Hanhet/Ankat
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Myski on todella hiljaisempi kuin tavis ankka, lähes äänetön sanoisin. Ei ole niin vaativa veden suhteen. Pärjää vaikka ilman uimavettä kunhan saa ajoittain silmänsä pestyä. Meillä ovat kyllä päässeet paljuun vähintään kerran viikossa. Omaa lampea ei niillä ole. Myskikukot harvemmin edes uivat aikuisiän saavutettuaan. Tavis ankkoja ei mulla ole ollut mutta nämä myskit ovat uteliaita, rohkeita ja varsin seurallisia. En tiedä tavis ankoista, mutta nämä istuvat mielellään orrella. Villit myskithän pesivät puihin.Laiduntavat mielellään nämäkin. Lisäksi kelpaa kaikki madot ja hyönteiset mitä löytävät. Pääruokana punaheltta 3 ja viljat. Aikuinen myski uros voi painaa jopa 6kg ja olla 60-80cm pitkä.
Mä joskus tuossa lueskelin myskeistä, että niissä naaraat osaa yleensä lentää. Vaikka niiltä leikkaisi siipisulat, niin aidan pitää olla korkea koska ne pystyy kiipeämään (siivissä vissiin kynsi tms.). Mikäli oikein muistan, niin myskit ovat helpommin kesyyntyviä kuin tavis ankat, mutta niitten nokka on kovempi ja sitä sitten voi joutua varomaan. Tavisankkahan ei nokallaan kummosta tuhoa saa aikaan vaikka olisikin kiukkuinen.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
-
- nuorikko
Myski-ankat ovat mun mielestä huomattavasti parempia lentämään kuin tavis ankat.Myskit nukkuvat meillä ainakin mieluummin kanojen kanssa samalla orsilla ja naaraat lentävät ,jopa tuvan harjalle nukkumaan.Petolinnut ovat jääneet ilman sapuskaa ,kun naaraat lähtevät katolta tosi pitkille lennoille.
Myskeissäkin on huomattavia luonne-eroja,kuten missä eläimessä vain.
Urokset ovat naaraistaan hyvin puolensa pitäviä , tuloo nokasta siinä missä tavis-ankatkin nokkivat.Myskit pystyvät käyttämään siipiään apunaan kiivetessään ylöspäin, jos lentäminen ei luonnistu tai ei ole mahdollista.
Myskeissäkin on huomattavia luonne-eroja,kuten missä eläimessä vain.
Urokset ovat naaraistaan hyvin puolensa pitäviä , tuloo nokasta siinä missä tavis-ankatkin nokkivat.Myskit pystyvät käyttämään siipiään apunaan kiivetessään ylöspäin, jos lentäminen ei luonnistu tai ei ole mahdollista.
Hanhet/Ankat
Tuo pekkiksen kirjoitus sopii myös erinomaisesti Dalmatialaisen "rotumääritelmään"
Sama pätee myös pulun ja kirjekyyhkyn luonteeseen.

Enpäs tiedä kuinka hanhi laiduntaa mutta kyllä meidän myskit mielellään tulevat kanssani meidän kesannolle jossa syövät kasvustoa. Myös pihassa syövät ruohoa. Meidän myskit tulivat minulle heti kuoriuduttuaan. Ovat ihmiseen leimaantuneita ja täysin kesyjä. Kun lapio kädessä lähtee pihalla kulkemaan ne ovat salamana perässä matojen toivossa. Koko parvi vaappuu kesannolle perässä n 50m matkan. Nokka on kyllä vahva. Aikuinen myski syö vaivatta esim. lohen perkuutähteet. Meidän myskit hoitavat minua varsin hellästi nokallaan kun kyykistyn niitä rapsuttelemaan. Eivät ole minua purreet kipeästi. Kyytiä saa kyllä meidän göötti-pentu 7kk jonka päälle hyökkäävät välillä varsin ärhäkästi. Nokka ei saa pahaa aikaiseksi ja koirakin pitää tätä painia ihan leikkinä. Meillä myskit ovat omassa karsinassa sisätiloissa ollessaan. Yksi kana erehtyi samaan tilaan ja sai äkkilähdön kun erehtyi pullistelemaan porukalle. 

Ovat kyllä erittäin taitavia lentäjiä. Olen oikeasti harkinnut siipisulkien leikkuuta koska en ole voinut pitää porukkaa enää valvomatta vapaana pihalla. Eivät varsinaisesti mihinkään lähde, oma piha on selkeästi reviiri, mutta meillä kulkee autotie aivan liian lähellä. Jouduin ne pariin otteeseen hakemaan kun patsastivat keskellä ajotietä. Onneksi ei juuri tullut autoa. Nämä ovat vasta reilut 4kk vanhoja. Väittävät että kun ovat aikuispainossaan kukot eivät juuri lentäisi enää.
Hanhet/Ankat
Voisko niitä siipisulkia vaikka teipata yhteen, niin ei tarvitsisi leikata?