Se aiheuttaa tulehduksen hermoissa ja/tai aivoissa ja leviää helposti. Se ei leviä munan sisässä. Kaikille tartunnan saaneille ei kehity tautia.
Oireena on hoippuminen, siiven 'putoaminen', roikkuminen, toispuolisuutta, heikkoutta, hengitysvaikeutta, suurentunut kupu, pää vino, kaula kiero, ei pääse orrelle. Oireita siis voi olla jotain noista tai kaikkea!
Alleviivaan nyt tässä, että yhtäkään varmaa diagnoosia minun kanoista ei ole. Viime vuonna sain ensimmäiset kanani ja kun ensimmäinen sairastui, se oli jo kuollut ennenkuin lääkäri tuli paikalle. Oireita oli noin viisi päivää ja päivää ennenkuin lääkäri tuli, kana kuoli. Kanan oireilu oli: pyrstö 'tippui', hoippumista, lopulta apaattisuutta. Seuraavat kuolivat ennenkuin ehdin edes kunnolla reagoida, tänään heikkoja, huomenna kuolleita. Sitten oli enää kukko ja kaksi kanaa. Kukko kuoli, vein sen eelaan ja diagnoosina näivettyminen eli kuollut nälkään!Siinäpä selittäminen että kyllä niillä on ruokaa ollut koko ajan nenän edessä! Toinen kanoista kuoli ehkä viikko kukon jälkeen. Alkuperäisestä parvesta minulla ei sitten ollut enää kuin yksi kana jäljellä, joka on minulla vieläkin (ja tosi läski, ihan niin kuin silloinkin)
Sitten otin uuden kukon ja neljä uutta kanaa, eri paikasta. Yksi kanoista sairastui, oireet olivat samat kuin edellisilläkin, hoippumista, heilumista, ei päässyt orrelle. Se parani antibiootilla ja kortisonilla sekä pakko syötöllä noin kolmessa viikossa. (Se sai tipinsä reilu kuukausi sitten :D)
Sitten sairastui toinen kana ja sille yritin samaa, antibioottia ja kortisonia, hoidin sitä pari kuukautta, joka kanaa ajatellen oli aivan liikaa. Sitten oli pakko luovuttaa. Oireet sillä oli kuin edellisillä ja ekstrana päälle muut Marekin oireet: suurentunut kupu ja kiero kaula.
Eli se mikä on minun kokemukseni tässä asiassa on että kannattaa yrittää, oireet voivat olla jotain muutakin hermostollista sairautta kuin Marekia. Mutta jos se on Marekkia, siihen ei ole lääkitystä. Ehkäpä minun ensimmäiset kanani olisivat selvinneet, jos olisin heti aloittanut lääkityksen. Tai sitten ei, siis jos niillä oli Marek, ei olisi jokatapauksessa ollut mitään tehtävissä. Koiraihmisenä olin jotenkin tottunut siihen 'katsotaan pari päivää', joka oli kanojen kyseessä ollessa liikaa. Ainakin minä tästä lähin yritän toimia samantien ja aloittaa epätoivoisen lääkityksen, koska kerran se on auttanut.
Tipini olen rokotuttanut Marekkia vastaan, rokotus täytyy antaa ensimmäisten elinpäivien aikana. Pienin määrä, mitä eläinlääkäri saa rokotetta on 1000 kanalle

Tässäpä tämä, toivottavasti jaksoitte lukea.
Siis kerta vielä, jos on em oireita, aloittakaa lääkitys, ehkä käy tuuri, eikä se olekaan Marekia!Meillä kävi niin Veeran kanssa ja tuolla se nyt tepsuttelee tipiensä kanssa! En olis heti uskonut, kun istuin viikko tolkulla Veera kainalossa ja tyrkytin sille herkkuja, että siitä vielä kana tulee :D