Kananhoito ja viikonlopun poissaolo?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
sibe
Kananhoito ja viikonlopun poissaolo?
Uutena kanoista kiinnostuneena kyselisin voiko ottaa kanoja jos suhteellisen usein joutuu olemaan viikonlopun pois kotoaan? Millaisen ajan ne pärjäävät keskenään?
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Saisitko jonkun (esim. naapurin) hoitamaan kanasia silloin, kun olet poissa? Aika vähällä hoidollahan ne siis pärjäävät, jos on toimivat vesi- ja ruoka-astiat. Tarvitsee vain tarkistaa, että kaikki on kunnossa, tankata astiat ja tarvittaessa vaihtaa vesi sekä kerätä munat. Useampi astia kumpaakin laatua auttaa paljon, jos sattuvat kaatamaan tai kuopsuttamaan täyteen kuivikkeita/multaa, niin eivät kuitenkaan ilman vettä/ruokaa jää. Periaatteessahan mikä vain eläinlaji tarvitsee vähintään päivittäisen tsekkauksen 
-
ann75
Mä olen jättänyt "farmin" niin, että pe aamuna lähtö töihin/suoraan mökille, lauantaina suunnilleen lounasaikaan on joku on käynyt kanat tsekkaamassa eli että ruokaa/vettä/kaikki hyvin/munat keräämässä ja joskus ulkoilutus vähän aikaa samalla ja itse ollaan tultu su iltapäivä/illalla. Kotkotus on melkoista kun kotiin tulee, mutta ruokia ja vesiä on ollut jäljellä (tälläisessä tapauksessa vadillinen maassa automaatin lisäksi, automaatin saavat toisinaan nokkimalla putoamaan eli tyhjenemään ennenaikaisesti). Piilottelen sämpylöitä tai pehkuihin jyviä reilusti, jotta puuhaa riittää.
Nyt pikkukanojen kanssa en ole vielä ollut edes yötä pois kotoa, kun ne on niin rassukoita ja nuo isot pahat kanat vähän vielä "kouluttaa" niitä. Varmaankin tässä syksyllä jätän taas koko farmin edellämainitun mökkireissun ajaksi, jos kaikki sujuu hyvin.
Nyt pikkukanojen kanssa en ole vielä ollut edes yötä pois kotoa, kun ne on niin rassukoita ja nuo isot pahat kanat vähän vielä "kouluttaa" niitä. Varmaankin tässä syksyllä jätän taas koko farmin edellämainitun mökkireissun ajaksi, jos kaikki sujuu hyvin.
-
Muusa
Onko se mainittu jopa eläinsuojelulaissaHiltaHelikopteri kirjoitti:Periaatteessahan mikä vain eläinlaji tarvitsee vähintään päivittäisen tsekkauksen
Mutta kyllä mä uskaltaisin viikonlopuksi jättää keskenään jos vaan on monta vesiautomaattia ja niin etteivät pääse sitä vettä likaamaan ja samoin ruuan saanti turvattu.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Ainakin -asetuksessa:Muusa kirjoitti:Onko se mainittu jopa eläinsuojelulaissa![]()
"10 §
Hyvinvoinnin seuranta
Jos hoidossa oleva eläin on ihmisen välittömässä valvonnassa tai tavoitettavissa, on eläimen kunto ja terveydentila sekä hyvinvointi tarkastettava vähintään kerran päivässä ja tarvittaessa useamminkin. Tarkastuksessa on kiinnitettävä erityistä huomiota synnytystä odottaviin, juuri synnyttäneisiin, vastasyntyneisiin, sairaisiin, heikkokuntoisiin ja vahingoittuneisiin eläimiin."
Ja tässä erityisesti kanojen hoidosta...siinäkin minimi on kerran vuorokaudessa:
http://wwwb.mmm.fi/el/julk/tavkana.html
-
Muusa
-
asf130
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Joops---tämmöiset lait ja asetukset on hyviä ja järkeenkäypiä! (Jossain muissa eläimiä koskevissa pykälissä onkin menty sitten "ihan maalaisjärki unohtaen", mutta ne ovat eri luku...)
Semmoinen yhteistyö- ja avunantosopimus olisi hieno, että naapurit tai lähiseudun tuttavat lomittaisi toinen toisiaan
Tyyliin: "Mä hoidan sun koirat tänä viikonloppuna, jos sä hoidat mun kanat ens viikonloppuna."
Semmoinen yhteistyö- ja avunantosopimus olisi hieno, että naapurit tai lähiseudun tuttavat lomittaisi toinen toisiaan
-
Suvianne
Minusta se on ihana kun voin aina kieltäytyä kaikesta "hauskasta". No kun minulla on nuo linnut. Ja ne kun vetensä sotkee jos ei ole vahtimassa.
Mutta oli kotona kanat viikonlopun yksin.
Meillä oli vesiautomaatteja varalta monta ja eri korkeuksilla korokkeineen, etteivät sotkeutuisi ja ruoka automaatteja myös. Ja perunaa keitettiin kattilallinen. Sitä ne syö eka, mutta kyllästyvät ja jos nälkä tulee niin kaikki häipyy.
Eikä koskaan ollut mitään sattunu.
Mutta oli kotona kanat viikonlopun yksin.
Meillä oli vesiautomaatteja varalta monta ja eri korkeuksilla korokkeineen, etteivät sotkeutuisi ja ruoka automaatteja myös. Ja perunaa keitettiin kattilallinen. Sitä ne syö eka, mutta kyllästyvät ja jos nälkä tulee niin kaikki häipyy.
Eikä koskaan ollut mitään sattunu.
-
teerikalkkuna
Lukaisin läpi nuo yleiset mmm:n ohjeet kananpidosta. Joopa-joo... vallitseeko teidän talvikanaloissanne oikeasti 15-20 asteen lämpö??? Itse ajattelin, että runsaasti pehkutettua kanalakoppia tarvitsisi lämmittää vain kovimmilla pakkasilla jos silloinkaan (kaipa kestopehkukin jonkin verran tilaa lämmittää?). Näillä sähkönhinnoilla ei oikein raaskisi neljän kanarouvan ja kukon varpaita sähköllä lämmittää koko syys-talvi-kevätkautta
Talvikanalana palvelee vanha navetan pumppuhuone, kooltaan n. 0,9m x vajaat 3m. Sieltä on pikkuikkunan kautta kulku ulkotarhaan, jossa oleskelevatkin vielä paljon. Kuhan kelit viilenevät, on tarkoitus sulkea ikkuna talveksi ja laskea sakki pihalle kenties taas joskus keväthankien aikaan...
Talvikanalana palvelee vanha navetan pumppuhuone, kooltaan n. 0,9m x vajaat 3m. Sieltä on pikkuikkunan kautta kulku ulkotarhaan, jossa oleskelevatkin vielä paljon. Kuhan kelit viilenevät, on tarkoitus sulkea ikkuna talveksi ja laskea sakki pihalle kenties taas joskus keväthankien aikaan...
-
Muusa
No ei ole eikä se onneks ole edes määräys vaan suositus, ja maatiaisten säilytysohjelman suosituslämpötila on huomattavasti alhaisempi joten sillä mennään. Mutta maatiaisillahan se kylmänkestävyys onkin rotuominaisuus jota pitää vaalia siinä kuin muitakin kotitarvekanalassa hyödyksi olevia ominaisuuksia. Varmaan joku jalostetumpi rotu, tuotantohybriditkin, viihtyvät parhaiten kun lämpötila pysyy päälle kympin?teerikalkkuna kirjoitti:Lukaisin läpi nuo yleiset mmm:n ohjeet kananpidosta. Joopa-joo... vallitseeko teidän talvikanaloissanne oikeasti 15-20 asteen lämpö???
-
Mimmi
Lainaus Maatiainen ry:n sivuilta:
"Aikuisille kanoille suositellaan eläinsuojelulaissa +15 – 20 ºC lämpötilaa, mutta maatiaiskanat ovat saaneet tottua ilmastossamme alhaisempiin lämpötiloihin. Liian lämpimässä saattaa maatiaiseläimien sopeutumiskehityksen suunta muuttua, joten maatiaiskanalan lämpötilaksi riittää + 5 - 10 ºC. Vähimmäisvaatimuksena voidaan pitää, ettei juomavesi jäädy. Ääritapauksissa, lämpötilan laskiessa pakkasen puolelle on eläinten juomavesi annettava lämpimänä. Kova pakkanen aiheuttaa pysyviä vaurioita, jolloin harja ja varpaat paleltuvat."
"Aikuisille kanoille suositellaan eläinsuojelulaissa +15 – 20 ºC lämpötilaa, mutta maatiaiskanat ovat saaneet tottua ilmastossamme alhaisempiin lämpötiloihin. Liian lämpimässä saattaa maatiaiseläimien sopeutumiskehityksen suunta muuttua, joten maatiaiskanalan lämpötilaksi riittää + 5 - 10 ºC. Vähimmäisvaatimuksena voidaan pitää, ettei juomavesi jäädy. Ääritapauksissa, lämpötilan laskiessa pakkasen puolelle on eläinten juomavesi annettava lämpimänä. Kova pakkanen aiheuttaa pysyviä vaurioita, jolloin harja ja varpaat paleltuvat."
-
maunu_muori
Mää oon ollut ymmärtävinäni, että tolla lämpötilalla suojellaan tuotantokanaloiden elikoita.. arvatkaas huviksenne meneekö siellä pakkaselle, jos sähköt katkee.. toi asetus tarkoittaa lähinnä sitä että on taattava, ettei lämpötila NOUSE tuon suosituksen yläpuolella, mitens luulette kanoille käyvän kesähelteellä häkkikanalassa jos tuuletin brakaa...
.. siks siinä asetuksessa on myös ne ammoniakki, kosteus ym arvorajat!.. pienkanalat on ihan eri kastissa... niissä olosuhteet on sellaiset että sitä pystyy paremmin sääteleen ihan kotikonsteilla.. räppänöillä ja lämmittimillä kun eläintiheys on pieni ja kannat jotain muuta kuin tohotuotantoon viimoisen päälle viritettyjä. Jos mää tunkisin meidän kanalaan sen lain salliman eläintiheyden niin ne elikot tuupertuis kuumuuteen myös pakkasella!
-
Pootsi
Tosiaan, tehdastuotannossa on paljon helpompi päästä liian korkeisiin kuin liian alhaisiin pitolämpötiloihin. Noita tehomunijoita en kyllä enää laittais alle viisasteiseen tilaan, ne rupeavat stressaamaan kylmässä. Maattarit tosiaan kestää kylmempää, isot rodut vielä niitäkin paremmin.
Niin ja tuohon poissoloon. Itse varmaan vastaavassa tilanteessa järjestäisin kanoille hyvät vesi ja rehuautomaatit. Sit poissaolon aikana naapuri tai joku muu tuttu vois käydä vaan tsekkaamassa, että kaikki toimii.
Niin ja tuohon poissoloon. Itse varmaan vastaavassa tilanteessa järjestäisin kanoille hyvät vesi ja rehuautomaatit. Sit poissaolon aikana naapuri tai joku muu tuttu vois käydä vaan tsekkaamassa, että kaikki toimii.