Kananmunateollisuus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Englannissa kuulemma kasvatetaan tyttö- ja poikapossut erikseen ja pojat teurastetaan hiukan nuorempina kuin tytöt. Ero teuraspainossa ei kai ole suuren suuri. Siellä on kuohiminen ilman puudutusta kielletty.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Me kyllä syötiin pukki, siis vuohipukki. Ja ihan hyvää se oli...
Suvianne

Tämä on taas OT vähän, mutta on se kumma kun ei opita!!!!

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008103 ... 0_uu.shtml
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Minkä ikänen se teidän pukki oli.. jos haluu sellaisen kunnon savupaistin pitää pukki olla vähintään 2v ja silloin se liha haisee jo ihan kamalasti, kun haisee jo puolvuotiaankin. Niin että meikkäläisen kurmeepaistilla on kurmee hintakin: kahden vuoden ruuat + leikkaus noin 70€...siks sitä vuohta ei oo lihana kaupassa. Jos haluttais että pukkikilit ei päädy honkajoelle niin se kastrointi pitäis vapauttaa viljelijän tekemäksi, pudutuksen kyllä oppii itekin ja puristuspihtien käytön( tosin ei oo ihan satavarma tapa)... Mää en nyt tarkoita että sallittais ilman kivunlievitystä. Ton puristuksen voi tehdä heti kun kivekset on laskeutuneet ja se olis kyllä kaikella tapaa opittavissa ja hallittavissa ilman eläinlääkäripalkkioita ja kilometrikorvauksia...silloin saatais sitä erikoislihaa kauppaan ja noi kilit hyötykäyttöön hävityksen sijaan...Pikkupukkien kohtalo on muutoin aika tavalla yksviivainen. Niitä kun kuitenkin syntyy noin puolet kuttukilien määrästä... Ja pakko niitä kuttuja on välillä astuttaa jos meinaa että ne tuottaa maitoo kunnolla ja maidon laatu pysyy hyvänä( ummessaolo välillä)
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Vois vaikka antaa jonkun "onnellista persettä" -merkin...
Voi luoja että kuolen nauruun teijän kans! Ja tosiaanki sanan varsinaisessa merkityksessä sillä mun mahaa on tähystetty pari päivää sitte ja nauraminen muuten SATTUU niin että taju kohta lähtee :smt044
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Suvianne kirjoitti:Tämä on taas OT vähän, mutta on se kumma kun ei opita!!!!

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008103 ... 0_uu.shtml
No, noilla sakkosummilla eivät yritäkään oppia. Ei taida johtajan palkassa muutama satanen parin vuoden "rötöstelystä" tuntua missään.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Niin ja mun ymmärtääkseni HK käyttää edelleen niitä samoja kalkkunankuljetuslootia mistä oli taannoin se jo unohtunut kohu...

Ei voi mitään sille tunteelle et maunu-muori tahallaan väärinymmärtää. Varsinkin kun niputtaa vegaanit samaan nippuun hurupääaktivistien kanssa (no mä en loukkaannu kert en oo oikee vegaani kun syön noitten omien kanasten munia :smt002 ). Ei kai kukaan hyvänenaikasentään käskekään hyperallergisten lasten elämää riskeerata! Jos joku onkin pavuille ja/tai pähkinöille (onko yhdelle papulajille allerginen automaattisesti allerginen muillekin, onhan esim. soijapapu, kikherne ja linssi ihan erilaisia ja -lajisia kasveja?) niin ovat ne silti oikein hyviä proteiininlähteitä niille jotka eivät ole allergisia! Allergiset voivat sitten hakea proteiinejaan luomumaitotuotteista tai muista ruokavalioonsa ja etiikkaan kuuluvista raaka-aineista, ei kai se ole syy tukea sitä kurjintakin tehotuotantoa että on allerginen...
Kun tosiaan jokainen tekee sen minkä voi resurssiensa puitteissa; kellä niitä resursseja rajoittaa mikäkin muttei kukaan kuitenkaan ole niin yli-ihminen että koko maailman pystyisi pelastamaan. Osan kuitenkin ja mitä isomman sitä parempi ja siihenhän kai kaikkien pitäisi yhteisen maapallomme hyväksi pyrkiä :smt001

Haluaisin ajatella että joka sikala on yhtä idyllinen kuin tuossa Ushvan linkissä mutta eikö tuommoinen kuivikkeitten (virikkeitten) runsaus ole kuitenkin suhteellisen harvinaista?
Eikö sitä "karjun makua" tule muuten aika marginaalisen harvoihin yksilöihin kaiken lisäksi?
Suvianne

Jos on pähkinä allerginen ei minusta pitäisi olla papuallerginen?! Mutta voihan erikseen olla pavulle allerginen.
Taitaa olla kuiteski aika harvinaista?

Mutta pukki, oli 6kk kun tuli meille ja se oli meillä 3v eli noin 3-3,5 vuotias.
Ilona

Noi lihanmakuasiat on muuten makuasioita. Jos haluaa mietoa lihaa, niin syö vaikka vasikkaa. Varmaan on niitäkin pervertikkoja (kuten mä), jotka tykkää yltiöväkevästä lihasta. Mun mielestä hirvikin on parasta, jos se on vanhaa sonnia ja lampaanlihan pitää kans olla wanhasta eläimestä. Eikä minusta ole kauhea asia sekään, jos pikkupukki heti lopetetaan. Ei eläimelle elämän pituus mitään merkitse. Se on enemmänkin ihmisen pään sisäinen juttu tuntea mielipahaa vastasyntyneen kuolemasta.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Ilona kirjoitti: Eikä minusta ole kauhea asia sekään, jos pikkupukki heti lopetetaan. Ei eläimelle elämän pituus mitään merkitse. Se on enemmänkin ihmisen pään sisäinen juttu tuntea mielipahaa vastasyntyneen kuolemasta.
Tai kaiken söpön ja suloisen. Kaiken mitä voi inhimillistää. Kaiken mikä herättää hoivaamisvietin. Kaiken mikä on kaunista.

Mun hoivaamisvietissä on kyllä joku valuvika. Se herää melkeen mistä vaan ja yrittää taistella järkeä vastaan. (Taas ajankohtaista kun järki ei millään meinaa voittaa kun pitäisi kukkoja vähentää :smt009) Ihan hirveen vaikeeta syödä omakasvattamaa, vaikka todellakin olen sitä mieltä että se on hyvä juttu. Kannustan aina toisiakin siihen, mutta mistä ihmeestä saan itselleni sen kyvyn tehdä se ihan vaan sivumennen, ilman mitään viikkokausien tuskia jo etukäteen? Kun oon silitellyt ja sylitellyt noita kukkoja, hoitanut pikkutipusta kauniiksi nuorukaisiksi, syöttänyt parhaita ruokia ja saanut niistä paljon hyvää mieltä vain seuraamalla niiden kasvua ja elämää. Tai kuukausien tuskia kun pitää hevonen lopettaa ja on täysin älytöntä haudata se ja ostaa sitten lihaa kaupasta. Mutta miten pystyn koskemaan sen lihaan tai laittamaan sen suuhun?

Helppo neuvoo, mutta mulle toteutus on todella vaikeeta. Neuvokaa silti :smt017
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Haluaisin ajatella että joka sikala on yhtä idyllinen kuin tuossa Ushvan linkissä mutta eikö tuommoinen kuivikkeitten (virikkeitten) runsaus ole kuitenkin suhteellisen harvinaista?
No sitä nyt ei voi eikä kannata ajatella, koska näin ei ole niin ku tässäkin ketjussa on jo monta kertaa todettu. Ei tuo kuivikkeiden, etenkin oljen käyttö silti harvinaista ole vaan ihan yleistä.
Yhtä naurettavaahan se olisi tuudittautua täysin harhakuvitelmiin kaikkien sikojen hyvistä oloista kuin kuvitella että kaikki pitävät esim. hevosia yhtä hyvin kuin vaikka minä ja sinä pyrimme pitämään. Se että mun kopukat saa hyvää hoitoa, ei tietenkään tarkota sitä että kaikki muutkin tämän maan hevoset saavat.
Itse asiassa yks kummallisin asia hevosihmisissä on se että muiden eläinten pidosta kyllä jaksetaan paasata mutta omalle lajille ollaan täysin sokeita. Hevosia pidetään pienissä karsinoissa joissakin paikoissa 23h vuorokaudessa ja sen yhden tunnin ne saattavat saada kiertää maneesia tai kenttää missä ratsastaja ehkäpä ratsastaa täysin väärin ja hevoselle epämukavaa oloa tuottaen. Tarhausmahdollisuudet on ihan naurettavat suurella osalla talleista, hevoset seisoo mutaliejussa tai paskassa pienen pienissä tarhoissa monesti jopa täysin yksin ilman muuta kosketusta lajitovereihin kuin ehkä näköyhteys. Hevosilla on stressikäyttäytymistä ja hoitamattomia vaivoja, ne saavat puutteellista ruokintaa ja liikuntaa. Lista on loputon. Hevosten huonot olot ovat erittäin yleisiä, mutta ei nämä asiat saa meitä hevosihmisiä vaatimaan että hevosten käyttö harrastus- ja urheiluvälineinä on ehdottomasti kiellettävä. Tämä on just sitä että oma napa aina lähinnä. Ei monen hevosen elämä poikkea juurikaan monen sian elämästä ainakaan parempaan suuntaan. Ne jopa yleensä kärsivät vuosikausia pitempään kuin suht lyhyen elämän elävät siat.
En lähtisi syyllistämään ketään lihansyönnistä, eikä mulla itselläkään ole mitään aikomusta sitä lopettaa vaikka ei mitään allergioita olekaan. Ja Maunu_Muorilla ei kyllä ole syytä tuntea huonoa omaatuntoa mistään, on nimittäin varmasti teillä ekologisinta elämäntyyliä tuo elämä.
Kunnioitan niitä jotka todella yrittävät parhaansa luonnon ja eläinten suojelun kanssa, mutta toisten syyllistämistä en kunnioita. Täytyy käsittää että ihmisillä on niin paljon eri syitä miksi he eivät ole kykeneviä muuttamaan tapojaan. Monille koko asian ajatteleminen on yksinkertaisesti mahdotonta. On esimerkiksi niin köyhiä ihmisiä että heidän on pakko ostaa halvinta ruokaa mitä löytyy välittämättä siitä onko se kovin eettisesti tuotettua. On niin sairaita ja ongelmaisia myös että tämä asia tuskin on ensimmäisenä mielessä.
Minä peräänkuuluttaisin eniten sitä että meillä on ihan liian pienet rangaistukset eläinsuojelurikkomuksista. Se on se pahin epäkohta tässä maassa eläinten kannalta. Ja vaikka epäkohtia havaitaan, niihin ei puututa. Se on käsittämätöntä. Ja jokainen tekee itse minkä pystyy tai parhaaksi näkee, oli se sitten kasvissyönti tai häkkikanojen munien boikotointi tai vaikka oma kasvattamien lihojen syöminen. Tai yksityisautoilun vähentäminen tai se että ei lennä lentokoneella.
Eikö sitä "karjun makua" tule muuten aika marginaalisen harvoihin yksilöihin kaiken lisäksi?
Tähänpä en osaa sanoa oikeen mitään kun oon ollut siinä käsityksessä että se tulee kyllä kaikkiin tiettyyn ikään ehtineisiin karjuihin. Kuulemma niiden liha haiseekin kuselta? Näin on mulle joku kertonu, itsellä ei oo kyllä kokemusta. Toivottavasti Suomessakin pian kielletään tuo kuohitseminen ilman puudutuksia! Mitenhän tämä onkin niin takapajula tuon asian suhteen kun muissa maissa on jo kiellettyä.

Tuo hevosasia nyt meni todellakin ohi aiheen mutta kun täällä hevosenlihaakin on yhtenä vaihtoehtona mainostettu, niin oli pakko päästä muistuttamaan että ei niidenkään olot niin häävit monesti ole.
Ihanaa tämä sairasloma ku kerranki aikaa istua tietokoneella paasaamassa ku ei muutakaan voi tehä :smt002
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

smari kirjoitti:Helppo neuvoo, mutta mulle toteutus on todella vaikeeta. Neuvokaa silti :smt017
No mun neuvo tulee vähän myöhässä: kasvata syötävät kukot hiukan vähemmällä hellimisellä. Toki ne hoidetaan hyvin, mutta älä anna nimiä, älä hirveästi sylittele ja silittele.. Silleen mä sain homman alulle, kun ei ne tuntuneet niin läheisiltä.

Ja toinen neuvo on vain se, että kaikkeen tottuu. Viidennellä kerralla se vaan ei enää tunnu niin pahalta ja odotan, että kymmenes kerta olisi jo varsin vaivatonta..
Ilona

smari kirjoitti:Tai kaiken söpön ja suloisen. Kaiken mitä voi inhimillistää. Kaiken mikä herättää hoivaamisvietin. Kaiken mikä on kaunista.

Mun hoivaamisvietissä on kyllä joku valuvika. Se herää melkeen mistä vaan ja yrittää taistella järkeä vastaan. (Taas ajankohtaista kun järki ei millään meinaa voittaa kun pitäisi kukkoja vähentää :smt009) Ihan hirveen vaikeeta syödä omakasvattamaa, vaikka todellakin olen sitä mieltä että se on hyvä juttu.
Eihän sen tarviikaan olla helppoa. Minusta on ihan tervettä tuntea sääliä. Aika kauhee olis semmonen ihminen, josta tappaminen olis vaan hauskaa ajankulua. Minusta kalan tappaminenkin tuntuu pahalta. Ei sen takia, että se olis söpö tai inhimillinen, vaan sen takia, että se osoittaa elämisen halua, on jollain tavalla niin terve ja täydellinen. Silti tykkään kalastaa. Mä olen teurastanut kanoja paljon, koska harrastettiin vuosikaudet kesäkanoja, jotka mä syksyllä lahtasin (isäntä ei ole koskaan osallistunut). Eikä se homma silti edelleenkään ihan neutraalilta tunnu, eikä varmaan koskaan ala tuntumaan. Mä tarkotin tolla pikkupukkien tappamisella sitä, että minusta vastasyntyneen eläimen lopettaminen ei ole moraalinen ongelma sen enempää kuin aikuisen eläimen lopettaminen. Moraalinen kysymys on vaan se, että miten eläintä kohdellaan.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Vai kakka, meikäläisen seitanintekeleet on nyt kanoilla, ei onnistunu alkuunkaan. :smt012 Se taikinanöllykkä ei pysynyt vedessä yhtään kasassa vaan rupes hajoamaan melkein heti. Pitäisköhän sitä taikinaa veivailla kunnolla silloin aluksi, että tulis tiukka sitko? Joskus pitää koittaa uudestaan, kunhan nyt ens pääsen tästä pettymyksestä ohi.
Suvianne

Pigu, tässä on kaverin suosittelema seitani ohje. Taidan kohta itekki innostua!
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta ... ja%20paras.)
Viimeksi muokannut Suvianne, 31 Loka 2008, 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin