Kananmunateollisuus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 Niin kyllä sille munapaketille tulee hintaa, aikaslailla jos ne itse kasvattaa. Tietää ainakin mitä niille kanoille kuuluu! Mä oon käsittäny että luomu olis oikeestaan ainoo melko inhimillinen vaihtoehto tohon munan tuotantoon. Eikös siinä kanoja ollut neliöllä 4. Ryhmäkoosta en ole varma oliko sitä säädelty. Mutta kyllä paras vaihtoehto on edelleen nää pienkanalat mitä varmaan aikamonella munanettiläisellä on. Ja kunhan saan kotisivuni valmiiksi joskus... niin laitan kyllä maininnan että munia myydään kun tuottajat ovat ahkeria! Mielestäni siinäkin tulee tarjottua kuluttajalle yksi mahdollisuus, ettei ole pakko ostaa niitä huonoissa oloissa tuotettuja/kasvatettuja munia. Tuottajien tappioon vaikuttaa kyllä tuo rehunhinta myös. Piensäkki 40kg on noussut 10€ ihan vähässä ajassa, ja samassa suhteessa se irtotavarakin.
Kyllä jos joku ihan tieten tahtoen pitää eläimiään ahtaasti,töröttämässä jossain häkissä/parressa.Ihan ilkeyttään Ja olis mahdollisuudet tarjota parenpaa, ilman että perhettä uhkaa nälkäkuolema ja tilaa perikato minusta asialle pitäs tehdä jotain. Ei eläin sais muodostua pelkäksi koneeksi. Joka nakataan sitten roskikseen kun on lopuunkäytetty. Huolletaanhan koneitakin. Niin kyllä ne eläimetkin jotain huoltoa kaipaa. Toi virikehäkkihän on varsinainen vitsi! Rahaa tuhlataan mutta oikeesti ei olot parane. Oisko tohonkin joku vielä parenpi vaihtoehto, ja edullisenpi?? koska ihan varmaan niitä munia tehotuotetaan käyttöön, joko häkissä tai ilman.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No, tohon Suviannen kysymykseen..

Mun mielestä ton rahan suhteen on kysymys siitäkin, että tarviiko välttämättä ostaa kaksi kennoa á 1,5 € vai voisko ostaa yhden kennon á 3 €? Ja ehkä joskus ko. hintaeron voi säästää vaikka jättämällä yhden kaljan ostamatta.. Valintojahan kaikki tekevät ja yleensä rahat laitetaan siihen, mitä pidetään tärkeänä.

Ei varmaan kanan oikeudet mene ihmisten hyvinvoinnin edelle, mutta eikö ihminen voi yhtään tinkiä omasta hyvinvoinnistaan eläinten eduksi? Onko hyvinvoivan ihmisen oikeus ottaa "tarvitsemansa" keinolla millä hyvänsä, vaikka rääkkäämällä eläintä?

Tuottaja joutuu joka tapauksessa investoimaan nyt virikehäkkeihin, koska perinteiset häkit on joka tapauksessa kielletty. Mutta eikö ne samat rahat kannata mieluummin sijoittaa lattiakanalaan, joka kuitenkin tarjoaa paremmat olot kanoille?

Tämä lainaus: "Lattiakanalat eivät ole välttämättä.." taas on enemmän ns. "ääritahojen" perusteluja sille, että ihmiset kokonaan lakkaisivat syömästä kanamunia. Lattiakanalassa kana kuitenkin voi liikkua vapaasti, räpytellä, oikoa jalkojaan, kuopia pehkua ja useimmissa myös nousta orrelle. Kyllä minä kanana valitsisin sen vaihtoehdon.

Tällä adressilla pyritään pieneen parannukseen, jonka kustannus tulisi suureksi osaksi lain jo vaatimasta muutoksesta.

Tämä on aika hauska: "Kun jotain saadaan korjattua, niin taas ollaan jotain uutta kehittämässä." :smt005 Näinhän se menee! Jos kaikki olisivat aina tyytyväisiä tilanteeseen, mikään ei koskaan korjaantuisi.

"Ja edelleen, en ole sen kannalla että ne kanat siellä häkeissä pidetään jalat verillä, mutta tuottajan tulojen menetys tai kuluttajahintojen määrätön nousu ei saa olla sen hintana että niille kanoille saadaan "täydelliset" olot. Kun tullaan jo vastaan sen verran että siirrytään niihin virikehäkkeihin, niin eikö se riitä?"

Niinpä ja niin niitä kuitenkin pidetään. Ja niinkuin aiemmin todettiin, muutos virikehäkkeihin vaatii joka tapauksessa investointeja. Miksi niihin virikehäkkeihin pitäisi tyytyä, kun ne eivät käytännössä lainkaan paranna kanojen oloja ja rahaa upotetaan tällaiseen järjettömään, kosmeettiseen korjailuun.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kiitti mimmi!! Hyvin perustelit!!
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Minnekäs adressi on tarkoitus lähettää ja mihin saakka se on allekirjoitettavissa?
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Ihan samaa mieltä Mimmin kanssa joka asiasta. Mä olen omin silmin nähnyt hyvän lattiakanalan, jossa kanat olivat tyytyväisen oloisia. Ei se iso lattiakanalakaan varmaan täydellinen kanojen kannalta ole, mutta paljon häkkiä parempi kuitenkin. Eikä ero tuotantokustannuksissa ole merkittävä. Investoinnit maksavat ja niissähän voi yhteiskunta tulla tuottajaa vastaan. Eikä lattiamunat ole kalliita. Yleensäkin ruoka on Suomessa lopulta hyvin halpaa, jos sen tekee itse kotimaisista perusraaka-aineista, eikä syö ylettömiä määriä lihaa.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Eikös noiden luomumunien pitäisi olla luomuviljellä rehulla ruokittujen kanojen munia jotta niitä voi kutsua luomumuniksi :smt017 . Mun pikkuveikka tytsinsä kanssa halus alkaa ostaa meiltä munia kun ne on luomua, Korjasin sille että meidän kanojen munat on onnellisen kanan munia mutta ei luomumunia. Mulla kun ei ole varaa ostaa noille elukoille luomuviljaa ja ruuantähteitä ei paljoa tule, rehuja ei raaski ostaa itsellekkään saatisitten kanoille. Halus kuitenkin ostaa munia kun on se parempi kuin häkkikanojen munat tai yleensäkkään tehotuotannolliset munat. Mun nyt sitten täytyy tuttaa munat 1/3 suvulle ja ukko ihmettelee miks mä halajan lisää kanoja, olishan se kiva kun niitä munia jäis itellekkin :smt005
Mimmi

HiltaHelikopteri kirjoitti:Minnekäs adressi on tarkoitus lähettää ja mihin saakka se on allekirjoitettavissa?
Aion etsiä sekä poliittisia tahoja että mediajulkisuutta asialle, jos nimiä vähänkään saadaan. Voimassaoloaikaa en ole muistanut edes miettiä.. Eikös se voi olla pitkäänkin ja keräily jatkua, vaikka adressia jo käyttäisikin asian esiin saamiseen? Jos nimiä tulisi pidemmällä ajalla oikein-oikein paljon, vois ylittyä sellaisetkin uutiskynnykset, jotka eivät vielä parista sadasta nimestä korvaansa lotkauta..
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mistä sää Suvianne tuon vastustusviestin löysit? Oli kyllä taas niin naurettava sepustus tuo. Ei tuommosille ihmisille oikeen auta mitään järkeä puhua ku ajattelutapa on niin itsekäs minäminä-tyylinen. Kuka tässä nyt on käskeny maksaa kananmunista 15 euroa? Haloo!Kyllä se pienempikin hinnan nousu riittäis parantamaan kanojen oloja. Minä olisin kyllä valmis maksamaan kananmunista vaikka kolminkertaisen hinnan jos tietäisin että yksikään kana ei enää häkissä tässä maassa kärsi.
Uskomatonta että joidenkin ihmisten mielestä jopa eläinrääkkäys on suotavaa jotta vaan itsellä olis halvat kananmunat käytössä. Mitäpä sitä eläinten kärsimyksistä. Kuitenkin tämmönen asia joka olis suht helposti parannettavissa.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mimmi kirjoitti tosiaan hyvin!
Mistä löytyisi tieto siitä, että kuinka paljon tuottajalle tulee kuluja yhden häkkimunan ja yhden lattiamunan tuottamisesta? Ja siitä, että kuinka paljon seuraava porras maksaa tuottajalle kunkinsorttisesta munasta? Itse ainakin haluan lukuja ennen kuin uskon mitään yleisiä tuottajan menetyksiin vetoamisia.

Mitä tahansa kamaluuksia voi puolustella toisen osapuolen oikeuksilla. Härkätaistelut ja koiratappelut on sallittava, koska ihmisillä on oikeus huvitella. Atsovärit sun muut myrkylliset lisäaineet on sallittava, koska ne ovat niin paljon halvempia käyttää. Lapsityövoima, sikamatalat palkat ja epäinhimilliset ylityötunnit on sallittava, koska muuten poljetaan yrittäjän oikeuksia. Samaan sarjaan kuuluu se, että kanojen rääkkääminen häkeissä on sallittava, jotta maatalousyrittäjän ei tarvitsisi investoida uusiin kalusteisiin.

Nuo eläinoikeusjärjestöt on taas saaneet tosi paljon hyvää aikaan! Miten muuten tuokin Suviannen lainaama kirjoittaja pitäisi häkkikanaloiden vastustajia mitään arkielämän realiteeteista tajuamattomina kanansilittelijöinä. :smt011
Ja noi kuluttajahinnat. Jos joutuu elämään ihan köyhyysrajan tietämissä, niin sillä on väliä, että maksaako munapaketti euron vai kolme. Mutta jos puhutaan keskituloisista ihmisistä, joita nyt luonnollisesti suurin osa kansasta on, ei pitäisi olla mahdotonta jättää se 1,2e maksava häkkimunakenno kauppaan ja ottaa sen sijaan 1,7e maksava lattiamunakenno. Nuo hinnat on todellisia, kävin eilen tsekkaamassa.

Kuulkaahan, olisiko parempi ostaa valkoisia kuin ruskeita munia? Meinaan että jos ruskeat hybridit ovat aggressiivisia kotikanalassakin, niin oletettavasti niiden elo on tosi rauhatonta tuotantohallissa.
Mimmi

Pootsi kirjoitti:Kuulkaahan, olisiko parempi ostaa valkoisia kuin ruskeita munia? Meinaan että jos ruskeat hybridit ovat aggressiivisia kotikanalassakin, niin oletettavasti niiden elo on tosi rauhatonta tuotantohallissa.
Just eilen ajattelin samaa, kun luin lisätietoa noista tuotanto-olosuhteista yms. Tätäkin tietoa voisi levittää! Hyvä pointti!

Muoks; ja törmäsin jossain myös noihin tuotantokustannuslaskelmiin ja niiden nousuun näiden muutosten yhteydessä. Yritänpä etsiä ne uudelleen. (Joka kyllä on ihmeellisessä internetin maailmassa yleensä mahdotonta, oletteko huomanneet? Kun kerran löytää jonkun tiedon google -> linkki -> seuraava linkki -> jne. ei ikinä enää löydä samaa tietoa uudelleen.. :smt108)
Mimmi

Finfoodin uutiset 6.11.2008

KALIFORNIA KIELTÄÄ HÄKKIKANALAT

Yhdysvalloissa Kalifornian osavaltiossa äänestettiin
presidentinvaalien yhteydessä myös kananmunien häkkituotannon
tulevaisuudesta. Äänestyksen tuloksena perinteiset häkit tullaan
Kaliforniassa kieltämään ensimmäisenä osavaltiona USA:ssa vuodesta
2015 alkaen.

Kuinka tiukka kielto tulee olemaan, siitä ei vielä ole varmuutta,
mutta munivan kanan tulee voida seisoa, levitellä siipiä, kuopsuttaa
ja toimia samoin kuten vapaan tuotantomuodon kanat voivat.

- Kyseinen päätös osoittaa selkeästi nykysuuntauksen kananmuna-alalla.
EU:ssahan perinteisten häkkien käyttökielto astuu voimaan jo 2012.
Kulutuksen trendeillä ja eläinten oikeuksia ajavilla tahoilla tulee
olemaan entistä suurempi merkitys valtioiden lainsäädännöissä ja
kaupan periaatepäätösten kanssa, Munakunnan toimitusjohtaja Jan Lähde
kertoo.

Finfood Kananmunatiedotuksen seminaarissa lokakuussa IEC:n
(Internationa Egg Commission) Kunniapresidentti Willi Kallhammer toi
esille Euroopan kananmunatuotannon tilanteen vuonna 2012, jolloin
ylijäämää ehkä ei ole. Kallhammer korosti lisäksi, että
kananmunantuotantoon tulee tulevaisuudessa voimakkaasti vaikuttamaan
myös rehuhinnat, ilmaston muutos ja sitä kautta bioenergian käyttö
sekä raaka-öljyn hinta.

EU:ssa Kanojen hyvinvointidirektiivi kieltää kanojen pidon
perinteisissä häkeissä vuoden 2012 alusta eli jo kolmen vuoden
kuluttua. Suomessa vasta noin neljäsosa tuotannosta on siirtynyt
uusiin tuotantomuotoihin eli varusteltuihin virikehäkkeihin,
lattiatuotantoon tai luomutuotantoon.

Lähteen mukaan kuluttajakysyntä ja kauppojen valikoimaratkaisut eivät
ole reagoineet tulevaan muutokseen, mikä vaikeuttaa tuotannon
siirtymistä ja investointiratkaisuja.
(Finfood)

Hyvä uutinen sinänsä, mutta tuo viimeinen kappale on huolestuttava! Nyt siis nimenomaan tarvittaisiin kuluttajavalistusta!
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

Mimmi kirjoitti:
Pootsi kirjoitti:Kuulkaahan, olisiko parempi ostaa valkoisia kuin ruskeita munia? Meinaan että jos ruskeat hybridit ovat aggressiivisia kotikanalassakin, niin oletettavasti niiden elo on tosi rauhatonta tuotantohallissa.
Just eilen ajattelin samaa, kun luin lisätietoa noista tuotanto-olosuhteista yms. Tätäkin tietoa voisi levittää! Hyvä pointti!
meillä on 3 hybridiä ja eipä noi mun mielestä agressiivisiä oo. nätisti istuvat sylissä, ei noki, muutaku et jos joku uus tulee nii jokainenhan ne sen arvojärjestyksen käy läpi. tappeluja ei kuitenkaa oo tullu. onha se tietenki siitä kii et mite niitä käsittelee ja vaikka hyvin käsittelee nii aina poikkeuksia löytyy joka eläimestä.
Mimmi

Siis onks ne nimenomaan noita ruskeita?
Mimmi

Adressin on allekirjoittanut jo yli 200 henkilöä! :smt001
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Erään tuottajan kanssa talvella keskustelin tuottajahinnoista. En nyt muista, tarkkaan, mutta todella alhainen se tuottajahinta on. Lattiamunista tuottaja saa hiukan enemmän (yksi syy lisää suosia lattiamunia!) kuin häkkimunista. Ne todelliset rohmut löytyvät kaupan väliportaista.

Samaisen tuottajan kanssa olen jutellut eri kanahybridien ominaisuuksista. Hän on päätynyt käyttämään lattiatuotannossa valkoista Lohman white -hybridiä. Ruskeat hybridit ovat isossa kanalassa kesyjä, mutta todella aggressiivisia. Ennen niiltä oli tapana katkaista nokan kärki, etteivät raatelisi toisiaan. Nykyään nokkien typistäminen on kai kiellettyä. Mulla on ollut vanhoja häkissä munitettuja ruskeita hybrideitä joskus ja ne olivat aivan hulluja. Ehkä ne pienestä pitäen hyvissä oloissa kasvatettuina voivat elää sovussa, mutta tuotantokanalassa ongelmia varmaan tulee. Valkoisista hybrideistä Hy-line on hirveän arka. Se ei tuntemani tuottajan mukaan sovi lattiakanalaan arkuutensa takia, parvi saattaa joutua pniikkiin pienimmästäkin syystä. Kyllä mä aattelisin tältä pohjalta, että valkoinen lattiamuna on kuitenkin parempi valinta kuin ruskea.
Vastaa Viestiin