EVR iski kanalaan

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

smari kirjoitti:Tuosta lastenkasvatuksesta ja omien eläinten syönnistä vielä sen verran että on se välillä vaikeeta! Meillä mies teurasti kukon ja tein siitä ruokaa. Teini ei sitä sitten suostunut muruakaan maistamaan. Seuraavana päivänä lihaa oli vielä hirveesti jäljellä ja taas sitä tarjolla pöydässä. Koitin mahdollisimman kauniisti puhua tehotuotannosta ja kerroin miksi en sitä kaupan broileria halua syödä. Lapsi ei sitten vieläkään syönyt omakasvattamaa kukkoa, kun ne on niin kauniita ja ihania. Ja nyt kun tuosta tehotuotannosta tuli silloin kerrottua, niin hän on päättänyt että ei sitten syö mitään kanaa eikä kukkoa. Että mitäs nyt? Hänellä on samat omantunnon tuskat mitä olen itsekkin käynyt läpi, mutta vain lapsen kyvyt käsitellä niitä. Ja samat ongelmat mulla on ollu eläinrakkaan jo vanhemman lapsen kanssa. Antakaa äidit vinkkejä. :help:
Tuo on vaikea juttu. Minulla vanhin on vain 5 joten hän tulee luultvasti tottumaan ajatukseen. Olen tällä hetkellä käyttänyt oikeita sanoja. Eli nyt on kanan lihaa, nyt on viiriäistä. ja jos kysyvät missä on se ja se, olen kertonut, että ne on syöty.
Mutta en erikseen selitä ruokapöydässä, että tämä on nyt just se meidän vaalee viiru.
Poika haisteli ja maisteli viimeksi viirua ja sanoi, että on hyvää. Mutta siitä oikein näki, että se tajusi sen olevan oma. Joten se ei syöny. En pakottanu.
Pikku hiljaa.
Mutta teinin päätöstä esim. vegeksi olen jo etukäteen miettiny. sehän on nykyään hyvinkin muodissa.
Hänen tulee itse kaivaa esille tieto millä aikoo korvata eläin proteiinin ja saada B12 vitamiinin. Ja hänen tulee osallistua ja "neuvoa" minulle mitä pitää keitellä lisäksi että tulee tasapainoinen ateria.
Olen päättänyt, että en rupea hovikokiksi, enkä myöskään suostu siihen, että liha vain jätetään pois.
Se korvaava hänen pitää opiskella itse.
Meillä tulee olemaan helppoa koska harrastan vegeruokia ja lapset on jo oppineet soijaan ja kaikenmaailman värisiin papuihin ja linsseihin. Tofu on vielä opettelussa.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Muusa kirjoitti: Ei muuta kun opettelette laittamaan hyvää ja ravitsevaa kasvisruokaa :smt002
Toi sopis hyvin mullekkin vaihtoehdoks, mutta ei ko teinille. Ite olinkin joskus kasvissyöjä 9 vuotta, kunnes lasten myötä palasin tähän yleiseen.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Minä en kirjottanut, että broilerit on kaikki sairaita, sorry..

Voisinhan mää yleistää että mopsit on sairas ruuaksi jalostettu rotu joka olis hävitettävä maan päältä totaalisti, kun näin nyt sattuu oleen ja niissä on kaiken maailman perinnölliset sairaudet ettei niitä voi kukaan eettisesti aatteleva ja eläimistä välittävä tosiaankaan pitää lemmikkinä.. mitähän silloin tuumais mopsiaan rakastava henkilö, jos tosissani niin väittäisin.(sattuu muuten oleen sellainen kiinalainen rotu joka on tarkoitettu paistiksi) Jokos nyt käsitätte, mitä yritin rivien välissä sanoo.. jos ette, niin ei voi mitään...ja kyllä mää olin tippa linssisä kun supi vei meillä syntynee broiskunpojan jota koko vuoden olin hellinyt
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Smari, nyt uskallan jo itsellenikin ja julkisesti myöntää:
Minulla ei ole ikinä ennen ollut kanoja.
On ollut ankkoja, kalkkuna ja viiriäisiä. Rakastan raakaa kananmunaa ja varsinkin keltuaista.
"Hiukkasen" kylmää saaneen ankan ja kalkkunan munassa keltuaisessa on sellaisia inhottavia limasoiroja, joten omatuotantomunat on aiemmin käytetty lähinnä koiranruoaksi ja leivontaan.
Mulla teki ensimmäisten omien kanojen munien kanssa vuosi takaperin ihan sikapahaa syödä, yökkäysten lomassa kuvittelin niitä muinaisia keltuaislimasoiroja.
Nyt vuotta myöhemmin en olisi enää koko asiaa muistanut ilman kirjoitustasi, kun omat kananmunat kuuluu vähän niinkuin kalustoon.
Eli pöytään sitkaasti vaan omaa kanaa, kyllä ne mutinat unohtuu ajan kanssa, kun ei ole muuta tarjolla, varmaan? (Paraskin puhuja, mitä ne teinit on, jotain syötävää?)

Tyttären synttärit on toukokuussa ja tänä vuonna päätettiin pitää vuosisadan pileet, menu oli tytön toiveiden mukainen:
Katkarapuwrappeja, kylmäsavulohikoktailleipäsiä, mätikakku, savulammas voileipiä ja täytekakku.
Vasta kun vieraat tuli sisään niin kauhuksi mulla valkeni, että ne vieraat ei tykkää katkaravuista, savulohesta tai lampaasta...
No täytekakku ainakin kävi kaupaksi.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

maunu-muorille mun on ilmeisen turha ajatuksiani selvittää koska ne jäävät kuitenkin ymmärtämättä, mutta yritetään nyt vielä kiteytettynä: broileri on sairaalloisen nopeasti kasvavaksi jalostettu kanarotu. Ja mopsi on muuten vaan sairaalloiseksi jalostettu koirarotu :smt002
smari kirjoitti:
Muusa kirjoitti: Ei muuta kun opettelette laittamaan hyvää ja ravitsevaa kasvisruokaa :smt002
Toi sopis hyvin mullekkin vaihtoehdoks, mutta ei ko teinille. Ite olinkin joskus kasvissyöjä 9 vuotta, kunnes lasten myötä palasin tähän yleiseen.
No, kuis ei, jos on oma valinta? Hyvinkoostettu kasvisruokavaliohan on jopa terveellisempi kuin peruspulliaisen sekaruokavalio. B12-vitskuahan saa myös kananmunista ja maitotuotteista, jos ei niitäkään syö niin purkista.
maunu_muori

miten mulla on sellainen hämärä muistikuva, että myös mopsi syö kaiken mitä sille antaa kunnes oksentaa, ja kasvaa ihan samalla tapaa kuin broisku.. en tiiä, onko tää ominaisuus niistä nyt jalostettu pois, mut 60 -luvun mopsi oli JUST broilereita.. ihan samalla viisii.. ja taitaa vieläkin olla kiinassa menussa..paitsi niissä ravintoloissa joissa käy länsimaalaisia...mut silloinhan sakemannitkin oli koiria, ei näyttelybuudeleita...
Viimeksi muokannut maunu_muori, 02 Joulu 2008, 15:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

maunu_muori kirjoitti:miten mulla on sellainen hämärä muistikuva, että myös mopsi syö kaiken mitä sille antaa kunnes oksentaa, ja kasvaa ihan samalla tapaa kuin broisku..
Maailmalla ankoille kuulemma laitetaan pakkoruokinnan jälkeen kaulaan rengas, etteivät korkkaisi kartanolle maittavaa maksankasvatusrehuaan... :smt012
maunu_muori

Ja hanhelle juotettaan viiniä että se sain rasvamaksan...
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Muusa kirjoitti:maunu-muorille mun on ilmeisen turha ajatuksiani selvittää koska ne jäävät kuitenkin ymmärtämättä, mutta yritetään nyt vielä kiteytettynä: broileri on sairaalloisen nopeasti kasvavaksi jalostettu kanarotu. Ja mopsi on muuten vaan sairaalloiseksi jalostettu koirarotu :smt002
smari kirjoitti:
No, kuis ei, jos on oma valinta? Hyvinkoostettu kasvisruokavaliohan on jopa terveellisempi kuin peruspulliaisen sekaruokavalio. B12-vitskuahan saa myös kananmunista ja maitotuotteista, jos ei niitäkään syö niin purkista.
Taisi tulla väärinymmärrys. Tarkoitin että mulle sopisi jos lapsi alkaisi kasvissyöjäksi, mutta hän itse ei halua alkaa. Hän ei vaan halua syödä omakasvattamaa kukkoa eikä tehotuotettua broileria. Jos mun muksut alkaisi vegeksi niin se ei olis kyllä yhtään ongelma. Koirille maistuisi kyllä nuo kukot ja mulle kasvisruuat. :smt003
Suvianne

En ole tienny, että Mopsi on alunperin paisti. olen luullut sitä joksikin vuoteenlämmittäjäksi. Vai olikohan se sitten se pekingeesi.
Minä olen luullut, että se on se kiinanpystykorva se paistikoira. Sillähän on niin isot persukset ja suorat kulmaukset vissiin yhä, että on ongelmia silläkin rodulla.
Minä kyllä voisin kiinassa syyä vaikka koiraakin jos tietäisin, että se on elänyt hyvän elämän. Mutta kiinassa ei taia kellään olla hyvää elämää...
Pigeon

evr

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

poistin viestin itse :smt003
Viimeksi muokannut Pigeon, 03 Joulu 2008, 08:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jAtisKa5

Viesti Kirjoittaja jAtisKa5 »

Täällähän on keskustelu soljunut vilkkaana!! :smt002

Smarille: Omaa nuoruuttani muistellen on asia kai niin, että tuossa vaiheessa täytyy tenavan jo alkaa tehdä omia ratkaisuja ja päätöksiä myös ruuan suhteen. Voihan se olla, että oman kasvatin syöminen on nyt vihoviimeinen juttu, mutta kun asiaan kasvaa sisään pikkuhiljaa ja omissa ajatuksissaan totuttelee siihen, niin ehkä se siitä vielä. Tai sitten todella valitsee kuitenkin lihattoman linjan. Ei ehkä juuri nyt, mutta tulevaisuudessa. Nuo on niin vaikeita asioita, että niissä on hankalaa lähteä toisen päätä kääntämään suuntaan tai toiseen. Ole kuitenkin onnellinen, jos lapsesi edes syö: niin paljon saa kuulla noista nuorien teinien, jopa lapsien syömishäiriöistä... :smt009

Meidän tenava koetti tässä viime kesänä raijata oman kaninsa sisälle ja pöytään laitettavaksi. Vielä ei siis ahista se oman kasvatin syönti. :smt001 Sitä en kuitenkaan hetkeäkään epäile, etteikö sekin aika olisi vielä tulossa. Saa sitten nähdä kuinka vahvana tuo inho tulee. :smt017
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Meillä ei Äiti-muoriska suostu syömään omien lintujen lihoja. Mutta kattelee muo kyllä tosi murhavasti kun menen sanomaan sille noista broilleriviipaleista mitä se kaupasta hilaa.
Ei ne voi olla vähärasvasia! siis Äiti paisti jotain kinttuja uunissa ja ainakin siin kulhossa oli kamala rasvalillinki pohjalla!
Ei koskaan oo moista ollut padanpohjassa omien lintujen jälkeen.
Suvianne

Tuota rasvaa en ole edes ajatellu. vaikka olen perannu nahatkin pois niin silti on rasvaa kauheet määrät.
Minä aloitin ensin lopettamalla marinoidut. ne on niin suolaisiakin, ettei pienimmät meillä edes syö. Nyt en ole ostanu pitkään aikaan mitään. pakkasessa on vielä joku tarjoussuikale paketti. Mutta onneksi on vielä kaksi annosta omiakin munimattomien kanojen lihaa, eli noin neljän päivän ruuat omista. Ja sitten onkin pienet suloiset viiruni teuraskunnossa :smt005
Joten aika pitkälle pötkin omilla lihoilla...
Ja sotken joka ruokaan papuja ja linssejä ja soijaakin, niin selviää pienemmällä liha määrällä.

Olen miettiny, että vois joskus kokeilla jotain broilerin ja tavallisen sekoitusta. Onkos kellään sekarotuista broilerikanaa, Kokemuksia!!???
Pigeon

makuja

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Noihan on ihan makuasioita, en ole syönyt siipikarjan tuotteitta 15 vuoteen, paitsi tänä kesänä maistoin pitkästä aikaan tulisia broilerin siipipaloja, mutta ei se oikein hyvältä maistunut. :smt078
Vastaa Viestiin