Innokkaita munijoita?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Onko neidit nuoriakin? Eihän ne välttämättä pidä eka syksynä taukoa, jos ovat noin vuoden sisällä syntyneitä..
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Sulkasatoa ei ole tullut typyköille ja nuoria ovat, käsittääkseni tänävuonna syntyneitä. Piikkiöläiset ja nämä leghornit ovat ainoat jotka eivät ole tehneet sulkasatoa (asuvat eri kanalassa), mutta piikkiöläiset eivät ole vielä aloittaneetkaan munintaansa (onneksi :smt003 ) Kahden ihmisen taloudessa ei noita munia juuri mene, ku minä vielä yritän välttää niiden syömistä, ja ainoa naapurikin (joiden takia otinkin munivia kanoja, kun eivät voi ymmärtää, että talossa on kanoja ja ei haluta munia :smt017 ) taitaa hukkua meidän tyrkyttämiin muniin. Ja ihan oikeesti soisin noiden leghornien "lepäävän" ittensä takia, tuntuu niin hurjalta, että joka päivä on se muna väännettävä.
Auttaisikohan se valojakso tosiaan?
Mimmi

Ei se valojakso kyllä siihen auta, että pitäisivät taukoa. Ne on sen verran pitkälle munijoiksi jalostettuja, että eivät taida alle vuoden ikäisenä vielä taukoilla.. Että nyt vaan munareseptejä etsimään! :smt003
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Niin minäkin luulen ettei noin nuoria tehotyttöjä mikään lopeta..
Munat on terveellistä ruokaa, joten tunge joka paikkaan. Leipään, pullaan, munavoihin ja keitettynä ja paistettuna, kakkuihin ja marenkiin ja majoneesiin ja munakasrulliin ja lättytaikinoihin ja pannariin.
Lättytaikinaankin saa upotettua ison määrän munia :)
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Meillä kyllä 2hlö taloudessa menee munia niin ettei riitäkään :smt003 munat on hyviä :razz:

Hyviä vinkkejä Suviannelta - varsinkin tuo majoneesi! Majoneesinteossa saa menemään lukemattomia munia hukkaan, kun aina se :smt021 :smt068 :smt074 :smt091 :smt093 :smt096 majoneesi juoksettuu eikä siitä ikinä tule hyvää!
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Mulla pitää äiti huolen siitä ettei jää ylimääräsiä munia pilaantuu :smt005 Se roudaa niitä itelleen ja mun kolmelle veljelle ja tietty vanhamummo on mun vaki asiakas.Joskus on jääkääpis kolmekkin 10 munan kennoo, mutta jos äippä saa vihia niin ei kyllä jää edes itelle sen käynnin jälkeen. Onneks noi kanat tööttää munia tasaseen tahtiin joka päivä 2-5, nyt on taas alkanu käppänäkin muniin :smt003 . Miksköhän osan noista kiuruvetisten nuorikoiden munista on yhtä pieniä kuin käppänöiden munat :smt017
Mimmi

Ainakin se voi vaikuttaa, jos saavat munitusrehua liian aikaisin ja liian paljon, eli siis poikasrehun sijaan. Näin olen antanut itselleni kertoa, mutta liekö sitten vain rehunmyyntipuhe? Kuuleman saattavat kanat jäädä pienemmiksikin, sillä kasvu lopahtaisi kesken ja alkaisivat munakoneiksi liian nuorena. Ja siitä siis myös pienemmät munat, kun on pienemmät, keskenkasvuiset "paikat".
Suvianne

Meilläkin menee munia hirveesti. Helposti menis 30 munaakin viikossa!!?? Kuulostaa kamalalle...
Mutta leivon paljon ja lapsille teen ruokia.
Tässä on hyvä ohje. Tekee ny ainakin kaksinkertasena
Munakasrulla

Tässä oikein ihana lättytaikina Teen sen yleensä kaksinkertasena ja sillon menee 12 munaa :) Jos ei munat riitä voi tehä 8 Lättytaikina munatarhurilta
Tämä Aioli eli valkosipulimajoneesi onnistuu minulla AINA, siihen ny ei mene kuin yksi muna mutta kuitenki. On todella hyvää. Valkosipulia laittakaa aluksi vain varovaisemmin Aioli
Ja tieten Munaleipä

Sori linkki tuputuksesta.. olen hullu kokkaaja vapaa ajalla...
Viimeksi muokannut Suvianne, 27 Marras 2008, 20:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Nälkähän tässä tuli :smt002 Meikäläinen vaan on niin tumpelo-kokki, että vähän tulee ruokaa väsättyä. Ja varsinainen herkkup...e, kun olen, leivonkin tosi harvoin, ettei tulisi syötyä kaikkeja hyvejä :smt016 Ja kaupasta saa helpomalla :smt003 Joskus tosin olen ajatellut, että leipois 10 munan kakkupohjia pakkaseen, ja syöttelis niitä sitten elukoille :smt001
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

noita ohjeita pitää kokeilla!
Ei taida ola ihan rehu myyntipuhe, minäkin olen kuullut että munat ja kanat jää pienemmiksi, jos poikasrehun syöttämisen lopettaa liian aikaisin.
Muista jostain myös lueskelleeni jonkun valo -ohjelman yhteydessä, et munat jää pienemmiksi jos alkavat aikaisemmin munimaan. jotenkin siinä sen valon kanssa pelattiin että munivat vanhenpina ja sama oli että munintarehu annettiin vanhempana.
Meillä menee pannukakkua paljon, helppo tehdä kun paistuu tuossa sivussa kun tekee muuta....( eikä voi lässähtääkään! ) :smt005
Suvianne

Pannukakku on kyllä kans hyvä!!
Suvianne

Ja tässäkin ihana lämppäri leipä
lämmin karjalanpiirakka
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Suvianne korjaatko sun aioli-linkin, menee väärään reseptiin? :smt001
taikku kirjoitti:Ja kaupasta saa helpomalla :smt003 Joskus tosin olen ajatellut, että leipois 10 munan kakkupohjia pakkaseen, ja syöttelis niitä sitten elukoille :smt001
Siis miten niin elukoille, itse syöt! Helpommallahan saat pakastimesta kuin kaupasta :smt002
mirri kirjoitti:minäkin olen kuullut että munat ja kanat jää pienemmiksi, jos poikasrehun syöttämisen lopettaa liian aikaisin.
Muista jostain myös lueskelleeni jonkun valo -ohjelman yhteydessä, et munat jää pienemmiksi jos alkavat aikaisemmin munimaan. jotenkin siinä sen valon kanssa pelattiin että munivat vanhenpina ja sama oli että munintarehu annettiin vanhempana.
No mä en kyllä anteeksvaan tajua tuota rehun niin suurta merkitystä. Koitin taas vertailla poikasrehun koostumusta munitusrehuihin eikä niissä mitenkään tolkutonta eroa ole. Minähän oon itse tiput kasvattanut munituspuolitiivisteellä ja kotiruuilla kun en oo onnistunut oikeaa poikasrehua saamaan (paitsi Ilona joskus tarjos pussinpohjaa, kiitti vaan, jäi silloin kun ei ollut justiin tarvetta niin vähänniinkuin jäi auki ja unohtui se tarjous). Koitan tasapainoittaa sitä munitustiivistettä ja samalla monipuolistaa ruokavaliota ja totuttaa syömään eri ruokia tarjoamalla ohella pääasiassa puurohiutaleita, raakaa porkkanaa ja keitettyä perunaa mutta myös muuta.
Loogisemmalta ja järkevämmältä kuulostaisi tuo että kananuorikot saavat varttua tarpeeksi hämärässä, valo kai nyt ennemmin aktivoi munimaan "liian aikaisin" kuin se rehu. Äkkiseltään laskien pitäis tipujen siis kuoriutua heinäkuussa niin että jos tarjolla on vain luonnonvaloa, alkaisivat munimaan vasta seuraavana keväänä.
Ja jos nyt keskenkasvuisena alkaiskin kana munimaan ja munisi pieniä munia, niin kasvaahan se munan koko jahka tuotanto edistyy. Viimeistään seuraavana munintakautena jos ei ennen. Paitsi tietysti jos se kana itse jää kitukasvuiseksi mutta luulis että siihen pitää ruokinnan olla enemmänkin pielessä...
Suvianne

Minäkin kävin vielä varmistamassa, niin minullakin se on munitustiivistettä. Mutta en jaksa uskoa, että se haittaa kun saavat paljon muutakin.
Kiljukaulassa jo huomaa eron. Se on älytön nokkii kaikkee kotiiruokaa, kun vaikka vertaa mun isoihin kanoihin jotka oli ruokittu pelkällä rehulla.

ps. Aioli on korjattu :)
pps. se on muuten taivaallista
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Meilläkin on poikasrehua ollut tarjolla ainoastaan ihan ekoille tipuille. Sitä ostin silloin muutaman kilon eräältä munislaiselta, mutta paikallisesta agrimarketista ei sitä saa eivätkä tilaa, en tiedä miksi. Kotiruualla ja munituspuolitiivisteellä on täälläkin siitä lähtien menty, ja hyvin on kaikki kasvaneet, eikä ole kukaan alkanut liian aikaisin munimaan.
Vastaa Viestiin