Ripuli, kokkidit, sisäloiset...

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Tipujen isoin kuolinsyy (jos turvallisuus on varmistettu, eli eivät litisty, huku tms.) on ripuli. Mä kyllä yrittäisin nyt saada selvää, mikä ihme niitä vaivaa.

Onneksi ovat muuten ok, niin ei ihan paniikissa tarvi olla. Mutta kyllä pitkään vaivaava ripuli varmasti heikentää.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

No jos Klara tipujen kuolemista pelkäät, voin lohduttaa: meillä on ollut kuolleisuusprossa lähes nolla, eli ei noista plöräyksistä oo niillekää vaaraa ollu :smt002
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Kyllä se mieles kävi että josko ne vallan kualeentuu pikku tipiset, mutta kahtotaan nyt esti kuoriutuuko sieltä ees mitään. Ja mulla on kutka että enempi mä saan varjella ettei ne ole päällänsä josain vesikipos ku siitä että ne sais ripaskan :smt003

Noi isot ei tosiaan ole millänsäkkään vaikka lörähtelee. Se niitä näytä vaivaavan tipan tippaa. Minä oon se joka huolehdin ja ihmettelen ja voin sitte pahoin niitten puolesta ku mietin ties mitkä hyppykupat ja lintulenssut niille :smt005
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Sitä se on, ihan ku ekalta lapselta :smt005 laita matala vesikippo täytee pikkukiviä ni tiput ei huku.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Voi keleen tana!! :smt013 :smt013

Ennen joulua lopetin kesäkuisen Lilli-kanan, joka edelleen puolen vuoden kypsässä iässä oli pikkuinen munimaton rääpäle ja alkoi sitten vuotaa verta. Oletin oireiden johtuvan sisäsiitoksesta.

No nyt on sitten yksi syyskuisista kanapoikasista (tietysti kana!) veriripulilla. Voi veevetin läävetti! Ja se ei todellakaan ole sisäsiittoinen, vaan takuulla ihan erisukuisista vanhemmista. Eristin sen karanteenihäkkiin ja annoin b-vitamiinilla ja hunajalla terästettyä vettä. Se juokin hirveästi, mutta ei syö juuri lainkaan. Kokkidioosia tämä kai on. En vaan tajua miten, kun ihan itseäni kehumatta väittäisin pitäväni pehkut suht puhtaina. Ja nämä syyskuiset eivät ole olleet ulkonakaan.

Pyydänkö huomenna sulfaa ellukalta? Mitä se maksaa ja säilyykö lääkekaapissa tuleviin koettelemuksiin?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ompa P aska juttu. mutta miten se heti verille???!!
Eikö siinä ole ensin pitkäaikaista ripulia??
Ilona

Kana kuoli tänään syliini. :smt089

Ripulia hänellä oli ehkä pari päivää tai ainakin oli kovin janoinen ja ruokahaluton. Eilen tosiaan kunto heikkeni nopeasti ja siirsin kanan karanteenihäkkiin, jossa varmistui, että ripulia on. Yksi ripulipaska oli verinen. Sen jälkeen se tuntui jopa hiukan tokenevan, kun sai hunajakauravelliä suoraan suuhun. Vertakaan ei tullut enää ja ripulointiväli piteni. Tänä aamuna se oli jaloillaan. Ehdin jo toivoa... Sain sulfat kahden aikaan ja annoin eka annoksen. Silloin kana oli jo aika väsynyt, eikä jaksanut seistä. Syöttelin sitä tossa pitkin iltapäivää ja se meni koko ajan heikommaksi. Oli kuitenkin tajuissaan ja nieli. Viiden aikaan se sitten oksensi kesken syöttämisen ja kuoli.

Lillillä oireet eivät olleet yhtä rajuja, mutta sehän oli passiivinen ja heikko koko ikänsä, eikä kasvanut kunnolla. Se ei mennyt verenvuodon jälkeenkään erityisen huonoon kuntoon, lopetin sen ihan vaan siksi, että se ei puolivuotiaanakaan vielä muninut ja oli pieni heikko rääpäle ja kun sitä vertakin sitten rupes tulemaan.

Toivottavasti nyt Evirasta tulee selvyys tähän tautiin. Nämä sairastuneet oli molemmat eri kanalassa haudottuja, samoin Kekki-kukkomme, jolla silläkin muuten on taas vaihteeksi ripuli... Pitäisköhän antaa sulfaa sillekin? Muu porukka onkin sitten ihan tervettä ja reipasta.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi itku :cry: Menipä se nopeasti. Toivottavasti selviää mikä tauti on kyseessä.
Ilona

Miten neuvoisitte toimimaan ton Kekin kanssa? Ruikkupaskaa tulee ja sillähän on ollut samaa hidaskasvuisuutta kuin Lillillä. Muuten se on terveen oloinen. Annanko sulfakuurin?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mitä tuumasi se ell, jolta sulfat sait? Jos arveli kokkidioosiksi ja nyt kun sulla kerran sulfaa on, niin minä sinuna antaisin Kekille. Mutta, jos se on kokkidioosi, niin pitäiskö silloin lääkitä koko parvi ja vaihtaa ainakin kuivikkeet, jollei näin talviaikaan isompaa suursiivousta pysty tekemään?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mutta onko kokkidi noin agressiivinen??
Minä kun olen kuullut että kokkideissaan ripuloivat ja eleleskelevät huonoissa oloissa vaikka kuinka kauan..
Siis en tiedä varmasti mitään.
Jos ei ole kokkidi, niin mikä on noin agressiivinen ripulitauti!??
Ja auttaisko se sulfidi muihinkin?
Ilona

Annoin nyt Kekillekin sulfaa, koska se hieman ripuloi, vaikkei muuten nuutunut olekaan. Toi ripuleissaan eläminen ties miten kauan sopisi Lilliin ja Kekkiin, mutta tämä tänään kuollut kana kyllä sairasti hyvin lyhyen taudin ja meni nopeasti. Lauantaina kiinnitin huomiota vasta orrella kökkimiseen ja runsaaseen juomiseen.

Tämänpäiväinen kuolonuhri on muuten haudotettu samassa kanalassa kuin Lilli ja Kekki, mutta se on nuorempi, eikä ole sisäsiittoinen. Meillä sekä omista että Mimmiltä ostetuista munista haudotut poikaset ovat terveitä. Mua hiukan hirvittää ton antibiootin antaminen koko parvelle, varsinkin kun annostusohjekin on 10 mg / 40 kiloa kanaa! Elikkäs mitään hirmu tarkkoja annostuksia ei pysty mittaamaan.

Eläinlääkäri ei pystynyt tähän tautiin tietenkään kanaa näkemättä sanomaan juuta eikä jaata, määräsi sulfaa, kun sitä kerran pyysin ja sanoi kokkidioosin olevan todennäköisin, jos kerran veriripulia on. Totesi vain sen, minkä minäkin, että ei siinä mitään menetä, jos kokeilee ja hyvähän sitä on kotona olla.

Mun mielestä meidän kanala on aika siisti kuitenkin. Kolme viikkoa sitten vaihdoin kaikki pehkut ja nyt olen vaihdellut aina likaantuneita kohtia orsien alta ja laittanut uutta pintaan. Tasot, joihin sontaa tippuu siivoan tietysti päivittäin. Kanalassa ei haisekaan kovin pahalta. Mä oon luullut, että noi kokkidit ryöpsähtää ongelmaksi vasta oikeen likasessa ja kosteessa pehkussa.
Mimmi

Voisiko kyseessä ollakin jokin myrkytys? Olisiko ne voineet saada rotanmyrkkyä tms? Se selittäisi sekä oireet, niiden voimakkuuden vaihtelun että sen, miksi vain muutama on sairastunut.
Ilona

Rotanmyrkky on kyllä pois suljettu. Meillä ko. ainetta kyllä on jouduttu käyttämään, mutta eri rakennuksessa ja myrkkyä saaneet jyrsijät eivät voi uuteen kanalaamme päästä mistään. Nämä on vime päivät syöneet kauran ja punaheltan lisäksi raakaa lanttua sekä päivittäin apetta, jossa on keitettyjä juureksia (perunaa ja lanttua), vehnäleipää, koirannappuloita, soijarouhetta, kalaa, rehuhiivaa ja nokkosta. Samanlaista apetta ovat syöneet ikänsä paitsi ihan untuvikkovaiheessa, kun saivat pelkkää poikasrehua. Annan appeen aina kerran päivässä sen verran, ettei sitä jää kuppiin makaamaan, ettei tulisi mitään ruokamyrkytyksiä. Kuivarehuja on koko ajan tarjolla automaatista. Voihan sinne apevatiin tietysti paskaa joutua, kun innoissaan steppaavat ruoan päällä ja touhuavat sen kanssa. Mut ei kai sitä voi mitenkään välttää.

Tämä kuollut kana ei ollut Mimmi niistä sun munista, eikä edes samasta hautomakoneellisesta, vaan samoihin aikoihin kaverin kanalaan haudottavaksi annetuista munista, joista sain kaksi kanapoikasta omien konehaudottujen jatkoksi. Ne olivat parikuisina meille tullessaan hiukan meidän samanikäisiä poikasia pienempiä, mtta tulkitsin sen johtuvan erilaisesta ruokinnasta (eivät olleet saaneet teollista rehua). Voisko siellä olla kuitenkin joku tauti taustalla?
Mimmi

En usko, että kyse olisi ruokinnasta tai likaisista vesikupeista, tai sitten taustalla pitäisi olla to-del-la heikko vastustuskyky. (Muuten kai meidän kaikkien kanaset olisivat kuolemansairaita..) Ja nyt, kun kerroit, miten olet vaihtanut ja putsannut pehkua eikä se mielestäsi ole esim. järjettömän kostea edes ollut, niin en usko nyt siihen kokkidioosiinkaan..

Onko siellä kaverin kanalassa ollut ripulia tai kuolemantapauksia?
Vastaa Viestiin