarvittaessa itse. Olen kyllä leikannut neitokakadultakin aikoinaan, no problem.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Jotkut leikkavat nokkia koirien/kissojen kynsisaksilla. Siinähän ne tervävät osat puristuvat ympärille pyöreämmässä muodossa ja halkeamisriski varmaan pienempi kuin saksin leikatessa.
Suvianne

Nuo koirankynsi skaset on minusta ehdottomat josleikkaa. Olen joskus muilla koiran kynsiä leikannu ja ne on helposti haljennu.
teme12

Käykö kaninkynsisakset kun en omista koirankynsisaksia?
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Kyllä varmaan kanin saksillakin voi leikata MUTTA ole varovainen. Linnulla on aika herkkä tunto nokassaan, ettei vaan menen liikaa. Mulla on käytössä hiekkapaperi kynsiviila. On parilla valkoisella viirulla nokka kasvanut. Muut kai kupsuttaa ahkerammin.
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mulla oli joskus ipanana seeprapeippo jolla oli hmmm.. ehkä alanokka ylikasvanut. Aika paljon vielä. Eläinkaupassa neuvottiin ostamaan sellainen pieni kalkkikivi, joita joillakin eläimillä käytetään. Ja se onnistui, eli lintu alkoi syömään kiveä ja nokasta tuli ihan normaali!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Suvianne

Niimpäs onkin!! Minun undulaateilla oli sellaset ja orsilla hiekkapaperia..
Onkin tarkoitus käydä juoma-automaatti tipuille ostamassa eläinkaupasta. katselen viiruille ko. kiveä!! Varmasti munivat mammat tykkää.
Vastaa Viestiin