Oli ihan pakko....

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
mirri

Oli ihan pakko....

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mites viiriäiset luomuna? Olen koittanu ettiä, mutta kun ei sitten mitään. Ja mulle sitten sanottiin ettei sitä ole edes haettu luomun piiriin, että ohjeistusta ei ole laadittu. Saisin kyllä tehdä sen jos haluan( olisinkohan muka ihan pätevä?) Mutta luomuun hakijaksi ei käy kun joku yhdistys tai yhteisö,. Ja sitä ei osattu sanoa mitä moinen touhu kustantaa. Sitä kyllä valvottais (maksusta) että sitten noudattaisin omia ohjeitani :smt075 miten joskus tuntuu.... Pitää koittaa nyt jos viel tärppäis jossain muualla EU:n alueella. Jos olis vaikka jo ohjeistus laadittuna.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Oho! Tämä homma kiinnostais kyllä. Miten voin auttaa? (Tämä ei kuitenkaan ollut 0100100-mainos..)
mirri

Sillä aloin kaiveleen noita luomu juttuja, kun ihan viiriäinenkin ansaitsisi lisäarvoa luomusta. Munahan on muutenkin jo terveellinen niin ei se luomu sitä ainakaan huononna. Ja meillä maatilalle sopisi paremmin kun nenä päähän tuo luomulintu juttu liitännäiseksi. Fasaaniahan jo kasvattelen, ja riistalintuhan kasvatetaan "lajityypillisesti" ja mahdollisimman luonnonmukasesti. Miksi ei sitten Viirutkin. Nyt on tulossa ilmeisesti uusia lajeja luomuun. Mutta ei viiriäistä. Kanat mulla elää jo nyt luomuna, vaikka ei olla mihinkään liityttykään.
Mitäs Mimmi olet mieltä, miten onnistuisi viiru tarhata isossa tarhassa ulkona (kesällä...tai kun tarkenee)? Munien kerääminen siinä taitais olla se ainoo ongelma?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En siis mistään tiedä, mutta paikallinen kotieläin tarha joutui lopettaan viirujen pidon. Heidän pitää pitää elöäimiä tiettyjen standardien mukaan luonnonmukaisesti. Ja sen mukaan viiruilla olisi pitäny olla häkin korkeus noin 3metriä!!`??
Heillä ei ollut varaa tuohon investointiin.
Mutta tarviiko muille luomu linnuille varata mahdollisuus lentoon?
Eli onko kotieläintarhan luonnonmukaisuus kuitenkin eri kuin tuotantoeläimen?
mirri

ois kiva tietää mistä ne standardit on tullu... onko se sitten eläintarhalla eri säännöt kun tuotannossa. Mulla ei kyllä noi viirut oo yltäny 3m lentokorkeuteen, pikemminkin sellasia matalia pitkiä liitoja. Tuli kesällä juostuu pellolla aikalailla haavittamassa. Kun oli joku elukka käynyt häkkejä rääpimässä.
Oliko sulla Suvianne se Pystysen viiriäis opas?

http://www.siipi.net/luomu/tuotanto-ohjeet.html

tässä on luomusiipikarjasta ohjeita
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

On mutta ei siinä puhuta luomusta mitään ja häkistäkin, että ei yli 60 senttiä, etteivät edes yrittäs lentää.
mirri

No niin joo.. sitä minäkin ihmettelen... Ja jos oikeen lentoon pääsee ja vauhtiin niin eikö siinä jo loukkaakin kun joskushan se häkki loppuu ja tulee äkkipyssäys! viiriäiselle ei oo tosiaan laadittu sitä luomu ohjetta.
Vastaa Viestiin