Viiriäisen nokka
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
teme12
Viiriäisen nokka
Minulla on kaheksan viiriäistä ja yhdellä kanalla on yli kasvanut nokka.
Tietääkö kukaan voiko nokkaa jotenkin lyhentää tai jotain?
Tietääkö kukaan voiko nokkaa jotenkin lyhentää tai jotain?
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Kyllä voi lyhentää. Itsekin olen kerran joutunut lyhentämään meidän vanhalta viirurouvalta ylänokkaa...nipsaisin terävillä saksilla. Pitää olla hyvä valaistus ja katsoa tarkkaan, että leikkaa vain sitä osaa, jossa ei ole hermoja/verisuonia. Näkyy kyllä aika hyvin, kun katsoo sieltä "suun" sisäpuolelta.
Samalla kannattaa muuten tutkia kynnetkin, kun nekin voivat varsinkin vanhemmilla linnuilla olla ylipitkät.
Samalla kannattaa muuten tutkia kynnetkin, kun nekin voivat varsinkin vanhemmilla linnuilla olla ylipitkät.
-
Mimmi
Kyllä ainakin kanan nokkaa voi varovasti leikata, miksipä ei siis viiriäisenkin. Leikkaukseen käy esim. koiran kynsisakset tms. Leikkaa tosi varovaisesti, mieluiten vaikka useammin vähän kerrallaan, kuin kerralla turhan reilusti.
Laita viiriäisille tarjolle ihan kiviä tms. johon voivat hakata nokkaansa ja itse pitää näin huolta sen pituudesta. Useihan häkkiviiriäiset hiovat nokkaansa esim. häkin seiniin, mutta jospa tämä yksilö kaipaisi jotenkin luonnollisempaa alustaa hommaan??
Laita viiriäisille tarjolle ihan kiviä tms. johon voivat hakata nokkaansa ja itse pitää näin huolta sen pituudesta. Useihan häkkiviiriäiset hiovat nokkaansa esim. häkin seiniin, mutta jospa tämä yksilö kaipaisi jotenkin luonnollisempaa alustaa hommaan??
-
teme12
-
jamppa
-
Suvianne
Minua pelottaisi tuo katkaisu, jos se vaikka halkeaa. Mutta ehkä niin pieni ei halkea. Isä kun haki tehokanaloista kanoja niiden nokat hiottiin.
En tiedä onnistuisko se ihan hiomakivellä. meillä oli sellanen pyöritettävä kivi ja siihen kun sievästi painoi niin pystyi helposti vähän kerrallaan hiomaan.
Minä kokeilisin hiomista ensin , jos yhtään epäilyttää tuo leikkaus.
En tiedä onnistuisko se ihan hiomakivellä. meillä oli sellanen pyöritettävä kivi ja siihen kun sievästi painoi niin pystyi helposti vähän kerrallaan hiomaan.
Minä kokeilisin hiomista ensin , jos yhtään epäilyttää tuo leikkaus.
-
teme12
-
taikku
Viiriäisistä en tiedä mitään, mutta minulla oli yksi kana jolla nokka kasvoi ylipitkäksi. Eka kerran käytiin el.lääkärin luona lyhentämässä leikkaamalla, ja leikkasi sen tosi lyhkäseksi (ihan liiankin). Joten jatkossa leikkelin siltä aina tarvittaessa itse. Olen kyllä leikannut neitokakadultakin aikoinaan, no problem.
-
dripple
-
Suvianne
-
mirri
Mulla oli joskus ipanana seeprapeippo jolla oli hmmm.. ehkä alanokka ylikasvanut. Aika paljon vielä. Eläinkaupassa neuvottiin ostamaan sellainen pieni kalkkikivi, joita joillakin eläimillä käytetään. Ja se onnistui, eli lintu alkoi syömään kiveä ja nokasta tuli ihan normaali!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
-
Suvianne